Klophengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 21:20

Nu Roger al 3 jaar is en nog steeds maar één bal heeft begin ik toch wel te twijfelen of die de tweede ooit nog zal krijgen (ja hij heeft hem natuurlijk wel, maar of die nog zal indalen).
Iemand ervaring met zo laat nog indalen van een bal?

Ik ben in principe tegen castreren, maar kan het kwaat als die bal in zijn lichaam blijft zitten, kan dat extra problemen geven?
En als ik hem toch laat castreren hoe wordt dat gedaan, wat zijn de extra risico's?

Ofterwijl alle ervaringen met klophengsten zijn welkom. Ik heb wel ervaring met hengsten en weet hoe ik met hengsten om moet gaan dus daarover hoef ik geen opmerkingen. Gaat mij meer om de medische kant.

Groetjes Viola

ellepel

Re: Klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 08:42

viola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 10:03

Dankje. Ik schrok wel een beetje van de prijzen zeg, maar hier gaan ze natuurlijk uit van castratie in de kliniek wat uiteraard een stuk duurder is.

Dat van een verhoogde kans op kanker heb ik ook eens gehoord, maar ook weer vaak genoeg gehoord dat dat niet zo is dus weet niet wat ik moet geloven. Vandaar dat ik meer ervaringen zoek.

Uiteraard zal ik dit alles ook met mijn DA bespreken voor ik iets besluit, maar voor ik hem lastig val wil ik al een beetje weten waar ik het over heb.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:11

Mijn paard is een klophengst geweest en daaraan geopereerd. Ik weet niet of het precies hetzelfde is als bij jou. Zijn bal zat in zijn buikholte, omdat het daar veel warmer is gaat die ene bal meer hormonen produceren en kreeg je dus super hengstenmanieren. Mijn paard was dan ook niet meer te handteren. Moelijk of niet te rijden, heel moeilijk aan de hand en de stallen om hem heen hebben ze moeten ontruimen omdat hij alles afbrak. Hij kwam ook niet aan. Maakte niet uit hoeveel voer hij kreeg, gewoon puur omdat hij zich zo opfokte.

Bij hem was het dus noodzakelijk om hem te opereren want hij was geen gevaar voor zichzelf maar vooral voor anderen.

De operatie is niet zo zwaar geloof ik en kost iets van 800 euro. Het nadeel is alleen dat ze niet precies van te voren kunnen zien waar die bal zit. Diego is dan ook aan twee kanten opgemaakt in zijn lies. Zie je trouwens niks meer van hoor!