hoefbevangen, herstellend> wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EEFIETJE

hoefbevangen, herstellend> wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 12:59

ik heb een verzorgpony die een paar weken geleden weer een hevige aanval van hoefbevangenheid heeft gehad..
nu is ze weer aan het herstellen en ze liep 3 weken geleden ook wel weer gewoon redelijk goed..
maar nu ik net terug ben van vakantie en weer kwam
kon ze bijna niet eens haar stal uitlopen en ze kwam niet naar me toe ze liep zo min mogelijk
ik ben haar maar gaan longeren
lkkr veel stappen en kleine stukjes draven in de bak..
na het draven ging het stappen wel beter maar alsnog stijf
op de stenen kan ze echt bijna niet lopen en als ze vanaf de bak nar de stenen gaat gaan haar benen helemaal trillen enzo
en in de bak loopt ze aanzienlijk veeeeeeeeelll beter...
ik vin het zoo zielig
en wat kan ik nu doen voor haar om haar iets minder stijf te maken ?
oefeningen ofzo?
longeren of lopen
ik probeer zo veel mogelijk te komen mar ik kan ook niet altijd
eerst werd er ook nog lesggeven op haar maar nu niet meer
dus ben ik de enige die nog haar berijd/verzorgt
en haar eigen baasje loopt ook nog wel eens met haar maar die heeft al helemaal geen tijd.. ze poetst en mest alleen..
wie weet er dus nu wat ik het best met haar kan doen
ik weet wel die oefenignen om haar been spieren losser te maken maar ik heb dat vnadaag nog maar niet gedaan ik wilde eerst ff de kennis van bokt raadplegen
dus....
help......

hou er rekening mee dat het mijn VERZORGpony is en niet mijn eigen en ik dus niet alles kan beslissen...
maar ik mag wel alles met haar hoor... als ik denk dat dat het best is
xxx Eva

ik_jolanda

Re: hoefbevangen, herstellend> wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:05

niet longeren maar vooral rechte stukken lopen. denk dat in de bak ook wel kan. maar heb een keer op paardnatuurlijk gelezen dat bochten lopen niet goed is voor het herstel. en heeft ze hoefijzers? want die zijn ook niet bepaald goed voor haar hoeven

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 13:06

neej ze heeft geen hoefijzers..
oke dan ga ik wel gewoon rondjes in de bak lopen... of in het weiland maar ik geloof dat ze de bak wel fijner vind..
klinkt ook wel logisch eigenlijk ... dat van geen bochten..
nog iemand anders tips?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:18

EEFIETJE schreef:
ik heb een verzorgpony die een paar weken geleden weer een hevige aanval van hoefbevangenheid heeft gehad..
nu is ze weer aan het herstellen en ze liep 3 weken geleden ook wel weer gewoon redelijk goed..
maar nu ik net terug ben van vakantie en weer kwam
kon ze bijna niet eens haar stal uitlopen en ze kwam niet naar me toe ze liep zo min mogelijk

Is ze niet opnieuw hoefbevangen
hoeven goed afspuiten met koud water en kan je de pony niet lekker de hele dag in de bak laten staan Zand is beter als ondergrond dan stenen of de stal pony zo min mogelijk keren en rechte stukken op een zand ondergrond lopen alleen als de pony zelf wil lopen
Pony zo min mogelijk eiwitten voeren en misschien zijn pijstillers een optie in combinatie met aderverwijderaars en bleodverdunners

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:29

Als ik het zo lees, krijg ik ook het idee dat ze weer hoefbevangen is.

Is denk ik beter dat de eigenaresse even de DA laat komen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:09

Nooit een hoefbevangenpaard dwingen te lopen. Geef het rust en laat het op zand staan. Zet de hoeven 2 x daags 10 minuten in Lauw water. geen koud water. geef het paard arnica en Nux Vomica. het verdunt het bloed en zuivert de nieren en lever van de gifstoffen. Voer weg en veel hooi geven. Voer zeewier bij. dat reinigt het bloed. verder ook een vitaminensuplement geven. het paard krijgt door alleen hooi eten te weinig vitaminen binnen wat ook niet bevordelijk is. Laat de smid de hoefwand voor dun raspen zodat de druk weg kan. (vochtophopingen door de gifstoffen in de hoefwand) verder kun je 2 x daags Acetylsalicylzuur tabletten geven. (Ass 500) verkrijgbaar bij de apotheek. Dosering: paard van 600 kg. 2 x daags 10 tabletten. Dit alles heeft bij ons pard zuper geholpen. Maar het heeft tijd nodig. En in dit geval als ik het zo lees, denk ik dat het chronisch is.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:16

Onze fokmerrie sinds november 2 x heofbevangen geweest en 1 x spierbevangen geweest. Ze heeft op 12 april een heel mooi hengstveulen gekregen. Van november tot de bevalling heeft ze op een overlevingsrantsoen gestaan. Dus oud hooi, stro, water en een later een handje muslie met Vit.e en Selenium.
Kijk uit met gras. Als de temperatuur onder de 14/15 graden is, dan zit er fructaan in het gras. Dat is de veroorzaker van hoefbevanheid. Als de temperatuur hoger is en de zon schijnt dan is het stofje weg.

Onze merrie en veulen staan niet in het land, en toch is ze bevangen geraakt. Het kan ook aan het voer liggen. Zorg dat er weinig koolhydraten in zit (suikers).
Met pijnstillers uitkijken. Ze hebben geen pijn en gaan dan juist bewegingen maken die ze eigenlijk niet mogen maken. Liever pijn zodat ze zich zelf een hoop ellende besparen, dan geen pijn en later een blessure erbij.

Laat ook eens bloedprikken om te kijken of de nieren goed werken. Geef Vit. E met Selenium, dat maken de spieren sterk en zorgt voor de afvoer van de gifstoffen.
Eens bevangen, altijd snel kans om bevangen te raken. Hou het rantsoen schraal, dus weinig biks en veel hooi en vooral beweging. Hoe meer beweging, des te snelelr zijn de gifstoffen uit het lichaam. Niet opjagen, maar stappen aan de longe en als ze goed loopt heel voorzichtig opbouwen.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 08:55

Wat een ellende zeg..een hoefbevangen paard! Weet iemand ook hoelang het gemiddeld duurt voordat het weer wat beter gaat? Die van mij heeft het ook (gehad). Ze staat nu op een magere weide en krijgt per dag 1 Pavo summerfit blok. Ze heeft zelf een kuil gegraven en staat dus de hele dag in het zand.
Ze staat thuis bij haar vorige eigenaar. Die loopt, als hij er is, elke dag 2x met haar. En dat zijn lange, rechte stukken in het gras.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 10:23

femskie schreef:
Wat een ellende zeg..een hoefbevangen paard! Weet iemand ook hoelang het gemiddeld duurt voordat het weer wat beter gaat? Die van mij heeft het ook (gehad). Ze staat nu op een magere weide en krijgt per dag 1 Pavo summerfit blok. Ze heeft zelf een kuil gegraven en staat dus de hele dag in het zand.
Ze staat thuis bij haar vorige eigenaar. Die loopt, als hij er is, elke dag 2x met haar. En dat zijn lange, rechte stukken in het gras.

Geen krachtvoer geven!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!aan een bevangen paard. Oud hooi, water, stro, natte voeten, beweging en meer niet.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:22

Ik heb een tijdje terug contact gehad met Steffi van der Laarse omdat mijn paard licht hoefbevangen was.

Zij adviseerde hoefcompositum, hoefdrainage en probioforte. Het is te bestellen via het net bij de groene os of zo. Zit nu op mijn werk dus kan het zo niet nakijken maar als je belangstelling hebt kan ik het thuis even voor je nakijken. Het is niet goedkoop en de eigenaar moet dat wel willen natuurlijk maar een DA schrijft alleen pijnbestrijders voor en die doen verder niets aan de oorzaak. Dit spul helpt het lichaam weer op gang om de afvalstoffen af te voeren en te herstellen.

En verder zoveel mogelijk laten bewegen in een tempo dat de pony zelf aangeeft. Niets forceren!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:49

Geen krachtvoer? Ik geloof dat pavo summerfit niet onder krachtvoer valt. Het bevat wel alle vitaminen en mineralen die er normaal in 2 kg krachtvoer zou zitten maar niet de eiwitten.
En daarnaast is me gezegd dat als ze te snel af zou vallen door alleen oud hooi en het magere weiland, er ook vet mee in de bloedbaan zou kunnen komen. Dat kan ook weer levensbedreigende situaties meebrengen..

Beweging forceer ik zeker niet. Ze stapt op zich prima maar dat doen we ook niet lang, tien min.

Ranna, als je dat zou willen opzoeken? Misschien heb ik er wel wat aan. Heb ook iets gehoord over een vitamine e supplement met selenium wat helpt bij de afvoer van afvalstoffen.

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 16:46

sorry ik was er 2 daagjes ff niet
bedankt voor jullie reaties allemaal
ze krijgt al geen krachtvoer
en het is idd chronisch jah
maar de ene keer heeft ze er weer meer last van dan de andere keer
ik kan niet al die pijnstillers enzo aan haar geven mar ik kan wel vragen of ze vaker en langer middagen enzo in de bak mag staan...
ze is idd chronisch hoef/spierbevangen
en daar krijgt ze rond deze tijd altijd meer last van maar als ze drachtig is bijna niet... (maar dat is ze dus nu niet)
dus:
afspuiten
in de bak
rechte stukken lopen
geen krachtvoer (wat ze al niet kreeg)
meer kan IK denk ik niet voor haar doen
hebben jullie nog meer van dit soort tips

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:52

femskie schreef:
Ranna, als je dat zou willen opzoeken? Misschien heb ik er wel wat aan. Heb ook iets gehoord over een vitamine e supplement met selenium wat helpt bij de afvoer van afvalstoffen.

spullen van de Groene Os kun je bestellen bij www.edera.nl

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:07

EEFIETJE schreef:
sorry ik was er 2 daagjes ff niet
bedankt voor jullie reaties allemaal
ze krijgt al geen krachtvoer
en het is idd chronisch jah
maar de ene keer heeft ze er weer meer last van dan de andere keer
ik kan niet al die pijnstillers enzo aan haar geven mar ik kan wel vragen of ze vaker en langer middagen enzo in de bak mag staan...
ze is idd chronisch hoef/spierbevangen
en daar krijgt ze rond deze tijd altijd meer last van maar als ze drachtig is bijna niet... (maar dat is ze dus nu niet)
dus:
afspuiten
in de bak
rechte stukken lopen
geen krachtvoer (wat ze al niet kreeg)
meer kan IK denk ik niet voor haar doen
hebben jullie nog meer van dit soort tips

Ik zou wel extra vitaminen bij gaan voeren. dat is heel balngrijk en je helpt je paard er echt mee, want die heeft het niet makkelijk. Geef bijvoorbeeld Ijslands zeewier, een vitaminesupplement, Biotine en Vitamine E +Seleen. Dit kost natuurliojk wel wat maar altijd goedkoper en gezonder als medicijnen van de da

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 17:08

waar kan je zoiets bestellen/kopen?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:50

Ik heb Vit.E met selenium van mijn DA. Die heeft het opgezocht wat ik het beste kon geven. Het is iets duurder, maar ik doe er 3 x langer mee, dus uiteindelijk veeeeeeeeeel goedkoper.

nandalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:01

PhiaBink schreef:

Geen krachtvoer geven!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!aan een bevangen paard. Oud hooi, water, stro, natte voeten, beweging en meer niet.

hier ben ik het volkomen mee eens.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:40

en let ook goed op het gras.. met bepaald weer maakt gras heel veel fructaan aan. Fructaan is de stof waar paarden hoefbevangen van worden.
wanneer dit precies is staat allemaal beschreven op www.hoefnatuurlijk.nl

Zorg dat de hoefwand (bij de toon) zo is afgerond dat die niet de grond raakt, dit moet je ook elke week even bijhouden.

En beweging is idd heel belangrijk. Bij de ts las ik dat haar verzorgpaard op stal staat? Dat is erg slecht voor hoefbevangen paarden.

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 18:47

ik heb even opgezocht op divoza wat jullie zeiden
welke kan ik dan het best nemen en WAARVOOR werkt het?

nummer 1.

IJslands zeewier
Zeewier is een extra aanvulling op het normale voedsel. Het bevat vele natuurlijke vitaminen en mineralen. Bevordert de eetlust en vitaliteit. Bovendien krijgt het paard een mooie glans.
Afbeelding

nummer 2.

Equi Vitamine E + selenium (bst.nr.: 82316)
De combinatie van vitamene E en selenium als aanvulling op het standaard rantsoen kan als goede ondersteuning beschouwd worden bij paarden en pony's die regelmatige en/of intensieve spierarbeid verrichten. Tevens levert vitamine E een belangrijke bijdrage in de spierstofwisseling, in het bijzonder bij de afvoer van verbrandingsstoffen in de cel. Dagelijks 20-60 gram. 1 kg.
Afbeelding

nummer 3.

Equivital vitamine pasta (bst.nr.: 82326)
Een extra vitaminestoot bij opfokziekten, zwakte bij veulens, groeistoornissen, gebrek aan eetlust, slechte conditie en stress
Afbeelding

nummer 4.

Biotine poeder(30 dagen)
Biotine heeft een gunstige invloed op de hoornkwaliteit van de hoeven. Gebruik dit middel bij hoeven met scheuren, brokkelhoeven of zachte hoeven. Biotine zorgt dat de hoeven in optimale conditie blijven.
Afbeelding

welke is nou het best hiervan en wat is dan de werking ervan voor het paard?
@ alline:
de hoefwand is al afgerond door de hoefsmid die raakt niet de grond.

en ik ga aan die mensen vragen of ze vaker in de bak mag staan. dat kan vast wel...

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:52

Alsjeblieft direct je pony van de brok en gras afhalen, alleen hooi en water en evt voedingsuplemente, op zachte ondergrond zetten.

Dit is geen spierprobleem maar een doorbloedings probleem in de hoeven door een teveel aan eiwit. Doe je dit niet kan het hoefbeen verkantelen, lopen wordt dan alleen mogelijk op speciale ijzers!
Mocht de verkanteling ver doortreden en door de hoefwand heen gaan is het einde verhaal! Haal alsjeblieft er iemand bij die er verstand van heeft

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:55

Ik zou je paard echt helemaal niets bijvoeren. Alleen hooi, water en een liksteen. Ik bijna alles zit suiker (sorry, ben ff de naam kwijt van hoe het precies heet) en dat kan je paard nu helemaal niet hebben. Ik weet zowiezo van biotine, dat dat voor 90 procent uit suiker bestaat (zonde van je geld) En van suiker wordt de hoefbevangenheid alleen maar erger. Oja, ik had hierboven een site neergezet over dat gras, maar daar staat ook heel veel info op over hoefbevangenheid.

en hoefbevangenheid wordt dus niet veroorzaakt door eiwitten, maar door fructaan.
Laatst bijgewerkt door Alline op 27-07-05 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:57

Gebruik liever hoefvital, biotine moet icm met organische stoffen gegeven worden, anders wordt het niet opgenomen door het lichaam.

Weet dit allemaal doordat mijn gezelschapspaarrdje dit ook nu heeft, hij heeft al hoefbeen verkanteling en loopt nu op speciaal beslag van aluminium!

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 19:05

Utrolig schreef:
Alsjeblieft direct je pony van de brok en gras afhalen, alleen hooi en water en evt voedingsuplemente, op zachte ondergrond zetten.

Dit is geen spierprobleem maar een doorbloedings probleem in de hoeven door een teveel aan eiwit. Doe je dit niet kan het hoefbeen verkantelen, lopen wordt dan alleen mogelijk op speciale ijzers!
Mocht de verkanteling ver doortreden en door de hoefwand heen gaan is het einde verhaal! Haal alsjeblieft er iemand bij die er verstand van heeft

de pony staat op stal (soms in de bak) ik zal er voor zorgen dat dat meer wordt
ze kreeg en krijgt geen brok
en alleen hooi en water

dit heeft ze al heel lang aleen nu wat extremer.. het komt doordat ze bij de vorige eigenaar in haar eentje op een heel groot land stond en daar veel te veel heeft gegeten (eiwitten)

hoefvital??waar kan ik dat vinden
ik heb gezocht op google en op divoza maar ik kan het niet vinden
Laatst bijgewerkt door EEFIETJE op 27-07-05 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 19:06

Alline schreef:
Ik zou je paard echt helemaal niets bijvoeren. Alleen hooi, water en een liksteen. Ik bijna alles zit suiker (sorry, ben ff de naam kwijt van hoe het precies heet) en dat kan je paard nu helemaal niet hebben. Ik weet zowiezo van biotine, dat dat voor 90 procent uit suiker bestaat (zonde van je geld) En van suiker wordt de hoefbevangenheid alleen maar erger. Oja, ik had hierboven een site neergezet over dat gras, maar daar staat ook heel veel info op over hoefbevangenheid.

en hoefbevangenheid wordt dus niet veroorzaakt door eiwitten, maar door fructaan.

glucose miss
ja ik heb die site van jou bekeken en daar idd alles gelezen over hoefbevangen... dank je
hij staat nu ookal bij mijn favorieten

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:48

Dus het meest ideaal voor een hoefbevangen paard is:
- in een (natte) zandbak;
- oud hooi (waar dus geen voedingsstoffen in zitten?!);
- beweging, lange stukken rechtuit stappen.

Goed samengevat?

Ik mis dan dus dat het dier uberhaupt nog voedingsstoffen binnen krijgt. En dat is toch ook niet goed? Dit paard heeft ook een vitamine e-tekort dus moet er wel iets van supplement oid gevoerd worden.