Mijn paard heeft soms een bloedneus...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

akasha_oud

Mijn paard heeft soms een bloedneus...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 14:59

Hey!
Mijn merrie van ±17 heeft soms een bloedneus (nu 2x gehad).
Is dat erg? en wat kan je er eventueel aan doen?
Nou ja, iig bedankt
Groetjes Marjolein

paars

Re: Mijn paard heeft soms een bloedneus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:03

Is het echt een bloedneus of zie je wat bloed in haar neus? Mijn merrie heeft dat ook wel eens, dan is er bij haar een heel klein bloedvaatje gesprongen, waardoor er een spoortje bloed uitloopt maar dat is dan ook met een uurtje zeker weer over. Soms dan de dag erop nog een keer, maar dat is niet ernstig verder. Als het er echt uitgutst zeg maar, dan moet je wel even contact opnemen met de DA, want dan kan er iets anders aan de hand zijn, zoals een schimmelinfectie in de luchtzak bijvoorbeeld.

akasha_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 15:09

Er stroomt dan een straaltje bloed uit haar neus, net zoals jij beschreef.
Tnx, nu weet ik of t kwaad kan of niet

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:11

Ik zou gewoon even contact opnemen met je DA en het verhaal uitleggen en dan vragen aan hem wat je het beste kan doen.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:55

Mijn jonge pony heeft het ook wel eens, als ze zich heel druk heeft lopen maken en geraced heeft door de wei. Was inderdaad een gesprongen bloedvaatje.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:35

Inderdaad is het dan vaak een gespronen bloedvaatje.
Overigens wil dit bij volbloedjes nog wel eens vaker voorkomen (ik weet niet wat voor ras je pony/paard is?!).

MeissieJ01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:37

Ik denk ook dat het dan een gesprongen bloedvaatje is

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:47

Op de manege waar ik rijd heeft een pony dit ook wel eens. Echt ernstig is dit niet maar hij moet dan even op stal blijven tot het over is en even zijn neus schoonmaken met thee oid. Meestal is het zo weer over na een half uurtje ofzo en dan loopt hij zo weer mee in de les. Dit is gewoon een (tsja onbekend ras pony, bont en stevige pony verder)...

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:49

dravers hebben toch wel eens longbloedingen? (las ik ook maar in de BIT)

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:02

Mijn arabier heeft dit ook weleens. Heel lichtjes. Meestal zie ik het dan ook pas als ik thuis kom van buitenrit. Als we op het strand zijn en ze maakt zich erg druk dan is een bloedneus soms het resultaat!

Maar als jouw paard het "zomaar" heeft dan zou ik wel even een dierenarts vragen over hoe en wat, hoor!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:06

Komt het altijd uit beide neusgaten of altijd uit één. Als het uit beide komt komt het uit de longen en zou ik er even een DA naar laten kijken. Als het uit één komt is het waarschijnlijk een gesprongen bloedvaatje zijn, dat het vaker gebeurd kan dan komen doordat het bloedvat op die plek een beetje zwakker is. Niks ergs.

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:09

Iedereen doet er hier wel luchtig over vind ik.
Ik zal als ik jou was zeker de DA ernaar laten kijken.
Een bloedneus bij paarden is vaak niet zo onschuldig als bij mensen, zeker niet als hij het vaker heeft.
Dus echt even een DA laten kijken!!!

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:12

Mijn pony had het eerst ook. Hij had in de paddock gevochten. Het bloedde wel een uur aan 1 stuk door uit beide neusgaten. de DA had er nog nooit van gehoord. Ik moest hem een dagje rust geven en als het niet zou ophouden met bloeden de DA laten komen. De week erna kwam er af en toe een beetje bloed uit, maar dit was dus niet ernstig. Ik zou me dus geen zorgen maken, behalve als het echt heel vaak voorkomt of het niet op wil houden. Groetjes, Roos

akasha_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 19:17

Mijn paardje is een KWPN

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:58

Ik vroeg me nog even af hoeveel bloed er dan ongeveer uit komt lopen. En inderdaad of het uit 1 of 2 neusgaten komt zetten.

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:22

Hallo, mijn pony heeft dat soms als het of heel heet is of heel koud en dan springt er inderdaad een adertje maar dat is snel weer over en dat is ook helemaal niet erg

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:12

Hoi,
Volgens mij is het niets ernstigs en hoef je je niet druk te maken. Het paard dat ik af en toe bijrij heeft regelmatig, onder het rijden, een bloedneus. Vooral als ze zich wat meer in moet spannen of als het heel warm is. Dit heeft ze bijna haar hele leven al (ze is nu 16) en het gaat dan gewoon om een klein bloedvaatje. Het kan bij haar in ieder geval geen kwaad en ze heeft er ook geen last van. Het bloedinkje stopt meestal na een paar minuten ook weer. Het is alleen niet zo'n fraai gezicht, dus dan wel ff 't neusje poetsen!

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:10

Altijd DA laten kijken > longbloedingen komen bij alle rassen voor (dus niet alleen dravers!) en dat ziet er ook vaak uit als een dun straaltje. Even een echoscopie doen en je weet of het ernstig is of niet, maar zeker niet onderschatten!

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 14:19

Meerdijk schreef:
Altijd DA laten kijken > longbloedingen komen bij alle rassen voor (dus niet alleen dravers!) en dat ziet er ook vaak uit als een dun straaltje. Even een echoscopie doen en je weet of het ernstig is of niet, maar zeker niet onderschatten!

Mee eens. Verder kan het ook een hersentumor zijn.
Iedereen die gewoon zegt zal wel een bloedvaatje zijn: dat weet je nooit! Het kan, maar laat altijd de DA kijken het kan dus ook iets veel ergers zijn.

meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:58

of gewoon bredewold er na laten kijken en kijken wat hij ervan zegt, zoals je altijd al doet

sixpack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 21:14

Het kan iets onschuldigs zijn, maar ook iets ernstigers zoals een tumor of etmoidaal hematoom. Zou er de DA even naar laten kijken. Een rontgen foto en/of endoscopie en je weet veel meer. Zou zonde zijn als het straks te laat is.

groeten