Paardje heeft last van stof-hoest.[Middeltje?]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilufprincess

Paardje heeft last van stof-hoest.[Middeltje?]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:28

Halo,

Heb eens een vraagje maar zal eerst even uitleg geven over mijn paardje.

Ze is heel gezond ,mankeert niet veel maar...
Ze is alergisch aan stof,dus dan hoest ze maar zonder snot en ademhalings problemen..
Bv; ging eersgisteren naar de manege gaan rijden,het was doef dus veel opwaaiend stof...
Ik moest wel stoppen,ze hoeste heel veel...
Op weg terug naar huis was het over ,heb kunnen draven en klein stukje gallop zonder 1x te hoesten.

Op de wei heeft ze er ook bijna geen last van (soms eens met pollen)
Maar nu ;normaal laat ik DA altijd eens langs komen...
Maar aangezien het na 1dag over is is het altijd zinloze kosten want dan zegt hij ' heeft last van stof'
Dus ze krijgt bijna geen hooi meer , in de winter zelf alleen maar voordroog!

Maar hebben jullie geen middeltje tegen de droge hoest dat je zelf kan samenstellen?

Dat was dus mijn vraagje!

joss

Re: Paardje heeft last van stof-hoest.[Middeltje?]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:45

Waarom zou je iets geven als het gelijk al weer over is . jouw paard reageerd ala minute op stof , ze hoest een paar x en dan is het over begrijp ik . Door een "zelfgemaakt"prutje te geven voorkom je niet het hoesten. Als je het hooi 4 uur laat weken in een grote teil met water , mag je paard dat gerust eten het is wel ff wat meer werk . kuilvoer is ook een optie.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:49

joss schreef:
Waarom zou je iets geven als het gelijk al weer over is . jouw paard reageerd ala minute op stof , ze hoest een paar x en dan is het over begrijp ik . Door een "zelfgemaakt"prutje te geven voorkom je niet het hoesten. Als je het hooi 4 uur laat weken in een grote teil met water , mag je paard dat gerust eten het is wel ff wat meer werk . kuilvoer is ook een optie.

Ja dat is een feit...
maar het is zo dat bij hoest bij paarden de longblaasjes stuk gaan en niet terug komen en iets kalmerend voor hoest geven is tog niet zo erg.

Het hooi laten weken in water heb ik even gedaan,maar 4u is te weinig
eigelijk een hele nacht en dan is je water een hele vuile smerige hoop dus wees er maar zeker van dat er nog veel vuil in je hooi zal zitten.

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:58

Tja.... iets kalmerends voor de hoest.... je kan moeilijk met een flesje hoestdrank onder je arm een ritje gaan maken ... sorry ik zie het probleem niet. Ze moet hoesten van stof , zorg dat je niet in een stoffige omgeving komt . Enne....4 uur weken is genoeg . Een hele nacht is te lang , het vieze water wat eraf komt is niet alleen vuil maar ook de voedingsstoffen worden er als het ware uitgewassen. Nat geweekt hooi is prima .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:06

en hooi hoef je niet te laten weken in water dat is allang achterhaald...
zo spoel je tocj voedingsstoffen juist eruit?
( of is dat onzin..)

gewoon natsproeien met een tuinslang is al voldoende zolang alles maar wel nat is...

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:34

achterhaald of niet , het is iig minder werk dan een paar keer met de tuinslang aan de gang te gaan . En bovendien als je een plak hooi 4 uur laat weken is het wel tot in de kern van het hooi nat, met de tuinslang moet je eerst het hele hooi uitpluizen voordat alles goed nat is. Na 4 uur zijn echt niet alle voedingsstoffen eruit!

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:37

Je kunt wel de gevoeligheid minder maken. Dan reageert ze ook minder op het moment dat ze in aanraking komt met stof. Hier zijn verschillende middelen voor. Ik noem bijvoorbeeld Cavalor, Bioagrico en De Groen Os. Alle 3 fabrikanten met fijne middelen hiervoor of eigen hiertegen. Woon je in de buurt van Breda? Daar zit een ruitersportzaak die veel van dat soort producten heeft (Superhorse)
Groeten,
Kolla

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:06

Jouw paard heeft er alleen last van wanneer ze in een stoffige omgeving loopt? Staat ze normaal op stal of meer buiten? En is het direct na een hoestaanval weer over??

Mijn paard heeft ook last van stof. Daarom hebben we haar eigenlijk altijd buiten staan. Maar straks moet ze naar een andere stal waar ze meer in de box moet staan.. Ben bang dat ze daar dus weer last krijgt van haar overgevoeligheid voor stof. Iemand daar ook ervaring mee??

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:48

Fenegriek en het hooi eerst nat maken. Verder veel luchten en niet gaan opstrooien of vegen als je paard op stal staat. Veel succes! groetjes Brennie

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:44

Brennie: heb je zelf ook zo'n stofallergisch paard?

Ingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:55

Mijn paard is ook allergisch voor stof.
Hij staat nu in een buitenbox, op zaagsel en krijgt voordroogkuil.
Gelukkig gaat dit erg goed en heeft hij sindsdien
niet meer gehoest (afkloppen).

Wat ik een heel goed product vind is Luchtwegkruiden Forte
van De Groene Os. Zodra ik dit geef is het hoesten snel voorbij!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:15

Mag ik vragen wat een buitenbox precies inhoudt? En nog zo'n slimme vraag: wat moet ik me voorstellen bij voordroogkuil? Ken alleen "gewoon" kuil wat in zo'n grote baal geleverd wordt..

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 23:33

De mijne staat heel de zomer buiten komt geen dag binnen...
In september komt ze naar een kleine weide met stal kan ze overdag binnen en buiten lopen...

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:50

Dat is wel heel ideaal! Veel buiten is erg belangrijk. Mijn DA zei dat ook al over mijn paardje..ze moest van hem eigenlijk altijd buiten staan en dan met een schuilstalletje ofzo.