Hoe Arabier rustig houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

co2

Hoe Arabier rustig houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 23:49

Wegens een mega wond op mijn paard haar been staat ze al weer zo'n maand op stal, sinds kort mag ik dan 10 min wandelen per dag.

Hiervoor heeft ze een weekje op het land kunnen staan, nadat ze net hersteld was van een val in de sloot (kreupele benen en bloedvergifteging). Hier heeft ze ook een lange tijd op stal moeten staan.

Vlak dáárvoor had ze weer een peesblessure waardoor ze ontzettend lang boxrust heeft gehad.

Het zit niet erg mee dus, maar wat het er niet gemakkelijker op maakt is dat het een erg nerveus paardje is. Met wandelen nu de hele tijd draven, steigeren, puur uit enthousiasme dat ze even uit stal is. Ik kan het wel begrijpen, maar het paard van stal houden gaat helaas niet omdat ze dan niet goed kan herstellen.
Ik heb al diverse voedingssupplementen gebruikt en nu maak ik gebruik van homeopatische druppels maar niks heeft tot nu toe langer dan twee weekjes gewerkt en ze werd weer super druk.

Wie heeft ervaring met supplementen die de nerveusiteit onderdrukken en die écht werken?

Kenzo

Re: Hoe Arabier rustig houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 19:27

Tja ik zou hier zo snel niet iets voor weten. Ik haalde toen mijn merrie stil stond bij de hypo in bennebroek nervohorse. Het duurde eerst 3 weken voordat het aansloeg maar ze werd daar wel rustig van. Misschien is dit iets... Wel was mijn merrie ook vanaf het begin af aan onrustig en kon ik amper met haar stappen of ze ging de lucht in of wilde draven. Toch moet je dat gedrag wel na een tijdje accepteren. Ik wendde eraan en daardoor zag ik het niet meer. Het zit bij haar ook in het bloed. Ik kon het haar niet kwalijk nemen. Dat is bij jou net zo.
In ieder geval heel veel succes. Ik weet hoe moeilijk het is!!!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:22

Ik zal dit topic naar medisch verplaatsen.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 23:27

Kenzo schreef:
Tja ik zou hier zo snel niet iets voor weten. Ik haalde toen mijn merrie stil stond bij de hypo in bennebroek nervohorse. Het duurde eerst 3 weken voordat het aansloeg maar ze werd daar wel rustig van. Misschien is dit iets... Wel was mijn merrie ook vanaf het begin af aan onrustig en kon ik amper met haar stappen of ze ging de lucht in of wilde draven. Toch moet je dat gedrag wel na een tijdje accepteren. Ik wendde eraan en daardoor zag ik het niet meer. Het zit bij haar ook in het bloed. Ik kon het haar niet kwalijk nemen. Dat is bij jou net zo.
In ieder geval heel veel succes. Ik weet hoe moeilijk het is!!!

Ik erger mij niet zozeer aan haar gedrag, maar in verband met medische redenen móer Rhea nu echt gewoon heel rustig zijn.
Als de wond hierna genezen is, vind ik het prima als ze ff gek doet, het is nou eenmaal een nerveus paardje.

Ik ben dus gewoon op zoek naar iets wat snel en goed werkt, zodat de wond goed kan genezen.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:21

Niemand met een stapmolen in de buurt waar je ze dan kan in laten stappen en zacht draven? Dan blijft ze gecontroleerd in beweging en kan ze haar energie wat kwijt.
Rescue druppels van Bach. Maar dat werkt soms ook niet zo direct.
veel succes!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 12:37

Ze mag 10 min per dag stappen, voor de rest alleen boxrust

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:50

Misschien kun je in overleg met de dierenarts iets krijgen wat kalmeert voor de tijd dat je moet stappen? Mijn paard (peesblessure) was na verloop van tijd niet zo makkelijk meer met stappen (ook steigeren, bokken en proberen te rennen aan 't halster/hoofdstel). We hebben toen van de dierenarts een kalmerend middeltje gekregen. Uurtje voor het stappen erin en dan kun je 9 van de 10 x goed rondstappen zonder al te veel gespring. Misschien eens overleggen?

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 17:56

Ik zoek iets wat ook werkt gedurende ze op stal staat zodat ze niet staat de draaien op stal en dergelijke. Tijdens het stappen kan ik haar zelf nog redelijk onder controle houden en heb ik er ook zicht op. Helaas trapt Rhea de wond ook op stal open.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:39

kun je niet op DA-recept muisjes voorgeschreven krijgen?

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:41

heel sober in het voer zetten, leuke dingen in de stal hangen voor afleiding en misschien als nood die muisjes

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 22:16

Ze krijgt geen eten, alleen zemelen
Verder heeft ze al een bal hangen, en een lick-it die beiden volop gebruikt worden.

QuarousIna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 00:55

Kyralovertje schreef:
Wegens een mega wond op mijn paard haar been staat ze al weer zo'n maand op stal, sinds kort mag ik dan 10 min wandelen per dag.

Hiervoor heeft ze een weekje op het land kunnen staan, nadat ze net hersteld was van een val in de sloot (kreupele benen en bloedvergifteging). Hier heeft ze ook een lange tijd op stal moeten staan.

Vlak dáárvoor had ze weer een peesblessure waardoor ze ontzettend lang boxrust heeft gehad.

Het zit niet erg mee dus, maar wat het er niet gemakkelijker op maakt is dat het een erg nerveus paardje is. Met wandelen nu de hele tijd draven, steigeren, puur uit enthousiasme dat ze even uit stal is. Ik kan het wel begrijpen, maar het paard van stal houden gaat helaas niet omdat ze dan niet goed kan herstellen.
Ik heb al diverse voedingssupplementen gebruikt en nu maak ik gebruik van homeopatische druppels maar niks heeft tot nu toe langer dan twee weekjes gewerkt en ze werd weer super druk.

Wie heeft ervaring met supplementen die de nerveusiteit onderdrukken en die écht werken?

}> Tja Arabieren zijn nu eenmaal paardjes die druk zijn en dat krijg je niet rustig ook al zou je er vanalles aan doen. Het is gewoon geduldt hebben en voor veel afleiding zorgen onder het wandelen met haar. De mijne had een half jaar stil gestaan toen ik hem kocht en eindelijk had ik hem kon ik nog niet rijden want hij had een wond op zijn rugpffffffff. Het enigste wat ik kon doen is hem aflijden met een snoepje of een plakje brood en dat steeds met een kleine pauze ertussen geven zodat hij wel de aandacht bij mij bleef houden. Is trouwens ook heel erg goed voor een betere band opbouwen die je kan benutten als je weer gaat rijden. Dus koop geen onzin meer want het is het karakter van het soort he. Heeft mij al honderen euro's gekost en inderdaad niets hielp. Groetjes I-Q

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:12

ik heb ook een arabier en hij heeft ook een tijd stil gestaan en was dus ook knettergek al was hij dat ook als hij er dagelijks uitkwam om te rijden ik heb hem niks gegeven maar hoor wel goede verhalen over muisjes, misschien kan je ze wel door je slobber doen .
heel veel succes

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:21

QuarousIna schreef:
Tja Arabieren zijn nu eenmaal paardjes die druk zijn en dat krijg je niet rustig ook al zou je er vanalles aan doen.

Hmm, daar ben ik het niet mee eens. Dat is wel heel zwart/wit gesteld. Mijn paard is half Arabier en half draver (bloed x bloed), is gewend om veel te lopen en wil dat ook graag, maar die krijg ik onder de meeste omstandigheden toch echt wel rustig hoor.

Voor de TS: ik dacht meteen aan minder voer, maar je schrijft dat ze alleen zemelen krijgt, daar kun je dus niets meer aan doen. Ik ben zelf niet zo voor 'verdovende middelen', maar in het uiterste geval zou je idd die 'muisjes' kunnen geven. Je zoekt iets wat haar op stal ook rustig houdt, maar volgens mij is het niet gezond om haar de hele dag 'onder de dope' te houden...

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:29

Even een vraagje....
Wat zijn muisjes???

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:40

Volgens mij heet het officieel Ventraquil. Je geeft het een uurtje voordat je met je paard aan de hand gaat stappen, ze worden er niet suf van maar wel 'handelbaarder'. Het lijkt me alleen niet iets wat je standaard bij iedere voerbeurt moet geven om hem ook op stal rustig te houden.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:45

Karin schreef:
Volgens mij heet het officieel Ventraquil. Je geeft het een uurtje voordat je met je paard aan de hand gaat stappen, ze worden er niet suf van maar wel 'handelbaarder'. Het lijkt me alleen niet iets wat je standaard bij iedere voerbeurt moet geven om hem ook op stal rustig te houden.

Klopt, dit heb ik ook een keer gekregen toen Rhea met haar peesblessure op stal stond. Ze had op haar achterbeen een peesklap getrapt tegen de staldeur aan, dus rust op stal was toen helemaal geen overbodige luxe. Helaas werkte dit niet, maar ze is toen naar een andere stal verhuist waar ze iig niet tegen de deur aan kon trappen.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:49

}> Tja Arabieren zijn nu eenmaal paardjes die druk zijn en dat krijg je niet rustig ook al zou je er vanalles aan doen. Het is gewoon geduldt hebben en voor veel afleiding zorgen onder het wandelen met haar. De mijne had een half jaar stil gestaan toen ik hem kocht en eindelijk had ik hem kon ik nog niet rijden want hij had een wond op zijn rugpffffffff. Het enigste wat ik kon doen is hem aflijden met een snoepje of een plakje brood en dat steeds met een kleine pauze ertussen geven zodat hij wel de aandacht bij mij bleef houden. Is trouwens ook heel erg goed voor een betere band opbouwen die je kan benutten als je weer gaat rijden. Dus koop geen onzin meer want het is het karakter van het soort he. Heeft mij al honderen euro's gekost en inderdaad niets hielp. Groetjes I-Q[/quote]

Nou kijk, wat is dus eigenlijk bedoel met dit topic is dat Rhea zich op stal juist rustig moet blijven, zodat de wond op haar been niet steeds open getrapt kan worden, wat nu dus wel het geval is.
Dat ze met wandelen druk is kan ik mij heel goed begrijpen, dat kleine kwartiertje even van stal zal ieder paard wel leuk vinden en daarvan wat heter worden.

Rhea is sinds gisteren in de kliniek, waar ze nog een poosje moet blijven. Vandaag wordt ze weer geopereerd aan haar been en vanavond ga ik even kijken bij haar. Ik zal dan gelijk daar wel even vragen wat er evt. tegen te doen is.
Binnenkort krijg ik als het goed is 'Special Calmer' binnen van de Paardendrogist, speciaal voor Arabier is dat (zeggen ze..). Wie weet helpt dat een beetje voor op stal..

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:44

Hai

Fijn dat ze nu geopereerd is. Hoop dat de DA je iets kan voorschrijven waardoor ze rustiger blijft op stal. Hoop dat je nu een tijdje geen last krijgt qua medische tegenvallers...volgens mij zijn jullie al een tijdje aan het kwakkelen met van alles en nog wat

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:26

Hoihoi,

Mijn arabiertje (4 jarige merrie) is normaliter niet zo hyper, maar toen ze kreupel was en ook alleen maar 10 min. mocht stappen per dag was ze ook wel moeilijk te houden. Wij gingen toen gewoon in de bak stappen, ipv buiten, en dat maakte haar al iets kalmer. En verder zelfs een paar keer een hengstenketting gepakt, en dat hielp wel heel erg.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 17:14

elady schreef:
Hai

Fijn dat ze nu geopereerd is. Hoop dat de DA je iets kan voorschrijven waardoor ze rustiger blijft op stal. Hoop dat je nu een tijdje geen last krijgt qua medische tegenvallers...volgens mij zijn jullie al een tijdje aan het kwakkelen met van alles en nog wat

Ze krijgt nu Specialn Calmer van de Paardendrogist en dat werkt nu super. Ze is niet sloom, dat beslist niet, maar het is duidelijk te merken dat ze een stuk minder nerveus en zenuwachtig is. Geen getrap meer op stal, minder geren enz.

En inderdaad, zolang ik haar heb heeft ze altijd wel wat gehad..