Merrie schuurt staart bij hengstigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

co2

Merrie schuurt staart bij hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 23:07

Mijn merrie is een ontzettende staartschuurder als ze hengstig is. Maakt niet uit wat er in haar weg staat, overal ziet ze wel iets om aan te schuren.
Haar staart groeit vrij snel weer aan, maar aangezien ze ook nog eens erg vaak en hevig hengstig is krijgt het niet genoeg tijd om goed aan te groeien.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze haar staart minder schuurt?
Bandageren helpt niet, dat gaat eraf. Ook biohuidolie heb ik al geprobeerd.

ellepel

Re: Merrie schuurt staart bij hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 07:10

azijn

gewone natuur azijn, en daar goed de staart mee spoelen, niet uitspoelen hoor, kun je gewoon laten zitten.

maar omdat t bij jouw merrie hormonaal is denk ik dat t moeilijk is om er iets voor te vinden....

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:53

Staart goed wassen met biotine shampoo of zwavelteer shampoo. Dan gaat het natuurlijk om de staartwortel en niet om de haren. Dat helpt bij mijn ponies (ik heb er twee die dit ook doen). Eigenlijk niet logisch dat het helpt maarja. Als het helpt, dan helpt het niet dan? Gewoon ff proberen.

Groetjes,

Aline

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:37

Denk niet dat het gaat helpen, waarschijnlijk doet ze het niet omdat het jeukt, maar omdat ze het lekker vindt. Tenminste, dat denk ik. Die van mij vind ook niets lekkerders dan ergens tegen aan staan schurken, maakt niet uit op welke hoogte, als het maar van achter is, ahum.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 22:15

Je zou haast denken dat ze het lekken vindt inderdaad, best onbegrijpelijk aangezien haar muts nu steeds helemaal rood is, en de staartwortel is aan de binnenkant helemaal kapot.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:56

Aangekoekt huidvet of mestresten kunnen aan de onderkant van de staartwortel voor irritaties zorgen, juist tijdens de hengstigheid.
De onderkant van de staart schoonhouden, een ontsteking kan er weleens voor zorgen dat de hele staart geamputeerd moet worden.

Op de momenten dat ze hengstig is, zou je eens kunnen laten controleren of ze meer wormen heeft.
Verder de staart en de staartwortel op die momenten met Tea Tree shampoo wassen en aansluitend insmeren met Sweet Itch van Leovet.

Is ze iedere keer extreem hengstig? Dan zou je kunnen proberen om de intensiteit van de hengstigheid wat te verminderen door het geven van bronscure bijv.