in 1 maand heel erg afgevallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lellebel01

in 1 maand heel erg afgevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 12:07

Ik rij een manege paard.
Sinds 1 maart lease ik haar voor 5 dagen in de week.
Sinds 1 juni wordt ze door nog iemand geleased voor ook 5 dagen in de week.
Het komt er nu op neer dat ze bijna alleen nog maar bij ons loopt.
maar nu sinds een maand is ze heel sterk vermagerd, ik heb het bij de manege gemeld en die zeiden van dat kan wel ze is harder gaan werken. Ze krijgt nu extra kuilgras en extra bix. Maar sinds ze dat krijgt is ze alleen nog maar meer afgevallen. Eigenlijk komt het er op neer dat ze wormen heeft alle verschijnselen dan. ik heb der zelf helemaal gecontroleerd erop maar ik kan niks vinden. Ze is verder wel gewoon heel vrolijk zoals ze altijd is haar ontslasting is goed en der vacht is ook in top conditie. maar je kan der ribben tellen en zelfs haar ruggengraat zien! Heeft iemand tips???????
In ieder geval bedankt alvast.

ellepel

Re: in 1 maand heel erg afgevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:11

zowiezo goed ontwormen dus
tandarts laten komen, kan zijn dat daar een probleem zit, en misschien bloedonderzoek?

lellebel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 12:15

ze eet verder wel goed dus denk niet dat het iets met der tanden te maken heeft

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:45

dat kun je aan de buitenkant niet zien.

mijn eigen pony bijvoorbeeld eet goed, knoeit niet en niks, maar als de tandarts komt heeft hij zulke scherpe haken op zijn kiezen dat je je er aan openhaalt.

gewoon voor alle zekerheid even doen, kan namelijk zijn dat ze niet helemaal goed kan kauwen en daardoor verteerd het eten niet helemaal goed

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:48

Ik zou haar eens goed ontwormen, de eerste keer met ivermectine (bijv. furexel) en 2 weken later met equest.

Liever niet gelijk met equest, want als de larfjes die in de darmwand zitten doodgaan tegelijkertijd met volwassen wormen, loop je het risico dat ze ernstige diarree krijgt.
Beter is het dus om eerst de volwassen wormen aan te pakken met ivermectine en 2 weken later de larven in de darmwand met equest.

Wat je ook kunt doen is wat slaolie over het eten, dit bevat veel vet en het kan je paard helpen wat dikker te worden.

Hopelijk helpen deze dingen, succes!!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:25

Hey Marssss,

Zoals ik al zei, gewoon ontwormen, en die tip over de Ta is ook wel goed, maarja het is en blijft een manege paard, de beslissing om een TA te laten komen ligt niet bij jou helaas,
Succes