Zelf spuiten waar het beste .. bil of borst!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

Zelf spuiten waar het beste .. bil of borst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 22:18

Ik heb nu al nachtmerries (en ik slaap geen eens) Ik moet Gamier morgen voor het eerst zelf gaan spuiten met antibiotica door een lelijk ongelukje vandaag....

De DA zei dat ik beter in zijn bil kon spuiten en als dat niet lukt in zijn borst.... Nou hoor ik van meerdere kanten dat de bil spuiten heel "taai" is en ik beter gelijk in de borst kan spuiten....

Wie heeft de goude tip. Ik vind het idee nu ineens dood eng

Renske_

Re: Zelf spuiten waar het beste .. bil of borst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:26

in de borst vind ik zelf makkelijker, gaat veel soepeler en makkelijker dan in de bil, dat is nml idd taai/hard om in te moeten spuiten

alleen wel even kijken dat je niet 2 dagen na elkaar op precies dezelfde plek spuit, het weefsel eromheen kan nml wat gevoelig worden

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 22:28

Renske20 schreef:
in de borst vind ik zelf makkelijker, gaat veel soepeler en makkelijker dan in de bil, dat is nml idd taai/hard om in te moeten spuiten

alleen wel even kijken dat je niet 2 dagen na elkaar op precies dezelfde plek spuit, het weefsel eromheen kan nml wat gevoelig worden

Ik moet hem in het totaal 3 keer spuiten. Morgen ochtend, morgen avond en dinsdag ochtend. Ik schijt nu al peultjes (sorry voor mijn taal gebruik) Vanmiddag zei ik nog stoer "Oh dat doe ik wel even" en nu heb ik zoiets van "HELP!!!!!!!!!!!!"

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:30

vraag anders een handig stalgenootje of de stalbaas

ik vind het niet eng omdat ik wel vaker prik, ook bij mensen maar kan me voorstellen dat je wanneer je het wel eng vind, ook niet echt al te 'enthousiast' de naald erin zet, waardoor het misschien onnodig wat moeilijker gaat

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:33

Zelf moest ik van de kliniek in de borst spuiten. Ene keer rechts, andere keer links. Moet met drie spuiten zeker geen probleem zijn. Succes!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 22:38

kimmie1 schreef:
Succes!

Succes zal ik morgen om 8 uur zeker nodig hebben

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:40

Valt echt wel mee hoor! Was er de eerste keer ook doodsbenauwd van, maar even goed ontsmetten met bv spiritus, en dan zo de naald er in doen. Niet te hard, maar ook niet te zacht zeg maar, gewoon zeker er in duwen. Die van mij voelt er niets van en blijft gewoon los in de box staan, en heb het weken achter elkaar moeten doen. Vorig jaar met verdoving, en een paar weken terug met antibiotica. Lukt vast wel!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 22:43

kimmie1 schreef:
Valt echt wel mee hoor! Was er de eerste keer ook doodsbenauwd van, maar even goed ontsmetten met bv spiritus, en dan zo de naald er in doen. Niet te hard, maar ook niet te zacht zeg maar, gewoon zeker er in duwen. Die van mij voelt er niets van en blijft gewoon los in de box staan, en heb het weken achter elkaar moeten doen. Vorig jaar met verdoving, en een paar weken terug met antibiotica. Lukt vast wel!

Nou heb nu de kans om te oefenen.... Dan hoef mijn dochter straks ook niet meer naar de GG&D voor haar entingen..... dan doe ik het gewoon zelf

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 23:48

Haha precies, paard is proefkonijn en daarna is je dochter aan de beurt!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 06:49

Paar tips: steek eerst de naald erin, zet dan de spuit er pas op. Als je paard gaat sputteren of je bent zelf een beetje onhandig kun je de verbinding spuit/naald breken (het gekleurde plastic tuutje aan de naald, of het tuutje aan de spuit zelf), en dan kun je de spuit of naald niet meer gebruiken. Is geen ramp als je meerdere spuiten en naalden hebt gekregen van je DA, maar voorkomen is beter.

Ik heb zelf trouwens goede ervaringen met spuiten in de halsspier. Was trouwens het advies van mijn DA (ook antibiotica). In de borst kan je paard naar voren meppen als-ie het er niet mee eens bent, in de kont kan-ie naar achteren meppen als-ie het er niet mee eens is. Hals is voor jezelf gewoon de veiligste plek.

Verder, neem de tijd om die 20 cc of zo erin te spuiten. En haal het spul 30 minuten van te voren uit de koelkast, zodat het niet ijskoud is als het erin gaat.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 08:55

update:

Dat doe ik dus nooit meer zelf! Ik had het kunnen weten ben als een dooie voor naalden en dan moet ik er 1 in mijn paard steken??? No way!

In eerste instantie was ik stoer heb ook de naald in zijn borst gestoken.... Echter had ik verwacht dat je meer weerstand zou hebben. Dus Gamier schrok zich dood en ik liet de injectie spuit vallen. Gelukkig heb reserve naalden gekregen dus er kon weer een nieuwe steriele naald er op. Hierna durfte ik dus niet meer. De staleigenaar heeft het daarna maar gedaan...... Ik weet het ik ben een watje!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:47

Tuurlijk ben je geen watje!!
Ik heb er vorig jaar 2 van mezelf moeten spuiten, ik ben heel goed begeleid door de dierenarts, en de eerste keer heb ik onder haar begeleiding gespoten. Daarna ging het super. Nu vind ik het ook niet erg meer om te doen.
Ik vind het niet meer dan logisch dat je het eng vind.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:14

Wat heeft ie nu weer gedaan waardoor jij moet gaan spuiten??

Die van mij gedraagt zich momenteel zeer goed en volgens mij gaan wij redelijk gelijk op met onze kneusjes

Ik zou ook niet zo happig zijn om te prikken als ik eerlijk moet wezen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:20

Ik heb het ook ooit moeten doen ivm een ontsteking na de castratie.
Ik stond ervoor en dacht, dat gaat nooit lukken, dat durf ik niet. Voordat ik uit gedacht was had ik echter de naald er al in zitten en was het zo gebeurt.

Inderdaad gewoon met en zekere hand dat ding erin duwen.
Het scheelt ook wel dat mijn paard echt doodkalm blijft staan bij dit soort dingen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:32

Ja, best spannend he?!

Ik heb mijn paard 2x een aantal dagen zelf moeten spuiten, de laatste keer zelfs 5 dagen 2x per dag! Dat was echt aftellen!

Ik moest alleen in de hals spuiten en niet in borst of bil...

De eerste keer was ik zo bang dat ik fout zou prikken dat de veearts met een spuitbus blauwsel een cirkel op haar hals gemaakt waarin ik moest spuiten!

De tweede keer moest het zo vaak dat ik om en om links en rechts heb gespoten.
Het ging op zich best goed, maar ik was ook blij toen we er weer vanaf waren!

Sterkte!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 16:34

meestal borst, dat heeft mijn voorkeur

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 16:34

[quote="GvdT"]Wat heeft ie nu weer gedaan waardoor jij moet gaan spuiten??
/quote]

Hij heeft gisteren een knieval gemaakt Hij begon tijdens een buitenrit te glijden. Tot 2 maal toe bovenop zijn knieën 1 knie is zo ver open dat je het bot zag. Dus hij is gehecht en hij staat nu met verband 10 dagen verplicht in stal.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 16:36

pol013 schreef:
Het scheelt ook wel dat mijn paard echt doodkalm blijft staan bij dit soort dingen.

Gamier kan een held zijn maar het is en blijft een arabiertje.... en als die een naald zie dan reageerd hij het zelfde als zijn vrouwtje...... WEGWEZEN!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:35

Mijn Arabieren staan ook altijd achterin de stal als ze de veearts zien. Maar ik mag er zo een naald insteken. Dus het is ook een kwestie van vertrouwen. Van jezelf in jezelf, en van je paard in jou.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 17:43

Bij Beauty is het erg gemakkelijk

Je doet wat muesli in de voerbak,,

ze gaat staan eten.

en je drukt de spuit in de borst..

Ze geeft echt geen krimp.....

Ideaal.......

zón paard.....

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:00

Fijn dat je reservenaalden had en de stalbaas het nu wilde doen. Zelf vind ik het niet zo'n probleem en doe het altijd in de borst. Wel belangrijk is dat je wel even controleert of je niet in het bloedvat zit. Dus als je de spuit op de naald hebt even iets terugtrekken voordat je spuit. Dan kan je zien of er bloed in de spuit komt. Is dat het geval dan moet je de spuit er even een stukje uithalen en zo de naald iets opschuiven.

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 18:23

je kan idd het beste in de borst spuiten en elke dag wisselen van kant ik heb zelf een fjord arabier die ook pittig is... en daar zyn de tanden van getrokken (een aantal)

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:44

Ofen eerst eens op een sinasappel. Dat voelt het zelfde aan. Heb je en beetje een idee. Wat je te wachten staat. De eerste keer is altijd eng. Een watje ben je zeker niet. Ik raad je aan in de borst te spuiten. Eerst wat ontsmetten met alcohol. Dan zet je de naald. Dan doe je de spuit erop. Even iets terugtrekken de vloeistof om te kijken of je niet in een bloedvat hebt geprikt. Dan langzaam leeg drukken. Naald terug trekken en even de vinger erop houden en klaar is kees. De volgende dag even de andere borst kant. In de bilspier zpu ik nooit spuiten daar het risico op een trap veel te groot is. in de borst is het eenvoudigst en het minste risico als je eens iets verkeerd zou doen zoals een haartje mee spuiten en er een ontsteking ontstaat.. Zou het gewoon nog eens zelf proberen. Altijd handig als je het kunt.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 20:51

Xox schreef:
Ofen eerst eens op een sinasappel. Dat voelt het zelfde aan. Heb je en beetje een idee. Wat je te wachten staat. De eerste keer is altijd eng. Een watje ben je zeker niet. Ik raad je aan in de borst te spuiten. Eerst wat ontsmetten met alcohol. Dan zet je de naald. Dan doe je de spuit erop. Even iets terugtrekken de vloeistof om te kijken of je niet in een bloedvat hebt geprikt. Dan langzaam leeg drukken. Naald terug trekken en even de vinger erop houden en klaar is kees. De volgende dag even de andere borst kant. In de bilspier zpu ik nooit spuiten daar het risico op een trap veel te groot is. in de borst is het eenvoudigst en het minste risico als je eens iets verkeerd zou doen zoals een haartje mee spuiten en er een ontsteking ontstaat.. Zou het gewoon nog eens zelf proberen. Altijd handig als je het kunt.

Bedankt voor je tips! Ik ga zeker oefenen al hoop ik dat ik het nooit meer nodig zal hebben. Morgen ochtend moet hij nog 1 maal gespoten worden maar dat doet de staleigenaar gelukkig.

Ik hoor iedereen over het risico van in het bloedvat komen. Wat voor risico geeft dit precies?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:21

Als er antibiotica in het bloed komt, kan het paard in een schock komen. eerst word het helemaal gek voordat het in een schock komt. Onze DA heeft het ooit eens meegemaakt in haar schooltijd en hamert er altijd op, om op te passen bij het spuiten.