Mijn Fjord Isaac (17 jaar) had vorige week ineens een hele dikke wang/kaak waar allemaal troep (bloed en pus) uit kwam. Toen ik de veearts liet komen constateerde hij een naar buiten geslagen ontsteking, vanuit zijn kaak, hij vermoedde een wortel van een kies die al maanden aan het wegrotten is ofzo. Maar hij wilde foto's maken om er meer over te kunnen zeggen.
Gisteren zijn wij naar zijn kliniek geweest. De veearts heeft er ruim 1,5 uur over gedaan om een goede foto te maken waarop op de achterste kiezen goed te zien waren.
Er zit inderdaad een wortelpuntabces aan zijn een-na-achterste kies in zijn
onderkaak. Dat abces is uiteindelijk aan de onderkant van zijn kaak naar
buiten gebroken (dit noemen ze een vistel als ik het juist heb). De enige manier om hier vanaf te komen is operatief alle aangetaste delen te verwijderen. Doordat het al naar buiten is gebroken kunnen ze de wortelpunt niet van buiten naar binnen opereren. Dus dan zou de kies eruit 'gestempeld' moeten worden (met drevel en hamer wordt de kies er
dan uitgeslagen). Maar er is vooral bij oudere paarden dan het risico dat de kaak breekt. Mocht deze operatie wel lukken dan schijn je te maken te krijgen met een herstelperiode van maanden tot een jaar met alle risico's van dien.
Op dit moment is het advies dus de kies te laten zitten. Dat betekent
wel dat ik ALTIJD het gaatje in zijn kaak open moet houden zodat de pus
eruit kan blijven lopen. Zolang er geen complicaties optreden zou hij
daarmee moeten kunnen leven en werken zonder pijn.
Op dit moment wordt zijn bloed onderzocht om te kijken of de ontsteking zich nog alleen tot zijn kaak heeft geconcentreerd of ook al in zijn bloed zit.
Als er ook al wat in zijn bloed te zien is krijgt hij antibiotica om het
rustig te krijgen, maar antibiotica schijnt het niet te kunnen verhelpen.
Ik zie het zelf echter helemaal niet zo zitten om de ontsteking te laten
zitten en de boel open te houden (ik denk alleen al aan de vliegen die er
steeds op gaan zitten). Ik hoop dat er iemand is die dit ook heeft meegemaakt en/of dat er mensen zijn die tips of adviezen hebben op dit gebied.
Alvast bedankt voor de moeite!