mijn paard weer gevallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fardos

mijn paard weer gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 00:05

hallo allemaal,

mijn paardje een 19 jarige arabier is sinds een maand of 2 onstabiel ofzo

hij is vandaag voor de 5de keer gevallen met mij erop echt doodeng!!
hij struikelt heel erg vaak en soms dus echt onderste boven
in stap draf of galop
ik durf ook niet meer hard te gaan ofzo ik ben zo bang dat we echt over de kop slaan
verschrikkelijk dat wil ik echt niet

heeft iemand tips of ervaring?

ik hoop het

liefs Renee en Fardos

mekkie

Re: mijn paard weer gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 00:24

deed de 25 jarige pony van mijn dochter ook opeens.
volgens de da was het een zenuw in de hals waardoor ze steeds door de knieen ging. zelfs in het land. ze heeft hiervoor medicijnen gehad die ze nu al 2 weken gebruikt. ze is daarna niet meer gevallen. de kuur moet nu nog 2 weken en dan is het afwachten geblazen. het kan over zijn maar ook niet. het schijnt absoluut geen pijn te doen maar is vergelijkbaar met het botje in je elleboog als je die stoot voel je het in je hand. volgens de da kan ze er 100 mee worden bwvs alleen is het natuurlijk wel gevaarlijk voor de ruiter en zal je er altijd rekening mee moeten houden dat je niet te hard gaat want het kan opeens weer gebeuren.

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 07:19

Uhm als ik jou was de dierenarts erbij halen ofzo...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 08:40

Ellebelletje schreef:
Uhm als ik jou was de dierenarts erbij halen ofzo...

juist!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:35

Wat ik ook dacht!!

Fardos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 09:46

hoi hoi,

dank je wel voor je reactie
ik ga der werk van maken

groetjes

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:25

Als mijn pony dit soort toevallen zou hebben en dan zo vaak op 1 dag, had ik diezelfde dag nog een dierenarts er bij hebben gehaald en niet gaan zitten gissen wat het kan zijn.

Sterkte iniedergeval en hopen dat het allemaal meevalt.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:27

een dierenarts bellen lijkt mij wel fijn

L0veR0sanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:35

Ja lijkt me wel zo handig om de dierenarts te bellen

Fardos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 14:42

het is niet op een dag maar verdeeld over 2 maanden
soms gaat het een week of zelfs 2 weken goed en dan valt hij weer
als het nou een paar keer achter elkaar was geweest had ik ook gelijk de da erbij gehaald maar dat is dus niet het geval en ik heb ook zo'n gevoel dat ze niks kunnen vinden dus ik denk dat ik naar de kliniek ga met hem dan kunnen ze het beter onderzoeken dnek ik

ar_jan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:29

Ik zou er een dierenarts naar laten kijken en voorlopig rustig aan doen!

Fardos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 23:15

ja maar ja je kan er naar kijken maar ik denk niet dat ze iets vinden
hij loopt gewoon goed niks aan de hand er is niks warm dik of wat dan ook
ik weet het echt niet hoor

liefs Renee en fardos

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 01:33

Ik denk dat je meer reacties op deze vraag kan krijgen als het bij Medisch staat waar dit topic beter op zijn plaats is. Ik zal het dan ook daar naartoe verplaatsen.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 08:28

Mijn arabier van nu net 19 heeft dit ook gehad. We zijn in 1 zomer 2 x over de kop gegaan. De ene keer was doodeng: we waren in een fijne galop over een breed zandpad, ik dacht nog: als je naar de grond kijkt, dan ga je toch eigenlijk wel hard" en op dat moment voelde ik diezelde grond tegen mijn handen. Het ging erg snel, ik lag op de grond op mijn buik en draaide me half om om te kijken wat er aan de hand was. Op dat moment zag ik de kont van Djirwa op me af komen. Die had een soort koprol gemaakt. De kont landde op mijn bekken en ik kon niet meer staan..Djirwa kende mij toen nog niet zo goed, ze stond op en rende hard weg.
De andere keer was met een crossje. Er was een hindernis van een strobaal hoog. Wat er gebeurde weet ik niet, maar voor de hindernis lagen ik en Djirwa op de grond.

Ik ben heel lang het vertrouwen kwijt geweest en durfde met haar niet meer hard te gaan. Heb ook gedacht dat er iets vast zat bij haar of inderdaad iets met de zenuwen maar ze heeft er (gelukkig) nooit meer last van gehad.
Wel was ze in die tijd niet erg gezond, te mager en erg stoicijns. Misschien dat ze gewoon slecht in haar vel zat maar omdat arabieren altijd maar doorgaan heb ik dat niet gemerkt. En dat laatste natuurlijk omdat ik haar nog niet zo lang reed op dat moment..ik kende haar nog niet zo goed.

Zou het kunnen dat er bij jouw paard ook zo'n oorzaak zou kunnen zijn?

Fardos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 10:27

ik weet het echt niet ik vind het echt heel erg moeilijk

we gaan niet helemaal over de kop gelukkig maar hij valt van voren dan hellemaal zet maar en achter beland hij op zijn knieen zeg maar met zijn neus in het zand

de eerste keer was op asvalt dus toen lag hij helemaal open dat was echt verschrikkelijk
daarna ben ik niet meer van het gras afgeweken of gewoon ruiterpad en dat is maar goed ook
hij heeft ook helemaal niks na de val ik vind het zo raar hij struikeld elke keer een klein beetje weetje wel en soms kan hij zichzelf niet meer redden en valt hij
ik vind het doodeng ik durf inderdaad ook niet hard het vertrouwen is een beetje weg

ik ga nu in elk geval even wat meer in de bak rijden zodat zijn spieren weer een beetje sterker worden misschein helpt dat

groetjes Renee en Fardos

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:01

Je kunt dat proberen. Bij Djirwa was het misschien ook wel het feit dat ze naast niet lekker in haar vel zitten, ook erg (heel erg) op de voorhand liep. Ze is ook wat overbouwd. Ze struikelde sowieso erg veel toen. We gingen dan niet op de kop maar ze liep gewoon superslordig..Gebleken is dat ze dat ook al deed toen ze nog heel jong was. (Waar ik haar vandaan heb, hebben ze haar vanaf veulen gehad)
Ik heb soms ook het idee dat ze niet erg veel souplesse in de schouders heeft, ondanks dat ze nu regelmatig dressuurmatig gereden wordt en allang niet meer zoveel op de voorhand loopt. Stel dat de schouder "vastslaat" dan struikel je vast eerder...

Hoe lang heeft hij dit trouwens al?

Oh ja, als je weer in de bak gaat rijden is het handig als je een goede instructrice hebt die op een soort natuurlijke manier lesgeeft. Veel rechtrichten en ontspannen. Dat heeft bij mij ook goede dingen gedaan!

Fardos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 23:23

hij heeft het nu 2 maanden en ik heb hem nu 5 jaar dus niet eerder gedaan dat ik weet dan

verder heb ik een goede instructrice alleen niet elke dag natuurlijk dus das lastig maar goed wel vaak genoeg en ik denk dat ik mijn paardje nu wel zo goed ken dat ik me kan redden op de dagen dat ik geen hulp heb
ik kijk wel even hoe dit werkt

bedankt voor de reacties

groetjes Renee

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:00

Veel succes ermee! Ik hoop dat het bij jullie allemaal net zo uit gaat pakken als bij ons. Dan komt het wel goed.

Maar als de DA toch eens in de buurt is, laat hem er dan wel even naar kijken. Of vraag in elk geval even wat het volgens hem zou kunnen zijn. En vooral als het vaker en erger wordt.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:08

nou ik zou toch echt een dierenarts er naar laten kijken en niet afwachten tot het echt mis gaat.

xxjepsica

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:37

haal er een da bij! misschien is er wel iets niet goed binnenin, zoals beschreven in de hals of is er iets met het evenwicht! maak er werk van, succes!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:14

Ha Renee,
Evita heeft er de laatste maanden ook wat last van gehad, ze had ook haar knieen open omdat ze op het asvalt gevallen was. bij haar komt het struikelen waarschijnlijk door de artrose in haar voorbenen, het schijnt wel meer voor te komen bij paarden met artrose.
Steffi van der Laarse komt trouwens donderdag 4 augustus weer op stal voor Evita, als je dat wil kan ze misschien ook Fardos doen. haar site is; http://www.steffivanderlaarse.nl/

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:44

Nou als mijn paard zulke problemen had zou ik toch echt de DA erbij halen voordat er echte ongelukken gebeuren. Zoiets is niet normaal en er kan van alles mis zijn met het paard.

Fardos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 18:05

ja dat is waar ook ja tnx ilene
ik zal ff op die site kijken misschien levert het wat op

even by the way ik heb een da gesproken maar die zei dat ze het op de kliniek moesten onderzoeken zoals ik al zei dus!!

Fardos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 17:19

maandag a.s. komt de duerenarts daarna gaan we een afspraak maken op de kliniek ik moest een buigproef doen en daar kwam hij heel goed doorheen
maar toen hij op een kleine volte op het harde moest draven was hij erg ja toch wel kreupel
dus gelijk dierenarts gebeld

ik wilde al naar de kliniek gaan maar mijn arts zei dat ze eerst wel op stal kwam kijken
dus jullie hadden gelijk
nou maar hopen dat er iets uit komt

groetjes
Renee en een zielige Fardos

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:29

succes!