bolspat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

bolspat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 15:12

Heb al een paar keer de dierenarts erbij gehaald omdat mijn paard een bobbel op zijn hak heeft. De dierenarts zag dat wel en constateerde dat er vocht in zit. Hijheeft er verder helemaal geen last van. Hij loopt niet kreupel, ik kan er mee springen kortom alles.
Nu kwam er gister iemand iemand kijken en die zei dat het bolspat was. En dat het met OCD te maken heeft. Ik schrok hier nogal van.

Zouden jullie mij wat meer kunnen vertellen over bolspat? In de winter heeft hij deze bobbel niet is alleen met warm/broeierig weer.

Galupy

Re: bolspat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 22:33

Een bobbel op z'n hak, bedoel je dan achterop z'n hak, dan is het namelijk mogelijk een piephak of bedoel je op de binnen voorkant van z'n spronggewricht, dan is het mogelijk bolspat.

bolspat:
Afbeelding

piephak:
Afbeelding

Bolspat is een overvulling van het spronggewricht en dan puilt het uit aan de binnen voorkant van de sprong door teveel vocht. En dat kan ontstaan zijn door een OCD.

Wel raar dat het er alleen met warmer/broeierig weer is. Heeft je dierenarts niet gezegd wat het was, als het bolspat is dan zou hij dat toch ook vast kunnen stellen of OCD. Dat hij alleen zegt dat er vocht zit is nogal weinig, dat kan je zelf ook wel concluderen.

Bolspat hoeft echt niet ernstig te zijn hoor als je paard er verder geen last van heeft dan is er niks aan de hand, behalve dat het er raar uit ziet.
Mensen willen altijd graag meteen ergens een naam aan hangen, ik weet niet hoe lang je paard dit al heeft, maar het kan ook een andere oorzaak hebben, misschien een trap van een ander paard iets dergelijks wat zwelling veroorzaakt.

Je kunt natuurlijk altijd een foto laten maken om zekerheid te hebben dat er niets in het gewricht zit wat irritatie veroorzaakt en dus een teveel aan vocht tot gevolg heeft.

felicity

Re: bolspat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 09:02

Het zit er wel uit als bolspat als ik de foto vergelijk. Alleen heeft die van mij dan aan de buitenkant echt een bol zitten. Die kun je indrukken ( is duidelijk vocht). Je kan er inknijpen duwen. En hij heeft er met lopen, springen helemaal geen last van. Ik heb hem met kouder weer gekocht. En was dan ook niks te zien. Ik heb hem nu bijna een jaar. En nu met dit warme weer viel het me ontzettend op. Als het 10 graden is is er niks te zien. Heb dit ook aan mijn staleigenaar laten zien. Heeft ook veel verstand vn kwaaltjes en ziet mijn paard ook dagelijks lopen. En die zij ook dat ik er geen zorgen om hoefde te maken. Is alleen een beetje vocht en hij heeft er verder geen last van. Alleen is het een wat minder gezicht.