Temperatuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 19:45

Wat is nou eigenlijk de gangbare temperatuur voor een paard/pony?
Mijn dierenartsen spreken elkaar tegen namelijk
Ik zal ff het hele verhaal uitleggen.
Mijn fjord had een wond aan der oor. Kapot geschuurd ergens tegen denk ik. Ik heb het schoongemaakt steeds en betadine op gedaan. Na twee dagen vond ik het er toch niet zo lekker uit zien... Weet niet waarom eigenlijk, maar ik vertrouwde het niet helemaal. Toch maar even de DA gebelt. Die heeft het goed schoongemaakt en Acederm er op gedaan. Moest ik ook blijven doen twee keer per dag.
Maar goed, voor de zekerheid toch maar even de temperatuur opgenomen. Ze was 38.4 graden... Dat was te hoog volgens hem, want ze moest tussen de 37.4 en de 38 zitten. Niet hoger. Antibiotica geprikt en ik moest het in de gaten houden. Volgende dag was ze 38.2, nog te hoog dus, weer antibiotica geprikt. De dag daarna was ze ineens 39 graden... Dus ik bij de kliniek van die soort wormkuurspuiten gehaald met antibiotica die ik zelf kon geven. Moest ze 3 dagen 2 keer per dag hebben. Alles ging goed, de temperatuur bleef onder de 38.
Tot ze zondag de laatste spuit kreeg, toen was ze ineens 40.2! Ik de dienstdoende DA gebeld, ze kwam gelijk. Prikje gegeven tegen de koorts, en ik moest weer 3 dagen antibiotica geven, maar nu één keer per dag.
Maar wat me opviel, is dat zij zei dat paarden sowiezo een wat hogere temperatuur als mensen hebben, dat ze wel op de 38.5 mogen zitten....
Wat is het nou? Maximaal 38 of 38.5?

Met Julia gaat het nu weer goed. Ze was zondag avond alweer naar de 37.9 gezakt en vandaag was ze 37.8.

Sorry voor het lange verhaal, maar dan snap je waar het vandaan komt

Sjonniej

Re: Temperatuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:50

38 is al erg hoog

Mijn pony heeft in rust een temperatuur van 37 graden, soms nog lager. Na een marathon (samengesteld mennen) zit hij rond de 38 graden. Op 39 of 40 graden wordt je paard eruit gehaald en moet je na een half uur terug komen. Dit is dus te hoog.

In rust ligt het rond de 37, iets hoger volgens mij.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:51

37,4 tot 38,0 is de officiele grens

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 19:56

Dus vanaf 38 is zegmaar verhoging, maar wanneer is het dan koorts?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:58

Alles boven 38 is koorts, maar of het echt ernstig is, is nog maar de vraag. Dat moet de DA bekijken. Sommige paarden zitten van zichzelf snel wat hoger dan andere. Boven de 38,5 ga je je meestal wel zorgen maken, maar eigenlijk hoort hoger dan 38 gewoon niet.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 20:08

Hmm, dan is ze toch wel flink hoog geweest... (40.2...)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:08

Ja das echt veel te hoog, maar goed dat ze antibiotica heeft gehad.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 20:11

Ja idd...
Tis ook zo moeilijk te zien of ze nou sloom is omdat ze niet lekker is, of gewoon omdat ze geen zin heeft. Ik heb der pas anderhalve maand, dus ik kan dat nog niet echt in schatten. Ja, toen ze 40.2 had kon je het natuurlijk wel zien, maar verder...
Maar goed, we blijven stug temperaturen Gelukkig is ze snel weer naar onder de 38 gezakt...

Meligemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:20

Sjonniej schreef:
38 is al erg hoog

Mijn pony heeft in rust een temperatuur van 37 graden, soms nog lager. Na een marathon (samengesteld mennen) zit hij rond de 38 graden. Op 39 of 40 graden wordt je paard eruit gehaald en moet je na een half uur terug komen. Dit is dus te hoog.
In rust ligt het rond de 37, iets hoger volgens mij.

bij 39 nog niet hoor, heb het wel is gehad, maar ik geloof dat bij 39 graden je nog gewoon doormocht.. (na de marathon)

Maar als je paard geen inspanning heeft verricht moet hij zo tussen de 37,5 en 38,5 liggen.