chip verdwenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wwillemijn

chip verdwenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 18:09

Mijn paard is bij haar vorige eigenaresse gechipt. heb het bewijs want er zijn foto's van en ik heb het nummer in haar paspoort staan.
Maar goed er kwam dus een man de paarden van mijn stalbaas chippen, en hij controleerde eerst de paarden of er niet al een chip in zat. Ik vroeg of hij ook even de mijne wilde checken. wilde gewoon weten of er een in zat. Nu bleek dus dat er geen in zat en de DA heeft er ook nooit een gevonden.
Ik vind dit zo raar! Nou heb ik die chip verder niet per se nodig, rijd geen wedstrijden e.d. Maar het is dus verplicht, en mocht ze ooit gestolen worden dan is dit toch wel het bewijs.
En wat nou dan?Opnieuw laten chippen?
Ik weet het echt niet!

wodan

Re: chip verdwenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 18:31

Vraag eens na welk paard er onder het chipnummer voorkomt die in jouw paspoort staat. misschien klopt jouw paspoort niet.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 18:33

haar paspoort klopt prima verder. Heb haar hele verleden achterhaald via de adressen is het paspoort. er zijn ook mensen komen kijken die haar herkenden.

airbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 19:30

Een chip is géén veilig registratiemiddel, dat zie je maar weer. Waarschijnlijk is ze gewoon gechipt, maar is de chip gaan dwalen door het lichaam van het paard. Dat gebeurt wel eens. De chip is dan niet meer terug te vinden of het moet wel erg toevallig zijn. Om een chip af te lezen moet de "chipaflezer" namelijk vlakbij de chip worden gehouden en dat lukt niet meer.

Ik zou het of gewoon zo laten of naar het stamboek gaan met je probleem. In ieder geval niet weer laten chippen, DNA registratie is veiliger en kan niet weg

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 19:35

aan dat laatste zat ik ook al te denken na alle negatieve ellende van de chip!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 22:08

Kan je misschien wat meer uitleggen over DNA registratie?
Paard is gechipt,maar vind het om deze reden niet veilig

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 22:28

Je kan kijken op www.invisio.nl/antichip voor info over DNA registratie.

Een chip is in principe geen middel om diefstal te voorkomen. In het mooiste geval kan het wel helpen met terugsporen. Maar de kans hierop is niet super groot en gelijk aan DNA.

Wettelijk gezien mag een ongechipte paard niet geslacht worden. Maar heeft je paard geen chip en wil je toch niet dat hij/zij geslacht wordt is er geen probleem. Al denk ik dat er gerust slachthuizen zijn die ongechipte paarden accepteren, tis tenslote hun broodwinning.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 22:37

Waarschijnlijk had de man gewoon de verkeerde reader.
( chiplezer) niet elke reader leest alle chips uit.
Probeer eerst eens een andere reader die alle chips ( ook die van friezen) kan uitlezen. Wedden dat hij hem gaat vinden ?

De enige reden dat paarden soms meer chips hebben in hun lijf is omdat de gene die de chips uitleest een goedkope reader heeft gekocht. En niets kan vinden en dus opnieuw chipt.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:42

kiana schreef:
Waarschijnlijk had de man gewoon de verkeerde reader.
( chiplezer) niet elke reader leest alle chips uit.
Probeer eerst eens een andere reader die alle chips ( ook die van friezen) kan uitlezen. Wedden dat hij hem gaat vinden ?

De enige reden dat paarden soms meer chips hebben in hun lijf is omdat de gene die de chips uitleest een goedkope reader heeft gekocht. En niets kan vinden en dus opnieuw chipt.

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn Fjord is ooit gechipt door het stamboek en haar chip werkte ook niet meer. Zij is toen met verschillende lezers bekeken, maar de chip gaf bij geen enkele een signaal. Via het Fjordenstamboek is geregeld dat je dan met je paard naar Utrecht moet. Daar is weer gecontroleerd, weer met verschillende lezers en weer geen reactie. Toen is ze daar op een röntgenfoto gezet en de chip werd wel gevonden, maar zat niet meer helemaal op de plek waar hij was ingebracht (was iets naar beneden gezakt) Die chip doet het nog steeds niet, maar haar nieuwe wel

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:04

het kan zijn dat de chip is gaan zwerven in het lichaam, dat gebeurt wel meer... Heb nog geen mensen of reacties gehoord dat dat schade of zo heeft gemaakt of zo... Als je er erg mee zit kun je een nieuwe chip laten aan brengen Groetjes

airbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:22

Chippen is gewoon niks. Het komt me net even te vaak voor dat er iets misgaat. Mijn paard is al gechipt, maar onze shet en haflinger zijn met een DNA-code geregistreerd. Het is misschien iets meer werk (denk aan ontheffing aanvragen enzo) maar het is nauwelijks duurder en gewoon veilig. Heel simpel, bezwaarbrief sturen naar pve, dan moet je wat dingen opsturen, ik geloof een copie van paspoort of stamboekpapier. En dan krijg je zakjes voor de haarmonsters en stuur je die op naar het lab. Dan krijg je de uitslag met stickers en dan even paspoort aanvragen.
Van dat slachten klopt. Heel raar, maar als je je paard echt wilt laten slachten...nou...dan lijkt het me niet veel moeite om hem toch nog te laten chippen.

airbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:24

Ohh..en mensen van wie de chip niet goed werkt..of helemaal niet meer werkt, of andere klachten: Laat het horen aan het PVE. of anders aan www.invisio.nl/antichip

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:36

Vriendin van mij nam haar paard mee naar Engeland om daar op een dressuurstal te gaan werken.......eenmaal in Engeland was de versgeplaatste chip in het niets opgelost...hele hoop problemen mee gehad dus !!!!! paard is toen voor de 2e maal gechipped !

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 21:51

Bij mijn paard van 4 jaar (is met 4 maand oud bij de fokker gechipt) konden ze bij de keuring (in bodegraven) ook geen chip vinden. Mijn dierenarts neemt zijn reader mee als hij de paarden hier op stal komt enten dit najaar. Mocht ook hij dan geen chip kunnen vinden, dan ga ik voor DNA-registratie.
Nog een keer zo'n chip in z'n lichaam laten zetten doe ik niet.... wie weet waar die dan blijft.... is ook lichaamsvreemd materiaal.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 16:47

Die chip is misschien gaan zwerven omdat hij onderhuids is geplaatst (zoals bij honden en katten) inplaats van in de spieren. Dus even goed zoeken, ook aan de andere kant van de hals als je niet zeker weet aan welke kant ie gechipt is.
Ik dacht dat DNA-analyse iets van 35 euro kostte, en dat je dit elke keer als je controle krijgt opnieuw moet betalen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:27

Uit een europees onderzoek is gebleken dat aan de slachtlijn 20% van de chips verdwenen is en de helft van de 80% die over is niet meer werkt!!!

Misschien zit de chip dus nog wel op zijn plaats maar geeft gewoon geen signaal meer.