Hoeven zelf bijschuren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amc

Hoeven zelf bijschuren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 08:35

heey
Ik moet van de DA iedere dag met mijn paard gaan wandelen.
Omdat we eerst dachten er niet meer op te rijden hebben we haar zonder hoefijzers gezet en gewoon laten bekappen.
Maar omdatwe nu elke dag gaan wandelen beginnen haar hoeven wel wat af te brokkelen , er komen schilfers af enz,...
Zou het verstandig zijn om eens zelf bij te schuren ?
We hebben daar nl. geen ervaring mee.
Groetjes
Myrthe

_Mayo_

Re: Hoeven zelf bijschuren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:37

Ik denk dat je dat even aan de da/hoefsmit moet vragen.
Die kan je dan ook vertellen hoe dat moet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:45

Op zich kan het prima om zelf te vijlen, maar ik zou wel goede uitleg vragen!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:27

Idd, vraag even aan je hoefsmid hoe het precies moet. Maar ik hou de hoeven gewoon ook netjes rond zegmaar, van voren gezien, en ik hou ook de rand rond zodat ze goed kan afrollen, dan word het brokkelen ook minder ipv met een rechte rand.

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:01

een beetje bijvijlen kan geen kwaad hoor! vergeet niet dat de hoeven ook weer moeten wennen aan het zonder ijzers lope
n, dat kost ook weer een tijdje voordat het weer helemaal hersteld is.

Om de hoeven wat minder te laten brokkelen moet je zorgen dat ze af en toe in het water kunnne staan. Je hoeven zijn dnek ik erg droog waardoor ze snel gaan afbrokkelen

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:39

In het water zetten zou ik niet doen. De kans op rotstraal en mok is dan heel groot. Je kunt de hoeven aan de buitenkant nat maken met water en dan invetten zodat ze goed vocht vasthouden. OOk Biotine voeren zou goed helpen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:29

Je moet in ieder geval heel voorzichtig zijn met vijlen, zodat je er niet teveel afhaalt en haar voeten te kort worden...
Ook goed in de gaten houden dat door het op de weg lopen haar voeten niet te hard slijten (zonder het vijlen) - dan gaat ze gevoelig lopen. Kan je niet op het onverharde stappen? Dan slijt het minder.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:37

Ja idd. Ik haal er zelf ook nooit echt wat af. Ik hou ze rond en gelijk, en zorg dat de rand rond is. Maar ik hou ze niet zelf kort zegmaar. Vind ik veel te gevaarlijk.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:27

Citaat:
Je moet in ieder geval heel voorzichtig zijn met vijlen, zodat je er niet teveel afhaalt en haar voeten te kort worden...

dan moet je wel erg goed je best doen hoor, dan ben je wel een paard uur flink aan het vijlen, zo hard gaat dat namelijk niet.

Ik moet van mijn bekapper wekelijks zelf vijlen, maar ik krijg er lang niet genoeg vanaf, zelfs niet als ik mijn paard dagelijks op straat laat lopen. Er is nog werk genoeg voor de bekapper 1 x per maand!
en ik heb een superscherpe vijl, geen afdankertje van de smid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:26

Ik zou hiervoor ook eerst de hoefsmid bellen
Voor droge of brokkelhoeven kun je ook Biotine evt, bijvoeren.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:27

als biotine al aanslaat bij je paard, merk je het effect pas op de lange termijn, dus na een half jaar ....

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:38

Xox schreef:
In het water zetten zou ik niet doen. De kans op rotstraal en mok is dan heel groot. Je kunt de hoeven aan de buitenkant nat maken met water en dan invetten zodat ze goed vocht vasthouden. OOk Biotine voeren zou goed helpen.

In het water zetten kan op zich geen kwaad, gewoon een uurtje ofzo, als je maar wel de kootholte goed droog maakt. Als je hem daarna in een droge stal zet zal die ook niet zomaar rotstraal krijgen.
Maar dat invetten is natuurlijk ook goed voor de hoeven

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 09:03

Alleen stoot de hoef door invetten wel weer water af, dus als het vet eenmaal ingetrokken is neemt de hoef ook geen water op. Kan je der imo beter even in het water zetten. Desnoods terwijl je der stal uitmest en andere dingen aan het doen bent. En daarna weer eruit.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 09:12

Als de hoef brokkelt is waarschijnlijk de hoefwand te lang dus vijlen kan dan prima.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:59

Ik zou vooorzichtig zijn met vijlen. Je kunt de stand van een hoef op die manier veranderen. Idd ff checken bij DA of smid

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:35

heey!

veel mensen vijlen de hoeven zelf even gauw bij. het kan best, maar je moet natuurlijk niet je paard compleet bekappen.

als er een scheurtje oid. begint kan je die er best even afvijlen!

xxx

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:59

Ik heb mijn paardje ongeveer een jaar geleden van de ijzers af "gehaald", omdat hij 's zomers ontzettende brokkelhoeven kreeg en zelfs ijzers verloor, waardoor er dan weer een heel brok hoef af was en nog lastiger te nagelen.Zn hoeven groeien ook nog eens heel langzaam, dus dat was een heel geëmmer. In het begin liep hij wel gevoelig, toen hij net zonder ijzers was, vooral op klinkerweggetjes en grintpaadjes. Helaas moet ik daar wel over naar het bos toe.Dan stapte ik af en ging het wel. Nu loopt hij prima, ook op dat soort wegen. Het heeft wel een paar maanden geduurd tot hij ook op grintjes goed liep, het schijnt dat het wennen een beetje is als bij ons als je opeens op blote voeten zou gaan lopen, dan moet je ook eelt kweken. Ik zou nu niet meer terug willen naar ijzers, zn hoeven zijn keurig en ik haal zelf regelmatig de "scherfjes"/ schilfers eraf,met een hoefrasp.Dan vijl ik het gewoon rond, met de vorm van de hoef mee, tot het scherfje eraf is en de rand weer glad. Als ik wacht tot het scherfje er zelf afbreekt, gaat er een groter stuk van de hoefrand mee, daarom doe ik het zo. Op advies van de smid, overigens. Ik laat hem wel gewoon door de smid bekappen van tijd tot tijd.
Wat goed helpt tegen droge hoeven vind ik, is Cornucrescine, een soort zalf (ruikt naar drop) die je op de hele hoef en de kroonranden smeert, maar anders dan hoefvet, het houdt het water niet tegen en de hoef kan dus evengoed nog vocht opnemen.Ik bestel het bij de Paardendrogist(www.paardendrogist.nl),maar sommige ruitersportzaken hebben het ook.Elke dag smeren en je ziet echt met een paar weken al resultaat!!
Succes alvast!

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 23:58

Nannes schreef:
Xox schreef:

In het water zetten kan op zich geen kwaad, gewoon een uurtje ofzo, als je maar wel de kootholte goed droog maakt. Als je hem daarna in een droge stal zet zal die ook niet zomaar rotstraal krijgen.
Maar dat invetten is natuurlijk ook goed voor de hoeven

Water is idd juist goed.
En binnen 1 minuut kan je er al te veel hebben afgehaald of op de verkeerde plaats. Nooit zelf doen!
Laat anders de hoefsmid vaker komen en breng de hoef in betere conditie door veel beweging en water en goed schoon te houden.