Stijve spieren: verzuring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Stijve spieren: verzuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 15:58

Een van onze paarden is regelmatig erg stijf, zonder dat daar een voor de hand liggende oorzaak voor is. Een tijdje heb ik gedacht dat ie af en toe in de wei onderuit gaat (hij doet af en toe wat wild), maar vind die theorie niet langer houdbaar. Het is sowieso niet een erg elastisch geval, maar soms is echt alle buiging verdwenen.
Nu heeft hij wel wat stofwisselingsproblemen (hij heeft ook s&m-eczeem), dus dacht ik, misschien verzuurt ie.
Dan blijft de vraag: waardoor kan zoiets komen, hoe kom ik er achter (bloed laten prikken?) en wat kan ik er aan doen?
Andere suggesties mbt mogelijke oorzaken zijn vanzelf welkom.

Voor de volledigheid, het gaat om een 6-jarge ruin, kwpn, ik rijd hem 4 of 5 keer in de week, hij staat overdag op een schrale wei en krijgt 1 kg basisbrok/dag.

zobras

Re: Stijve spieren: verzuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:23

kijk even in de topic die hier ook staat over lever problemen. Daar staan nu hele verhalen over verzuringen en ook het beeld wat erbij hoort. Er wordt uiteindelijk gesproken over twee problemen, een veroorzaakt door teveel aan eiwitten, de andere over teveel aan zetmeel.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:35

mijn paard was ook met tijden erg stijf.
we hebben veel onderzoeken gedaan waaronder ook bloedonderzoek.
bij haar was echter de oorzaak hoefkatrolonsteking.
in de tijden dat er net iets meer gevoeligheid was zonder onregelmatig te worden uite zich dit in erg stijf zijn.
meschien een optie voor jou om ook de benen en rug eens na te laten kijken?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:53

Mariska heeft wel een goed punt. Alvorens de stijfheid op het probleem spijsvertering/voer te gooien, zou ik eerst ook het paard aan een goede paardenkliniek laten onderzoeken..

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:00

Daar kan ik mij helemaal bij aansluiten, helaas door ervaring. Een paard met problemen in de benen (b.v. hko) zijn vaak erg stijf. Die van mij kon alleen plat de bocht door. Gelukkig heeft ze er geen last meer van en ook de stijfheid is geheel verdwenen. Je kan het vaak al merken door met je vingers over de rug te gaan (naast de ruggengraat van voor naar achteren). Als ze echt veel last hebben, gaan ze dan bijna zitten. Wat ik bij mijn paard merk is dat ze over het geheel wat soepeler is wanneer ze appelazijn krijgt. Zeker in de winter heeft ze er baat bij.
Succes ermee.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 23:01

Hij is op hk etc. onderzocht, is allemaal in orde. Voor z'n rug komt de fysio af en toe langs - wij (de fysio en ok) hebben allebei het idee dat rugproblemen het gevolg zijn, niet de oorzaak. Ik geef hem azijn door het voer en af en toe een reinigingskuur van groene leem met tea tree en jeneverbesolie. Maar heb niet het idee dat dit echt veel helpt.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:12

tja, hou dan die andere topic over lever problemen in de gaten. Daar probeer ik en andere zoveel mogelijk neer te zetten over spijsvertering, hoe het werkt en wat voor problemen kunnen ontstaan.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:28

Je kan toch ook een bloedonderzoek laten doen? Misschien dat daar uitkomt dat bepaalde waardes te hoog/laag zijn.

Zijn de alleen de rugspieren stijf of alles? Niet dat ik een da ben, maar mijn ervaring is dat rugproblemen voortkomen uit het bewegingsapparaat (of het zadel past niet, maar ik neem aan dat je dat al uitgesloten hebt).

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:39

Wij hebben ook een bloedonderzoek laten doen voor Astra, en daaruit bleek dat haar nieren niet goed werkten, te hoog ureum gehalte, en dit wijst op stofwisselingsproblemen en ze was ook stijf door lichte verzuring. Nu moeten we veel stappen en draven op de harde baan en minder krachtvoer geven voor een teveel aan eiwitten te vermijden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:58

Ik heb wel eens bloedonderzoek laten doen bij een ander paard, en ook al kwamen daar wat afwijkende waardes uit, de DA kon verder weinig doen - dat lees ik ook in het andere topic: naar Utrecht, van alles onderzocht en het advies: 2 maand stilzetten en daarna weer licht optrainen. Ik vind dat wat zorgelijk, dat men zelfs in Utrecht geen betere adviezen heeft.
@ Bedankt voor de tip Astragirl, de fysio zei ook al dat een deel van het probleem uit de nieren vandaan kan komen, hij krijgt haast geen krachtvoer, maar ik zal hem ook op een nog schralere wei zetten. Het gras groeit ze hier zowat de mond in met dit vochtige weer.

Citaat:
Zijn de alleen de rugspieren stijf of alles? Niet dat ik een da ben, maar mijn ervaring is dat rugproblemen voortkomen uit het bewegingsapparaat (of het zadel past niet, maar ik neem aan dat je dat al uitgesloten hebt).

Zadel is idd nagekeken, had ik zelf ook aan gedacht. Het is ook anders dan een paard dat 'gewoon' last heeft van de rug door een zadel of zo. Ik heb dat ook wel eens gehad, maar dit is anders, de spieren zijn ook harder, vooral die wat verder naar achteren.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:07

Hoe intensief rijd je? Persoonlijk vind ik 1 kg basisbrok per dag wel weinig als je 4-5 keer per week rijdt! Verzuurt ie niet omdat hij juist te weinig brandstof heeft en daardoor sneller overschakelt op melkzuur aanmaak? Vuistregel is 0,5-1 kg brok per 100 kg lichaamsgewicht. Dan zit je al snel op 2,5 kg per dag voor en paard van rond de 500 kg. Of wordt die van jou dan te dik?

Als je weinig krachtvoer geeft, kan je paard een tekort krijgen aan vitaminen en mineralen en dit moet je dan wel aanvullen. Vooral tekorten aan bepaalde aminozuren (zoals lysine) en vitamines kunnen zorgen voor stijve spieren. Aminozuren zijn bouwstenen van eiwitten en dat zijn weer bouwstenen voor de spieren. Ik geef zelf Kompleet Plus,(www.paardendrogist.nl), redelijk betaalbaar en ik heb een prachtig glanzend en gezond paard en iedereen vraagt hoe ik dat voor elkaar krijg.

De verhouding krachtvoer/ruwvoer moet ook goed zijn (40%:60%), dat moet je ook goed in de gaten houden. Eerst ruwvoer geven, dan verteert het krachtvoer ook beter. Je kunt je paard wel op een schrale wei zetten, maar hij moet toch voldoende darmvulling hebben, bv. in de vorm van hooi.

Wat kan helpen voor de spieren is een vitamine E/selenium/lysine preparaat, dit beschermt de spieren tegen verzuring. Mijn paard is spierbevangen geweest en krijgt het nu ook om de spieren te helpen herstellen. Ze reageert er goed op, de spieren worden weer lekker soepel. Mijn dierenarts zei dat er goede resultaten zijn geboekt met dit preparaat. Ook Pavo muscle-fit is hier speciaal voor gemaakt. Sorry voor de reclame, maar misschien heb je hier wat aan? Kijk ook eens naar wat er in je brok zit! Brok met teveel zetmeel kan leiden tot verzuring, terwijl brokken met meer vet (bv. Fyto Gold) minder verzuringsproblemen geven.
Ook een goede warming-up (20 minuten!) en cooling down zijn heel belangrijk, maar dat zal je fysio je ook wel verteld hebben...

Ik weet het, het is voor jou waarschijnlijk lastig om de vinger er achter te krijgen wat het nou precies is. Het kan een combinatie van zoveel dingen zijn. Hopelijk heb je wat aan deze tips... Als je nog meer wilt weten, pb me maar. Sterkte met je paard!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 12:56

Dank je Agnes, maar ik overweeg eerder hem minder dan meer krachtvoer te geven - hij is gewoon te vet, wordt van niks dik!! Ruwvoer krijgt ie voldoende, hij is prima op de mest en nooit koliekig. Ik zal eens kijken of ik toch extra vit/mineralen ga geven, in Equiral zit al Vit E/selenium - maar daar krijgt ie niet zo veel van, dus misschien toch een tekort.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:27

Ik geef ook vit E voor de spieren, aanbevolen door de DA

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:00

Kendra schreef:
Dank je Agnes, maar ik overweeg eerder hem minder dan meer krachtvoer te geven - hij is gewoon te vet, wordt van niks dik!! Ruwvoer krijgt ie voldoende, hij is prima op de mest en nooit koliekig. Ik zal eens kijken of ik toch extra vit/mineralen ga geven, in Equiral zit al Vit E/selenium - maar daar krijgt ie niet zo veel van, dus misschien toch een tekort.

Te dik is inderdaad nooit goed nee, ben ik helemaal met je eens! Sommige paarden halen nou eenmaal veel uit ruwvoer. Rijd je vrij intensief, of niet? Van flink rijden vallen ze vaak ook wel af. Je kunt het eens een maandje proberen met vitaminen/mineralen, kijken hoe ie er op reageert. Geef het wel even de tijd, ik zag met dat Kompleet Plus al vrij snel een verbetering. Succes!

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:57

Hoi, hier een stukje dat ik ook al in een ander topic had gezet, misschien heb je er wat aan. Voor vragen kun je een pb sturen.

Groetjes Pharlap.

Acute spierbevangenheid: Maandagziekte. Het ontstaat nadat een dier 1 vrije dag heeft gehad maar wel zijn normale aantal voer heeft gekregen. Deze energie raken ze niet kwijt en kan kristalvorming op de spieren veroorzaken, waardoor deze verzuren.
Elektolytentekorten door het dieet kunnen eveneens een oorzaak zijn. Elektrolyten zijn onmisbaar voor het functioneren van spieren.

Chronische spierbevangenheid: dit kan je opsplitsen in 2 subtypen
Rer ( Recurrent Exertional Rhabdomyolosis ), dit is erfelijk en komt voor bij engels volbloeden en arabisch volbloeden. 5% van de volbloeden heeft dit, en is voornamelijk bij merries zichtbaar. Het lijkt erop dat naast een granenrijk dieet, ook opwinding en zenuwen deze vorm oproepen.

PSSM ( Polysaccharide Storage Myopathy ), is ook erfelijk. Deze vorm ontstaat door een extreme opslag van koolhydraten in de spiervezels.
Dit komt bij veel quarter horses, warmbloeden en volbloeden voor.
Rust roept het op doordat dan veel koolhydraten in de spieren kunnen worden opgeslagen. ( zie ook acute vorm ).

Voeradvies: bij RER: Zetmeelniveau laag houden. Geef weinig granen i.v.m het vrijkomen van zetmeel en suikers. Geef wel vezelrijkvoer met een hoog oliegehalte. Vermijd opwinding en stress.

Voeradvies: bij PSSM: Voorkom opslag van koolhydraten door korte rustperiodes te geven en geef een vezelrijk dieet. Dieren die werken mogen een dieet met een hoog vezelgehalte met olie, en dus een laag zetmeel en suiker gehalte. Pas op met gras, dat is nl rijk aan suikers.

Acute spierbevangenheid kan je voorkomen door goed het eten in de gaten te houden. Dus bij rust voer terugschroeven!.

Nog enkele tips:
A) Houd het ruwvoergehalte t.o.z van de inspanningen zo hoog mogelijk.
B) Gebruik voer dat gebasseerd is op vezels en olie met een laag zetmeel gehalte.
C) Beperk de opname van granen, want deze hebben een hoog zetmeel gehalte en bevatten weinig mineralen en vitaminen.
D) Vergroot eerst het hoeveelheid werk voordat je meer voer geeft, zo verklein je de opslag van koolhydraten. Dus eerst weer opbouwen en daar het voer aan aanpassen.
E ) Beperk het krachtvoer tot 50% minder van het normale dieet, tijdens rustdagen.
F ) zorg voor een goede warming up en cooling down, en houd de spieren warm op stal.
G ) Haal het paard zo vaak mogelijk uit stal.

Vaak wordt er bij een paard wat spierbevangen is Vitamine E met Selenium gegeven.
Let op bij selenium, aan krachtvoer wordt dit vaak toegevoegt.
Paarden hebben behoeften aan 0,15mg selenium per kilo voer.
Selenium is een sporenelement die bij een lage overdosering van 10 keer schadelijk is.
Vergiftigings veschijnselen zijn: uitvallen van manen en staarthaar, afbrokkelen van de hoef, kreupelheid en misvorming van de beenderen bij veulens.
Dus als je paard gezond is, en je voert normaal hoef je dit niet als preventie te bij te geven. Als hij spierbevangen is, is het heel goed voor het herstel van de spieren.

Het opbouwen met een paard wat spierbevangen is geweest, moet geleidelijk aan gebeuren. Stel een schema op met je veearts.

Om aan te tonen dat een paard spierbevangen is moet je bloed laten prikken, en ook om te kijken of het over is. Tevens worden dan de nieren e.d gecontroleerd om te kijken of er verdere beschadigingen zijn.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:29

Dit is goed!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:55

heb ervaring met eiwitprobleem. Mijn verzorgpaard wordt stijf en sjagrijnig wanneer hij teveel eiwitten binnenkrijgt door op een rijke wei te staan of door simpelweg teveel krachtvoer. Nu staat hij op een arme wei en krijgt oud hooi bij en een gedeelte sportbrok en een gedeelte muesli zonder eiwitten + Vitamine E met Selenium. Hier loopt hij super op! Hij is nooit meer stijf en sjagrijnig met poetsen en opzadelen wordt ook al minder. Groetjes Brennie

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:07

voordat je meer of minder gaat voeren zou ik eerst laten checke of de stofwisseling goed is of niet
wanneer de stofwisseling al goed is en je gaat meer voeren kun je weer tegen andere problemen aanlopen
en een bloedonderzoek is in dit geval ook zeker belangrijk als daar inderdaad uit komt dat ze stijf is zullen hun de oorzaak ervan proberen te vinden en dan kun je altijd nog van hoeveelheid voer veranderen
hopelijk vind je de oorzaak,succes ermee