bijtwondjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

bijtwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 23:47

ik had een vraag,,mijn paard my way heeft vele bijtwondjes op het lichaam,( zowel op de buik en de kont)want hij staat met meerdere ruinen in de wei.en ze zijn blijkbaar veel aan het stoeien onder elkaar..nu wou ik graag weten wat je aan die bijtwondjes kunt doen? 2 plekken zijn opgezwollen en bloedde wat,en de rest zijn ook nog wat oude bijtwondjes( bij de vorige eigenaar opgelopen) dus meer schaafwondjes,en zijn nou littekens ( littekens,hoe kun je er nou voorzorgen dat mijn paard geen littekens hier aan over houdt? tips welkom...gr emaartje

ps; wie hebben hier nog meer last van dat ruinen dat onder elkaar doen!!en wat doen jullie eraan..

ellepel

Re: bijtwondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:12

dan moet je hem eruit halen......

vrees dat je er weinig aan kan doen dat hij gaat stoeien en zo wondjes oploopt.

op de plekjes zelf moet je gewoon wat betadine oplossing doen, ontsmet meteen goed

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 12:31

ja ik kan hem er niet uithalen,er is niet genoeg plek om hem apart te zetten helaas...

MeissieJ01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:37

Denk dat hem eruithalen toch wel de beste manier is . OF misschien op een andere stal zetten?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 12:42

MeissieJ01 schreef:
Denk dat hem eruithalen toch wel de beste manier is . OF misschien op een andere stal zetten?

nou nee ik ga niet weg voor deze paarden...ik sta hier perfect aan het bos.en opzich kunne ze goed met elkaar...we kijken wel even aan.anders moet ze maar bij mijn pony in de wei...maar hopelijk kan het zo blijvenl...

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:01

De wondjes goed in de gaten houden, maar aan de opvlakkige wondjes niks doen, dan gaan ze het snelste dicht.
Als je er perse iets op wil smeren dan zou ik groene leem (klei) nemen. Dat zorgt er namelijk ook voor dat de vliegen een open wond niet kunnen besmetten en houdt ook vuil (bij rollen) uit de wond. Bovendien gaat het ontsteken en zwelling tegen. Je paard gaat er wel gevlekt van uitzien.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:04

Staat er genoeg eten in de wei? Soms gaan ze ook met elkaar stoeien als ze niks te doen hebben. De bovenstaande tips kun je op de de wondjes smeren maar het beste is idd om hem eruit te halen als het niet ophoud.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:25

Aanvullende vraag over genoeg eten in de wei: is de wei wel groot genoeg? Zo'n koppel heeft veel ruimte nodig zodat ze weg kunnen rennen.
Het is lastig natuurlijk en vervelend voor je paard dat ze hem zo happen, maar meestal genezen dit soort kleine wondjes zonder litteken gelukkig! Ze hebben van zichzelf best goed "geneesvlees"! Je kan er eventueel ook wat calendulazalf op smeren. Mijn staat in de opfok en had ook soms wat bijtplekjes. Toen hij van de winter bij ons stond heeft ie van zijn moeders billen door de deken heen een soort pipilangkous paard gemaakt. Allemaal kleine bijtwondjes maar je ziet er nu niets meer van gelukkig!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 23:11

de wondjes zijn al aardig aan het helen!!!gelukkig..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:19

die van mij zit ook onder ik denk niet dat er veel aan doet als ze samen staan en appart zette tja dat is ook weer zoiets als het gewoon oppervlakkig is doe ik er helemaal niks aan is het tot op het bloeden toe dan scrub ik iedere dag en doe er dan wondspray op