Mijn merrie had streptokokken in de baarmoeder. Daarom had insemineren geen zin. De baarmoeder moest gespoeld worden, keer op keer, keer op keer een uitstrijkje, op kweek zetten en zo nodig weer spoelen. Om dit te kunnen moest de merrie hengstig zijn. Dus steeds hengstig spuiten. Eerst om de week hengstig, en later vrijwel meteen weer, zo met 3 dagen tussen de hengstigheid. Laatst goed nieuws: ze was schoon. Alleen was de eicel nog niet klaar, en de baarmoedermond nog te stug. Maandag terugkomen dus want het kon ooit wel eens snel zijn (de normale verloop van cyclus zou zeker nog tot vrijdag duren, dus waarschijnlijk zou ook maandag nog te vroeg zijn). Maar maandag was de eicel al weg! Ik denk dat het ligt aan de vele hengstigheden. Follikels hebben denk ik ook tijd nodig om tot ontwikkeling te komen. Ik heb besloten haar niet hengstig te spuiten vrijdag as. maar gewoon de cyclus af te wachten. En anders pech gehad. Want het wordt niets, dat heb ik allang in de gaten.
De dierenartsen zeggen dat het totaal geen kwaad kan. Het zou geen negatief effect hebben op de gezondheid vna de merrie en ook niet op de cyclus. Toch geloof ik dat niet. Je kunt de natuur misschien 1x regelen maar je kunt toch niet aan de gang blijven gaan?