losse ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_oud

losse ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 11:40

[i] hallo allemaal..
sinds kort heb ik een nieuw verzorgpaard.. een friesje..
op het momentis de eigenaar ziek en verzorg ik hem bijna de gehele week.. nu heeft hij 2 losse achterijzers.. niet echt ernstig mnaar je hoort het wel.. ze schuiven niet.. blijven dus op de juiste plek zitten.. k heb de eigenaar al een e-mail gestuurd.. of ze een hoefsmid kan regelen.. maarjha.. ik krijg geen reactie.. bellen kan ik haar ook niet.. want ze heeft gen telefoon..
mijn vraag aan jullie is :
is het verstandig om te gaan rijden? op het moment rij ik alleen met hem in de bak op een zachte ondergrond.. hij staat hele dagen op stal.. omdat hij een keer door het schrikdraad heen is gegaan in de weide.. en nu mag die van de eigenarese ook niet meer naar buiten.. vind het dus ook zielig om hem heel de dag stil te laten staan..
dus wat is jullie advies?

Groetjes Lisa..

Marloes0508

Re: losse ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 11:44

Je kan best rijden, als je in de gaten krijgt dat ie er last van heeft kun je beter stoppen. Gewoon zo snel mogelijk een hoefsmid regelen, desnoods bel je hem zelf, en in de gaten houden of ze niet té los gaan zitten!

Lisa_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 16:40

kan nog iemand mij helpen?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:42

Als de ijzers nog gewoon op de plek blijven zitten kan je gewoon rijden. Zou het niet meer doen als ze zo los zitten dat ze scheef gaan (dus bijv. echt buiten de voet steken). Dan is het het beste om de ijzers als ze zo los komen te zitten er gelijk af te laten halen. Denk dat het nu nog geen kwaad kan, zeker niet in de bak.

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:30

pas op dat door rammelende ijzers en er toch mee door rijden de hoeven niet gaan inscheuren. Dan heb je wel een echt probleem. Paarden met goede voeten kunnen een hoop hebben, maar met slechte voeten niet.

mijn paard heeft slechte voeten dus ik moet haar echt niet met rammelende ijzers gaan rijden, want dan ben ik verder van huis.

suces

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 17:26

Mijn pony kan ik prima rijden met losse ijzers, doe ik eigenlijk ook altijd gewoon. Dus mits ze niet te los zitten moet het wel kunnen.
Maar misschien wel oppassen met paarden die idd geen beste voeten hebben. En ik weet niet hoelang de hoeven al zijn, dat telt ook mee natuurlijk.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:20

ligt er aan hoe los ze zitten. Ben er zelf geen fan van, maar ik heb ook weleens met losse ijzers gereden. Ze moeten toch beweging hebben als de smid nog niet kan komen.

ik tik losse ijzers tegenwoordig zelf weer vast op aanraden van de hoefsmid. Als een ijzer los zit gaat het toch van binnen allemaal wrikken enzo, dus ik sla met de hamer de lippen en nagels weer strak zodat ze vast zitten totdat de hoefsmid weer komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:04

In de bak rijden of een stukje land schijnt geen kwaad te kunnen, mijn verzorgshet had het ook en van de eigenaresse kon ik ook gewoon in het landje rijden.

Regel zo snel mogelijk een hoefsmid; en hou het in de gaten!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 08:14

Mijn paard had ook een keer een los zittend ijzer en toen heb ik gewoon niet gereden omdat ze toch ook niet zulkse goeie hoeven heeft.