Borna virus en EHV I en EHV 4 (uitleg gevraagd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Borna virus en EHV I en EHV 4 (uitleg gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 11:40

Wat houdt dit in? Is dit ook schadelijk voor de mens?
Ik ga volgende week naar Holstein toe op vakantie met de bedoeling veulens te bekijken.

Maar nu las ik op een forum dat deze 3 virussen daar rond waaien en voor dood en verderf zorgen ( zijn al verschillende paarden gestorven en merries aborteren massaal)

Wat voor voorzorgsmaatregelen kan ik nemen, om er ook voor te zorgen dat ik dit niet mee terug neem naar nederland.

Jantien

Re: Borna virus en EHV I en EHV 4 (uitleg gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:01

EHV1 en 4 zijn de veroorzakers van rhinopneumonie,
het Borna virus veroorzaakt een hersenontsteking waar de meeste paarden (80%) aan dood gaan. Over de infectieroute van Borna is nog veel niet bekend. Waarschijnlijk wordt het met het speeksel en neusuitvloeiing uitgescheiden, en bij experimenten is gebleken dat paarden ook via de neus (reukzenuw) geïnfecteerd raken.
Het is echter niet aangetoond dat dat ook de manier is waarop paarden elkaar besmetten.
Wel is aangetoond dat het van merrie op veulen (tijdens de dracht) wordt overgedragen.

Je bent het meest zeker dat je niets overdraagt of meeneemt wanneer je een andere bestemming voor je vakantie zoekt.

Ga je toch veulens bekijken, overleg allereerst met de staleigenaren of je wel welkom bent.
Beide virussen worden vooral overgedragen door direct contact tussen paard en virus. Jij kan degene zijn die het contact mogelijk maakt, dus beperk dat zoveel mogelijk.
Ga niet in dezelfde kleren naar meerdere bedrijven maar was ze eerst (schoenen ook!), neem zelf een douche voordat je naar een volgende stal gaat, zit zo min mogelijk aan de paarden.
Laat je kleren waarin je in NL naar stal gaat thuis. etc.

Adriana

Re: Borna virus en EHV I en EHV 4 (uitleg gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 16:16

Hmm bedankt, we gaan naar een soort veulenkeuring alleen dat is dan niet gecentreerd op 1 plek, maar dat wordt gehouden bij verschillende stallen.
Ik neem aan dat ze ook wel van die ontsmettingsmatten hebben voor de schoenen, zou dat ook afdoende zijn? (thuis in een sopje).