kreupel door te langte hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief28

kreupel door te langte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 19:21

Niet helemaal een juiste titel voor mij vraag..

sjors heeft gewoon erg slechte hoeven (brokkel, white line disease, droog etc) en heeft zeker elke 6 weken nieuwe ijzers nodig..

aangezien de smid een weekje op vakantie was, en ik daar niet aan had gedacht, komt de smid a.s. donderdag pas (das dus 7 weken na de laatste x)
Echter voor heeft ze weer gigantische scheuren in haar hoeven...gewoon "gaten" zeg maar, achter groeien de hoeven echt over het ijzer heen..

Maar goed nu loopt ze voor dus kreupel..de ploft haar gewicht op haar linkerbeen...dan zou ze dus rechts kreupel zijn..
Niet extreem ofzo maar gewoon niet helemaal goed.

Wat denken jullie? Zou het aan haar ijzers/hoeven kunnen liggen?
de ijzers zijn overigens niet versleten maar zitten niet meer al te stevig vast...

Ze is al aardig op leeftijd (21) en hoop dus niet dat het weer white line is, of wat anders...

kizz_rianne

Re: kreupel door te langte hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 00:06

het lijkt mij dat het aan de hoeven ligt, kan zijn dat ze daarvoor speciaal aangepaste ijzers voor nodig heeft
ik weet verder niet erg veel over hoefverzorging dus kan er verder weinig over zeggen

in elk geval veel smeren met hoefvet tegen droge hoeven, en weinig rijden over harde grond/asfalt

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 08:49

kizz_rianne schreef:
het lijkt mij dat het aan de hoeven ligt, kan zijn dat ze daarvoor speciaal aangepaste ijzers voor nodig heeft
ik weet verder niet erg veel over hoefverzorging dus kan er verder weinig over zeggen

in elk geval veel smeren met hoefvet tegen droge hoeven, en weinig rijden over harde grond/asfalt

Dat is dus absoluut niet een goede manier om droge brokkel hoeven te gaan verzorgen..

Donderdag komt de smids, alleen moet ik ook nog werken...hopleijk kan ik eerder weg om uit te leggen wat sjors mankeert

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:22

of ze daardoor kreupel worden ik heb echt geen idee
en ik zou ook niet met hoefvet klooien..gewoon hoeven met water afspuiten en wachten op de hoefsmid

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:50

ja, het kan heel goed dat je paard daar kreupel van is geworden.. Ik zou idd heel snel je hoefsmid bellen..

(Wat ik zelf nog beter zou vinden is een natuurlijk bekapper, en snel de ijzers er onder weg, want zn hoeven worden zo alleen nog maar slechter)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:58

je kunt van l;eovet hoefolie kopen, dit trekt in de hoef en maakt het hoef soepeler, ook een paard uur in nat zand is goed.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 19:13

een paard wat white line disease in de hoeven heeft gehad, is juist beter om niet te gaan smeren met middeltjes heb ik me laten vertellen door diverse kenners
Morgen komt de smid gelukkig al.. Ijzers er onderweg halen is al helemala geen opzite..sjors loopt dan echt echt stok maar dan ook stok kreupel..ze is 21...ze kent niet anders dan ijzers..Vandaar is dat ook geen optie..

Gisteren met rijden ging het wel ietsje beter dat eergisteren..
ik ben benieuwd wat de smid gaat zeggen