Masseren tegen vaste rug ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amc

Masseren tegen vaste rug ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 08:28

Heey
Eergisteren ben ik met mijn paard naar de homeopaat geweest.
De kliniek had gezegt dat zij hoefkatrol heeft maar hij zegt dat het probleem in alle benen en ook in de rug zit.
Haar bloed is ook te dik en haar calcium-fosfor verhouding niet in balans.Daarvoor heeft hij haar ingespoten.
Hij heeft haar een product samengesteld waar tegen alles van deze dingen wat in zit.
Ze moet ook elke dag een uur gaan stappen (liefst rijden)
Ik vraag me af of ik tegen die stramheid in haar rug geen massage kan gebruiken.
Ik kan niet masseren , dus moest iemand een goede site weten ?!
Groetjes
Myrthe

_Mayo_

Re: Masseren tegen vaste rug ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:32

Ik zou als ik jou was ff die homeopaat bellen en het vragen (meestal gratis), misschien kan hij jou vertellen hoe je het beste kan masseren en waar je eventueel iemand kan vinden.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:32

ik weet niet uit welke regio je komt....
Maar ik heb een erg goede VA,die mij vorige paardje heeft gekraakt.
Dit heeft echt fantastisch gewerkt!!!!!

Met masseren kom je niet zo diep,zeg maar.
En met kraken wordt de hele rug losgemaakt.

Ik zweer erbij!!!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:35

Ik denk dat massage zeker goed doet voor de rug, en voor de doorbloeding en spieren. als je het goed uitvoert natuurlijk, zou ook eens navragen voor de zekerheid.

amc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:41

Hey
Leuk van de reacties ,
maar ik zou eerder moeten weten welke technieken,druk,plaatsen,...
Ik heb een boek "paardenmassage", maar daar staan de grepen niet echt in uitgelegd.
Greetzz
Myrthe

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:57

Daarom zou ik gewoon eens iemand aan huis halen die je paard behandelt en dan kun j tevens wat technieken overnemen m hetzelf te doen.

Maar stel jezelf ook de vraag: waarom zit mijn paard vast? Hoe komt dat?
Is mijn rijden niet okay? Heeft ie een ongeluk gehad? etc etc.

Als je de oorzaak niet weet blijf je een cirkel houden.

Mijn paard had dat ook...ik heb de oorzaak ontdekt en de cirkel is doorbroken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:34

amc schreef:
Heey
Eergisteren ben ik met mijn paard naar de homeopaat geweest.
De kliniek had gezegt dat zij hoefkatrol heeft maar hij zegt dat het probleem in alle benen en ook in de rug zit.
Haar bloed is ook te dik en haar calcium-fosfor verhouding niet in balans.Daarvoor heeft hij haar ingespoten.
Hij heeft haar een product samengesteld waar tegen alles van deze dingen wat in zit.
Ze moet ook elke dag een uur gaan stappen (liefst rijden)
Ik vraag me af of ik tegen die stramheid in haar rug geen massage kan gebruiken.
Ik kan niet masseren , dus moest iemand een goede site weten ?!
Groetjes
Myrthe

HKO is vaak probleem dat paard te lang op 1 zijde belast is geweest, dat begint in de rug (zie het als dat je zelf telang op 1 been staat, op gegeven moment krijg je ook last/pijn in je rug)
Paard kun je soepel maken door te laten masseren (persoonlijk heb ik goeie ervaring mee met Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl) maar ook door rijtechnisch later op te pakken en haar recht te richten. Kijk HKO gaat niet mee weg, maar je kunt wel pijn verminderen en zelfs zo dat je paard weer zuiver gaat lopen. Voor meer informatie lees ook op de site van Marijke Boink maar ook op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst en ook bij www.paardenbegrijpen.nl

Ik werk ook op systeem van AdBt en heb zelf ook HKO-er die zeer gevoelig was in de rug en nu zuiver loopt. Maar het is samenhang van diverse dingen. Als je meer wilt weten, stuur me pb.
Sterkte ermee.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:36

Met een borstel kun je je paard al masseren. Gewoon lekker rossen (wel voorzichtig over de rug natuurlijk )

Je zou ook kunnen oefenen met een wortel. Je neemt een wortel in de hand en je brengt het naar de flank van je paard, wel zorgen dat je paard je hand volgt en zorgen dat het paard niet zijn hoofd kantelt.
Doe je aan beide kanten elke dag even. Zo word je paard een beetje soepeler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 12:48

Als er problemen in de benen zitten, zit het vaak ook in de rug, ze gaan er naar lopen.

Net achter het zadel zitten de nieren, dat is een plek die je voorzichtig moet behandelen. Verder idd roskammen en ong. 5 cm aan weerskanten van de ruggewervel zitten de spieren. Die zou je kunnen warmwrijven, kneden. De bil meenemen is ook altijd fijn.

Er zijn eigenlijk genoeg boeken in de handel over paardenmassage.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:21

onthoudt wel dat als je paard vast zit in z'n rug het geen zin heeft om het te masseren als er een zenuw of spier klem zit door een wervel die niet op zijn plaats zit
het beste is dus eerst naar een osteopaat/chiropractor en dan los werken of masseren
weet je de oorzaak waardoor het paard vast zit ook?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 16:03

er zijn toch ook paardenfysio's? namen of adressen weet ik nit, sorry

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:26

pb anders dewi hier op bokt...zij is dierfysiotherapeute...succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:56

Bij Divoza heb je ook een boek over Paardenmassage
En je hebt nog altijd de dierfysiotherapeut.

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:01

Miss een fysio erbij halen...? Wij hebben er erg veel baat bij!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:26

Kan niet zien waar je woont...
Ik heb zelf ook n paard met hko en daardoor ook n stugge rug, maar eens in de 3 maanden laat ik zijn rug masseren door fysiotherapeut, heb van haar ook wat handelingen geleerd om elke dag even zelf te doen. Hier mee heb ik m heel lang goed gehouden. 3 weken terug moesten we toch weer naar de kliniek in Bodegraven en daar waren ze zeer tevreden over zijn rug!
Ik woon in NH, als je in de buurt zit kan ik je t tel nr geven van de fysio die mijn paard doet. Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 16:04

Ik ben in Bodegraven bij die kraker geweest voor mijn paard, dat was super, de behandeling kostte maar 50 euro, de moeite waard eens te laten checken. Kraken en massage doen ze.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:55

Ikzou niet zonder gedegen cursus zo maar aan het masseren gaan! Je zou niet de eerste zijn die op deze manier per ongeluk iets verkeerd doet waardoor het probleem alleen maar erger wordt.... Als ik een tip mag geven, ga een naar Rodinde. Dat is een DA in Vinkega. Ze doet ook accupuntuur en fysio en alles wat je maar kunt bedenken. Echt, één of twee bezoekjes, en je paard is weer helemaal klaar!! Het is voor mij een rit van een uur, maar meer dan de moeite waard.