Slokdarmverstoppingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unartica

Slokdarmverstoppingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 21:32

Hallo allemaal,

Ik kon niets vinden over slokdarmverstoppingen dus vandaar mijn onderwerp. Mijn paard heeft vorig jaar 2 slokdarmverstoppingen gehad in 2 maanden tijd. De eerste was opgelost doordat de DA een slang in zijn keel heeft gedaan. De tweede keer was het moeilijker. Na 3x een slang in zijn keel te hebben gedaan was het nog niet opgelost. Mijn paard moest opgenomen worden in de kliniek. Met een camera zijn ze naar binnen gegaan en daar zagen ze dat er bijna niets meer in zijn maag zat (dus geen maagoverlading, wat ik overigens wel raar zou vinden want ik geef nooit veel voer in 1x) Zijn slokdarm vertoont geen afwijkingen maar werkte niet meer. Hij kon dus niet meer slikken. De vraag was of dit kwam door de medicijnen, door de irritatie vanwege 3 pijpen in zijn keel, of dat er echt een stoornis was. We moesten 1 dag afwachten en gelukkig werkte zijn slokdarm de volgende dag wel weer goed. Ik wil heel graag weten wat de eventuele oorzaak zou kunnen zijn. Steeds kwam er wat brok uit, niet extreem veel ofzo, dus ik vroeg aan de DA of het aan de brok kon liggen, dat die bv blijft plakken ofzo. Hij wist het niet, het zou kunnen maar het hoeft niet zo te zijn. Voor mij reden genoeg ( na de tweede keer) om te stoppen met brokken en hem op muesli te zetten. Tot nu toe gaat dat heel erg goed. Hij heeft nog een keertje een korte slokdarmverstopping gehad, er zat hooi vast, maar dit schoot ineens door terwijl ik de DA al aan de telefoon had. Slokdarmverstoppingen jagen me echt de stuipen op het lijf, ik heb er steeds een enorme nasleep mee gehad, mijn paard mocht niet op stro staan, zaagsel enzo eet hij, dus moest hij een tijd op beton staan. Ook mocht hij 8 weken geen krachtvoer eten maar eerst alleen gras en nat hooi, na een tijdje mocht hij slobber en pas na 8 weken weer echt krachtvoer. Ben nu nog steeds bezig met de nasleep omdat zijn hoeven zo slecht zijn geworden doordat hij bovenstaande vorig jaar september mee heeft moeten maken. Hij heeft nu zooltjes tussen zijn ijzers en krijgt het hele jaar door biotine door het voer. Zijn er meer mensen die deze gruwelijke situaties mee hebben gemaakt en die wel oorzaken weten van de slokdarmverstopping van hun paard?
Iedere keer als mijn paard zich eens verslikt of raar hoest zit mijn hart al in mijn keel.

An_J

Re: Slokdarmverstoppingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:40

Heb je weleens wat biks in water gelegd? Dan kan je zien hoe snel het uit elkaar valt. Vooral bij paarden die snel eten wil dat weleens voor problemen zorgen. In het ergste geval resulteert het in een slokdarmverstopping.

Wat je kunt doen is het volgende : Muesli en brok mengen (echt mengen!). Een handje lucerne door het voer gemengd wil ook helpen. En lucerne is een ruwvoer, dus kan weinig kwaad.
Uiteindelijk zorgt het ervoor dat je paar beter kauwt wat het risico op een slokdarmverstopping doet afnemen.

Laat ook even zijn gebit nakijken. Niet goed kauwen kan ook door problemen in het gebit komen.

Overigens zou je VA dat moeten weten, maar dat terzijde.

Succes

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:45

Bij een slokdarmverstopping komt het deel van de slokdarmwand ter plaatse van de verstopping onder beknelling; deze wand word helemaal overrekt, en komt zonder zuurstof te zitten.
Wanneer de verstopping te lang duurt, dan kan het gebeuren dat dit deel van de wand een beetje gaat afsterven en ook beschadigd raakt. En wat er dan gebeurt is dat het lichaam op die plek littekenweefsel gaat vormen, wat helemaal vergelijkbaar is met littekenweefsel dat zich vormt op de huid bij een wond. Het nadeel van dat littekenweefsel is dat het de wand samentrekt. (dat doet littekenweefsel ook op een huidwond... het trekt de wondranden als het ware samen) en het nare gevolg hiervan is dat het de slokdarm dan nauwer maakt.

Wanneer de slokdarm dus nauwer is geworden, dan treden nog gemakkelijker verstoppingen op, aangezien de passage van voedsel nog meer belemmerd is.
Meeste verstoppingen bestaan uit winterpenen, appels, mestballen (bij veulens), of biks met een te hoog bietenpulpgehalte (de pulp zwelt op);

groetjes en veel succes!!!

Unartica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 21:54

Mijn paard is juist helemaal geen schrokker ofzo, eet altijd heel erg rustig en kauwt heel goed. IK laat ieder jaar de tandarts komen en die haalt er dan wat hele kleine haakjes uit maar niets bijzonders. Wel heel interesant vind ik het verhaal over littekenvorming. Ik heb tijdens het onderzoek met de camera in de keel van mijn paard gezien dat zijn slokdarm niet meer wilde sluiten. Als er voer doorheen gaat dan verwijdt de slokdarm en wanneer dit voer naar de maag zakt moet de slokdarm weer sluiten en dat deed hij niet. Hij bleef gewoon wijdt open staan. Verder is er geen littekenweefsel gezien met de camera, die hebben ze 2 keer gedaan. Maar het klinkt inderdaad wel erg logisch. Ik geef mijn paad geen wortels enzo, af en toe een appel in kleine stukjes en onder toeziend oog. Verder krijg hij alleen hooi, muesli als krachtvoer en gras. Ik durf hem echt helemaal geen brok meer te geven dus dat ga ik liever niet uitproberen. Het is namelijk 2x gebeurt zo'n 10 minuten nadat hij zijn brokken op had. Maar alvast kei bedankt voor de adviezen!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 23:20

Mijn paard heeft het ook een keer gehad, nadat hij op de wei had gestaan en s'avonds in zijn stal nog bix in zijn voerbak had. ( was door de pensioneigenaars erin gedaan, moest helemaal niet!) Maar ik had dus het idee dat hij het had gekregen doordat hij op ABNORMALE TIJD voer ging eten. Aan mijn paard kon je altijd duidelijk zien dat hij rond de VASTE TIJD speekselvorming kreeg, hij begon echt een beetje te kwijlen, het water liep hem in de mond, zeg maar. Als je dan je eten opeet, glijdt het lekker naar binnen, krijg je zomaar op een andere tijd kun je met een droge keel alles veel moeilijker alles naar binnen krijgen.
Dit is in ieder geval mijn theorie van wat er met mijn paard is gebeurd, misschien kun je er wat mee.
En dat je je paard geen brok meer voert is helemaal niet erg, er zijn genoeg andere volledige voedingen! Pas trouwens ook op met kuilgras, kende een paard wat daar ook telkens slokdarmverstopping van kreeg. Misschien kun je een bak water bij zijn voerbak zetten, sommige paarden vinden het lekker om hun hooi in te dopen. Succes!

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:50

mijn paard heeft het ook al een keer of 6 gehad, wat mij op is gevallen is dat het iedere keer gebeurde als er bijna geen gras meer op het land staat, en hij dat beetje wat er staat niet goed meer kauwd, als hij dan voer krijgt is de verstopping kompleet, hij is wel een vreetzak, maar geen slokkop, hij eet zij voer heel rustig, dus daar komt het niet van.

Unartica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 11:03

Ja dat is inderdaad ook een mogelijkheid voor het ontstaan van slokdarmproblemen. Hij staat gelukkig op best goeie weides dus daar kan het in mijn situatie niet aan liggen. Wel vervelend dat je paard er al zo vaak last van heeft gehad. Het is niet niks om een pijp in je strot te krijgen.