wortelpuntabces

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia1980

wortelpuntabces

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 18:28

Mijn Fjord Isaac (17 jaar) had vorige week ineens een hele dikke wang/kaak waar allemaal troep (bloed en pus) uit kwam. Toen ik de veearts liet komen constateerde hij een naar buiten geslagen ontsteking, vanuit zijn kaak, hij vermoedde een wortel van een kies die al maanden aan het wegrotten is ofzo. Maar hij wilde foto's maken om er meer over te kunnen zeggen.
Gisteren zijn wij naar zijn kliniek geweest. De veearts heeft er ruim 1,5 uur over gedaan om een goede foto te maken waarop op de achterste kiezen goed te zien waren.

Er zit inderdaad een wortelpuntabces aan zijn een-na-achterste kies in zijn
onderkaak. Dat abces is uiteindelijk aan de onderkant van zijn kaak naar
buiten gebroken (dit noemen ze een vistel als ik het juist heb). De enige manier om hier vanaf te komen is operatief alle aangetaste delen te verwijderen. Doordat het al naar buiten is gebroken kunnen ze de wortelpunt niet van buiten naar binnen opereren. Dus dan zou de kies eruit 'gestempeld' moeten worden (met drevel en hamer wordt de kies er
dan uitgeslagen). Maar er is vooral bij oudere paarden dan het risico dat de kaak breekt. Mocht deze operatie wel lukken dan schijn je te maken te krijgen met een herstelperiode van maanden tot een jaar met alle risico's van dien.
Op dit moment is het advies dus de kies te laten zitten. Dat betekent
wel dat ik ALTIJD het gaatje in zijn kaak open moet houden zodat de pus
eruit kan blijven lopen. Zolang er geen complicaties optreden zou hij
daarmee moeten kunnen leven en werken zonder pijn.
Op dit moment wordt zijn bloed onderzocht om te kijken of de ontsteking zich nog alleen tot zijn kaak heeft geconcentreerd of ook al in zijn bloed zit.
Als er ook al wat in zijn bloed te zien is krijgt hij antibiotica om het
rustig te krijgen, maar antibiotica schijnt het niet te kunnen verhelpen.

Ik zie het zelf echter helemaal niet zo zitten om de ontsteking te laten
zitten en de boel open te houden (ik denk alleen al aan de vliegen die er
steeds op gaan zitten). Ik hoop dat er iemand is die dit ook heeft meegemaakt en/of dat er mensen zijn die tips of adviezen hebben op dit gebied.

Alvast bedankt voor de moeite!

Knavia

Re: wortelpuntabces

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 22:55

Er zijn manegepony's die jarenlag vrolijk rondhobbelen met een pussende fistel en er geen hap minder om eten, dus het is zeker een optie om het zo te laten.
Als je wilt laten opereren, dan zitten de kosten niet alleen in de operatie maar vooral in de nabehandeling, wekenlang dagelijks spoelen met verdunde betadine en dan ook nog antibiotica spuiten. De paarden worden er vaak kopschuw van, door al dat gerommel aan het hoofd. Bij een paard van 17 zie ik nu niet direct zo'n grote kans op een gebroken kaak, 17 is geen 37! Het zou juist eenvoudiger moeten zijn de kies te verwijderen omdat de wortel korter is dan bij jonge paarden. Misschien de foto's opvragen bij de veearts en een second opinion vragen? Is tegenwoordig erg in, en een goede veearts is heus niet snel beledigd.

Sylvia1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 11:28

Knavia, bedankt voor je reactie!
Ja ik dacht ook over een second opinion, aan de andere kant is er ook al contact geweest met de hoofd-chirurg van Utrecht... Hij zal toch ook wel weten waar hij mee bezig is... (hij heeft niet de foto gezien hoor).

Ik moet nu trouwens ook elke dag het vistel schoonmaken en doorspoelen... (zolang ik er niks anders aan laat doen in elk geval). Ik ben inderdaad bang dat hij dit erg vervelend gaat vinden / kopschuw wordt. Plus dat het best wel een taak is elke dag (je bent er zo 20 min mee bezig).
Hoe doen ze dat met die mangepaarden dan? Maken ze dat niet dagelijks schoon? Weet je/iemand dat toevallig? En kunnen die paarden nog gereden worden met een bit? Hebben die geen pijn?

Alvast bedankt weer!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:52

Als het dicht gaat en er nog ontsteking zit dan kan het nog verder naar binnen slaan!
Wij hebben keer paar gehad met stuk open luchtweg (bovenin ook bij kaak). Anders loopt alle troep naar binnen toe!

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 20:24

Mijn paard heeft 4 jaar geleden ook een kieswortelonsteking gehad. het heeft echt een tijd geduurt voordat ze erachter kwamen. hij heeft eerst een paar x antibiotica gehad om te proberen de onsteking te remmeb. dit had weinig tot geen effect. hierna heeft hij een superzware antibiotica gehad van de uithof. dit was echte troep met verschillende bijwerkingen. mocht je ook niet inademen of aanraken en was niet voor paarden bedoelt. dit leek te werken. na een paar maanden was van de ene op de andere dag de bult weer terug. hij is toen naar de uithof gegaan en in eerste instantie zouden ze de kies gaan stempelen. ze zouden dan met een soort beiteltje via de buitenkant de kies eruit tikken. hierdoor zou er een gat ontstaan waar dan een drain in zou moeten die een aantal weken/maanden open zou moeten blijven. het was zelfs mogelijk dat het gat nooit meer dicht zou gaan. er stond ook een paard naast hem die zo'n drain had, en die stond er al een hele tijd. was echt een akelig gezicht. gelukkig konden ze bij mijn paard de kies er gewoon via de binnen kant uit trekken. ze hebben een soort ct-scan gemaakt van z'n hoofd om te kijken hoe de kies in de kaak zat. na 3 dagen kon hij naar huis met antibiotica. ik moest een paar x per dag de tuinslang in z'n mond hangen om het gat te spoelen en hij had de eerste week moeite met z'n hooi. de dierenarts moet elk half jaar de kies boven het gat veilen omdat die nu
niets heeft om op af te slijten.