Mijn merrie zweet heel lokaal niet. Hoe komt dat? met foto!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Mijn merrie zweet heel lokaal niet. Hoe komt dat? met foto!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 12:04

Mijn merrie zweet net als alle andere paarden na een intensive training behoorlijk. Alleen op een plek op haar hals blijft ze doog. Op onder staande foto heb ik het aangegeven met een circeltje omdat ik geen goede foto's er van heb. het heeft ongeveer een diameter van 10 cm.

Afbeelding

Herkent iemand dit? Of weet iemand waar ze last van zou kunnen hebben? (het is geen steek van een daas of iet dergelijks want het zit steeds op de zelfde plek.)
Om geen suggestive vraag te stellen laat ik het hier even bij. Na enige reacties zal ik wat meer van mijn merrie vertellen zodat jullie een idee krijgen waarom ik dit wil weten.

ellepel

Re: Mijn merrie zweet heel lokaal niet. Hoe komt dat? met fo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:44

he?

maar dat is toch niet erg?
mijn pony zweet precies op die plek ook niet naar mijn weten, ik kan hem behoorlijk nat rijden, maar er zijn meerdere plekken waar hij droog blijft..

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:53

Wat is er zo erg aan?

Jij zweet toch ook niet overal als je gesport heb (is je nek altijd nat? ).

Denk niet dat het erg is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:38

maar okee....

het kan dus wel iets zijn wat niet helemaal klopt:

Bij anhidrosis ontbreekt de zweetproduktie, als gevolg van afwijkingen van de zweetklier zelf of door neurologische of endocrinologische stoornissen.
Ook een ontregeling van het temperatuurcentrum in de hersenen kan de oorzaak zijn.
Er zijn vele oorzaken aanwijsbaar zoals lepra, syringomyelle,diabetes ellius, zweetklieraplasie, congenitale ectodermale dysplasie, ichthyosis, miliaria, astrofie van de huid bij sclerodermie en de ziekte van Sjögren.

Onvoldoende zweten komt door een defect signaal naar de hersenen. De zweetklieren zijn aanwezig en geven wel een prikkel door naar de hersenen maar er volgt geen reactie op deze prikkel.

meer info:

http://www.vzw-sophie.be/anhidrosis.htm

okee is wel een site van mensen, maar denk dat t bij een dier/paard net zo goed kan...

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:27

maar het is toch maar op 1 plek en voor de rest zweet hij normaal.

Ik denk dus niet dat dat de oorzaak is.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:46

Wat doe je tegen een paard die extreem veel zweet? En hij is verder helemaal gezond en heeft een goede conditie. Hij zweet alleen veel sneller dan andere paarden. Groetjes Brennie

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:48

weet je, de ene mens zweet ook meer of minder dan een ander..

zolang een dier verder in prima conditie is lijkt me dat het helemaal niet erg is...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 17:50

Voor de mensen die het heel normaal vinden dat je op sommige plekken niet zweet:
Ik vind dit niet normaal. Ze zweet over haar hele nek tot aan het zadel. en precies altijd op dezelfde plek, dus precies dat rondje wat ik heb getekend niet. Natuurlijk zweet ze niet altijd over haar hele lichaam en blijven er plekken droog maar ik vind dit wel heel opvallend.

Nu het volgende. Misschien dat mensen het wel eens in een topic van mij hebben gelezen. Deze merrie loopt niet helemaal zuiver in het linker voorbeen, ze is al behandeld door een osteopaat (gaat overigens nog een keer gebeuren) en door een fysiotherapeut. Ze loopt nog steeds niet helemaal goed en het lijkt erop dat het hoog in het been zit, ofwel in de schouder. Toen ik me dus bewust werd van dat niet bezweette plekkie dacht ik wie weet dat daar dan wel de knoop zit. Misschien zit er daar wat niet goed waardoor ook de bloedtoevoer ontregeld is (en ze dus niet zweet).
Ik dacht misschien heeft er wel iemand ervaring mee, maar omdat ik geen suggestieve vragen wilde stellen heb ik dat er in eerste instantie niet bijgezet.
Zijn er misschien ook Bokkers die ervaringen hebben met een acupuncturist? Ik heb er al wel positieve dingen over gehoord. Kunnen ze ook helpen bij het oplossen van blokkades?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:02

oosterhoff schreef:
Nu het volgende. Misschien dat mensen het wel eens in een topic van mij hebben gelezen. Deze merrie loopt niet helemaal zuiver in het linker voorbeen, ze is al behandeld door een osteopaat (gaat overigens nog een keer gebeuren) en door een fysiotherapeut. Ze loopt nog steeds niet helemaal goed en het lijkt erop dat het hoog in het been zit, ofwel in de schouder. Toen ik me dus bewust werd van dat niet bezweette plekkie dacht ik wie weet dat daar dan wel de knoop zit. Misschien zit er daar wat niet goed waardoor ook de bloedtoevoer ontregeld is (en ze dus niet zweet).

Daar zou je heel goed gelijk in kunnen hebben. Als er iets met de bezenuwing niet helemaal goed loopt, dan kan het ook heel goed zijn, dat heel plaatselijk de bezenuwing van de zweetklieren niet goed loopt, en dat die op een bepaadle plek dus niet functioneren.

In dat geval zou het met verdere behandeling beter kunnen worden.

Ik zou't even tegen die osteopaat zeggen, vooral precies waar het zit. Daar kan hij meteen uit afleiden waar hij het beste kan behandelen.

Acupunctuur past eigenlijk wel heel goed bij zo'n klacht omdat je met acupunctuur goed blokkades kunt oplossen. Dat is in principe wel te combineren met een osteopathie behandeling maar ik zou er wel wat tijd tussen laten (dus niet binnen 1 week EN osteopatisch EN acupunctuur laten behandelen).

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:06

ik zouw zeggen ga het aan de dieren arts vragen die weten het bij na altijd wel

xx kammie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:35

Komt dat niet gewoon omdat daar een bot vlak onder de huid zit en dat dus niet zweet???

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:51

Maar is dat dan niet bij elk paard zo Sydney2005??

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 22:25

Er zit geen bot op die plek. wel de aanhechting van een spiergroep dus de kans is groot dat het toch een soort blokkade is. Ik ga het dit weekend ff vragen aan mijn osteopate. Ik zal jullie natuurlijk op de hoogte houden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:29

Leuk topic dit. Ik ben erg benieuwd wat de osteopaat te zeggen heeft.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:50

Ben ook erg benieuwd!! Hou het hier in de gaten!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:52

Is je paard gechipt? En zo ja: zit de chip nog op zijn plek? Ik vind het wel heel verdacht dat dit aan de linkerkant van de hals zit, en ik hoor wel vaker dat er paarden zijn die in de buurt van de chip niet zweten.