Korstjes op onderbeen (boven kogel), Rap?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lottew

Korstjes op onderbeen (boven kogel), Rap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 18:21

En dit is alweer het tweede medische topic deze week ...
Paard van vriendin v/m vader heeft al een hele tijd korstjes op zijn achterbenen, 1 been erger dan het andere.
Het lijkt me geen mok omdat het hoger zit, aan de voor / zijkant op zn onderbeen. Ik dacht misschien aan rap of zoiets dergelijks? Ik heb het ontsmet met betadine shampoo en lotion, iemand enig idee wat dit kan zijn en wat er tegen te doen is? Verder heeft ie geen last van mok of iets dergelijks, en aan de voorbenen heeft hij ook niks.
Oja, hij heeft zover ik kan zien geen jeuk aan zijn benen, dus schurft is het waarschijnlijk niet, ringworm ook niet.
Iemand enig idee?

Kyona

Re: Korstjes op onderbeen (boven kogel), Rap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:40

Zou het idd kunnen zijn. Zou het iig even in de gaten houden of het zo met behandeling door betadineshampoo weg trekt. Anders de dierenarts even vragen. Ze hebben een speciaal soort zalf waardoor het vaak wel snel over gaat.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:54

ja dit heeft mijn paard ook, ze heeft ook mok maar die is bijna weg maar heeft op bijna al haar benen op het pijpbeen allemaal korstjes als er korstjes zitten was ik het met betadine en en haal ik ze weg, smeer der ook gewoon mokzalf op(panalog)maar het gaat niet echt weg.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 22:37

Ik zal het eens aankijken met de betadine, wanneer het niet wegtrekt toch maar ns de DA bellen! Bedankt voor jullie reacties!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 07:30

schilfertjes en korstjes op het pijpbeen? noemde je dat niet zomermok?

precies weet ik t niet hoor, maar t zit dan alleen op het pijpbeen en aand e voorkant van het been, niete cht in de kootholte.
heeft met verharen te maken en een bacterie die dan vrijkomt, als je
het zou wassen met iets wat ontsmet dn trekt t wel weg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:01

Dat zou toch ook mok kunnen zijn?
Een merrie bij ons op stal heeft dit ook, op het ene been in de kootholte en op het ander been vrijhoog ..

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 10:29

Ja het kan wel een vorm van mok zijn, maar dat leek me onwaarschijnlijk omdat ie t nergens in de kootholte heeft...

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:09

er bestaat een zalf op natuurlijke basis van leovet of zoiets
Wit potje rode deksel geel achtige zalf
Dat helpt bij mijn paard heel goed tegen zowel mok als rasp
Is voor alle huidaandoeningen
Rasp was in 1 keer smeren zo goed als weg
Te koop in ruitersport zaken

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 11:15

Oke, bedankt voor de tip!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:20

Hm het lijkt erop alsof mijn merrie dit ook heeft. Ik heb het ook al een paar keer met betadineshampoo gewassen, maar merk niet echt verschil. Woensdag komt de DA sowieso voor de mok die ze heeft, dus kan hij dat ook gelijk bekijken.

Ik maak regelmatig foto's van de mok bij mijn merrie (zie Ernstige Mok Topic), dus zal van de korstjes boven haar kogel ook een foto's maken. Ik moet erbij zeggen dat deze korstjes wel beter verstopt zitten onder het haar dan de mok en ze zitten ook veel vaster...

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:00

Inglio: Misschien is dit een soort 'verspreiding' van de mok? Ik heb namelijk ook op internet gezocht en daar stond dat mok zich ook kan verspreiden vanuit de koot, naar boven toe. Wat vervelend dat je paard er zo veel last van heeft! Ben benieuwd wat de DA zal zeggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:45

even heel hard denken want ik weet wel wat t is.

komt vrij vaak voor bij paardem het zit eigenlijk alleen maar op het pijpbeen he?
dat is geen mok, geen schimmel, maar ik kom er zo niet op wat het wel was...

ik heb ooit een veearts bij mijn pony gehad, die heeft het elk jaar weer, voorkant pijpbeen achterbenen.

gewoon schilfers en anders zie je weinig..
van hem moest ik het of wassen met betadine shampoo 2x per week tot het weg was, goed poetsen, of behandelen met elk middel wat ontsmettend werkt, imaverol kan ook..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:51

Dit wordt ook wel ‘rap’ genoemd en het is iets dat bij alle paardenrassen met veel behang voorkomt.

Op zich is dit niets om zich zorgen over te maken mits het op een correcte manier behandeld wordt.
Het uit zich vooral in het optreden van schilfertjes en een beetje jeuk aan de benen.

Deze schilfertjes kunnen tot halfweg het been voorkomen in tegenstelling tot mok dat zich beperkt tot de kootholte.

De behandeling bestaat uit het wassen van de benen met SARNACURAN in een verdunning van 10 ml op 10 liter water.
Dit moet men 3 maal herhalen met een tussentijd van één week. Indien men dit wassen preventief elke maand één maal uitvoert zal men echter nooit geen problemen krijgen. .

-------------------------------------

hehe ik moest even zoeken, maar t heet dus wel rap.
rap zit dan dus op het pijpbeen.
ik had dit stukje van internet gekopieerd.

trouwens wel raar dat rap ook een irritatie is aan de hoornzoom en kroonlederhuid gelegen op de kroonrand.. dus wat is nou rap dan?
wazig best wel...
Laatst bijgewerkt door ellepel op 25-07-05 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:54

Haha oke, bedankt voor je moeite!! Ik dacht al dat het rap zou kunnen zijn (zie titel). Eens even kijken waar ik dat spul vandaan kan halen, wanneer de betadine niet helpt. Thanx!