Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Mettetje schreef:Hai,
Vorig jaar maart heb ik de diagnose artrose in de halswervels bij mijn merrie gekregen. Dit na een behoorlijke val in de sloot een jaar daarvoor. De wervel had zo'n klap gekregen dat deze recht gezet moest worden, er leek niets meer aan de hand tot vorig jaar. Alles leek verkeken, rijden, dressuurwedstrijden, springen. De artrose kun je niet terugdraaien, maar wel stabeliseren.
Omdat mijn paardje de allerbelangrijkste is (voor wie niet zijn eigen paard) heb ik alle denkbare middelen gebruikt. Niets leek te helpen. Bij haar was spanning de boosdoener. Door spanning zette ze haar halsspieren vast, waardoor de halswervels vast kwamen te zitten waardoor ze pijn kreeg.
Kijk dus goed naar je paard. Is hij ontspannen? Heeft hij pijn? Wanneer heeft hij vooral pijn?
Een halswervel is misschien minder erg, maar vergelijkbaar.
Mijn tip is te kijken hoever je kan en wil gaan. Kijk ook eens op www.paardendrogist.nl
Daar heb je een heel assortiment aan middelen. Koop niet direct van alles (vrij kostbaar) maar zoals ik al zei, kijk eerst naar je paard.
Mijn merrie is overigens een jaar van alle medicijnen af en door goed naar haar te kijken en luisteren heb ik precies uitgevonden hoe of wat. Ze staat zomers 24/7 in de wei en in de winter (weer of geen weer) overdag enkele uren. Ze graast dan, wat haar hals (in in het geval van jouw paard zijn nek) ontspant.
Mijn dierenarts dacht dat ik haar medicijnen gaf omdat ze zo geweldig vooruit was gegaan, niet dus! Ik ben erg voorzichtig met mijn paard en vind het niet erg af en toe, wat niet vaak meer voorkomt, een stapje terug te doen.
Ik rijd weer volop, wedstrijden, we springen tegenwoordig en dit gaat goed. In de winter is ze wat strammer.
Wat heeft je dierenarts eigelijk gezegd over rijden / pijn ind e toekomst?