Peesblessure, en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ritmisch

Peesblessure, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 21:15

Pffffffffff...
Bij mijn paard werd in januari een distorsie van de ondervoet geconstateerd. Een vorm van een peesblessure, heb ik begrepen. Eerst moest ze twee weken op volledige boxrust, met pijnstillers. Daarna moest ze nog vier weken op stal blijven. Vervolgens was het tijd voor staptherapie. Tussendoor nog een aantal keren bij de kliniek geweest en het genezingsproces vorderde gestaag. Ongeveer een maand geleden was de kreupelheid zo goed als over. De pees zou er volgens de VA een half jaar tot een jaar over doen om volledig te genezen. Dus nog altijd heel rustig aan doen met haar. Maar goed, een maand geleden ben ik er weer voor het eerst op gestapt. Ze was behoorlijk wild en bokte me er een paar keer bijna af. Daarop heb ik de VA gebeld met de vraag of ik haar wat meer kon laten doen. Ik bedoel, ze had duidelijk geen pijn, anders zou ze niet van die frisse bokbuien blijven hebben. Langzaam mocht ik het werk opbouwen. Tussentijds heb ik haar elke dag aan de hand laten grazen in het weiland. Zo kon ze goed wennen aan de wei en had ik toch controle. Dat ging allemaal heel goed en vorige week heb ik haar voor het eerst weer losgelaten in de wei. Op zich ging dat allemaal prima, maar nu twijfel ik eraan of ik het wel goed heb gedaan. Eergisteren reed ik haar en toen voelde ze niet goed aan. Ze leek onregelmatig, maar nu aan de voorkant. Gister heeft ze een dagje vrij gehad en vandaag begon ik met frisse moed. Maar het was een en al tegenvaller. Onder het zadel voelde ze niet goed en toen ik haar na het rijden nog even in de wei zette, draafde ze een behoorlijk stuk rechtuit. Ze was duidelijk kreupel. Ik heb haar uit de wei gehaald en nog een paar keer over het harde laten draven. De kreupelheid was duidelijk weer terug.
Ik weet niet goed wat ik er nu mee aan moet. Vrijdag ga ik met haar naar de dierenarts, maar is er iemand die ervaring heeft met dit soort dingen. Zijn er behandelmethodes, die te overwegen zijn? Wat zouden jullie doen?
Alvast bedankt en ik hoop op het beste voor m'n merrie.....

Letizia

Re: Peesblessure, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:00

Het gevaarlijke met peesblessures is, dat de eerste pijn vaak vrij snel over gaat, maar de pees nog lang niet is genezen, een pees doet er minimaal 3 maanden over om te genezen, je zou er over kunnen denken om de pees te laten behandelen dmv shockwave therapie, verder is stappen aan de hand op de harde weg goed en het been goed koelen met water en bv klei, verder heb ik zelf goede ervaring met Traumeel gel, succes er mee

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:47

Vervelend! Ik sluit me aan bij Letizia - echte genezing duurt bij pezen heel lang en het lijkt al veel eerder goed...
Shockwave is duur, maar kan goed helpen ter ondersteuning van het genezingsproces.
In de wei is meestal niet goed, of een heel klein stukje zodat ze niet gek kunnen doen (5 bij 10). Overleg hierover even met je DA.

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 07:21

Hallo,
Bedankt voor jullie reactie!
Wat houd die shockwave therapie precies in, is dat uit te leggen? Ik heb er namelijk meer over gelezen, maar wat het nou precies is....
En ik weet dat een pees in idd heel lang over doet om te genezen, de dierenarts gaf al aan dat het een half jaar tot een jaar zou duren voordat de vezels in de pees goed hersteld zijn. Dat vind ik ook helemaal niet erg, als het uberhaupt maar goed komt. Ik heb geen haast met m'n merrie, ik hoop gewoon dat ze weer goed gezond wordt...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:34

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 10:18

Bedankt!
Dat klinkt goed zeg, ik ga het er zeker over hebben met m'n VA..

Remmerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:28

Hallo,

het doet me steeds enorm veel pijn dat die veeartsen altijd stalrust voorschrijven en pijnstillers toedienen. Dit is juist hetgeen wat je NIET moet doen!
Je paard heeft beweging nodig, liefst 24u per dag en dan nog best ZONDER HOEFIJZERS!
Op blote voeten is er volledige doorbloeding in de hoef, wat je met ijzers niet hebt.
Enkele weken terug liep mijn paard ook onregelmatig. Mijn vaste veearts was in verlof dus belde ik een andere. Zijn diagnose was: hoefbevangenheid, ook wel "bewaaid" genoemd. Nu moet je wel weten dat mijn paard sinds 2 maanden geen hoefijzers meer heeft. Ik spring er ook wedstrijden mee op grasbodem en ga er ook zeer regelmatig mee wandelen op harde bodem.
Hij schreef me pijnstillers voor, minstens 2 weken stalrust en ook daarna voorzichtig mee beginnen rijden.
Ik legde hem het systeem van natuurlijk bekappen uit en veel beweging etc... maar toch had hij er geen oren naar.
Ik wilde mijn paard dit niet aandoen en heb hem dan ook thuis direkt weer in de weide gelaten bij zijn vriendje. Hij begon direkt rond de weide te stormen dus kon het langs geen kanten hoefbevangenheid zijn!
Mijn vaste veearts is toen ook ter plaatse geweest en hijzelf begreep ook niet dat vele andere veeartsen steeds stalrust voorschrijven, wetende dat dit steeds een volledig omgekeerd effekt veroorzaakt!
2 dagen later heb ik er een wedstrijd 1.20m gesprongen en had slechts 1 balkje afgesprongen! Toch sterk met een paard dat 2 weken geen beweging meer mocht hebben!
Voor meer inlichtingen kan je steeds terecht op volgende website: www.hoefnatuurlijk.be

Succes!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:52

Als een paard met een peesblessure de wei door gaat rennen moet je als eigenaar verre van blij zijn, een kapotte pees heeft rust nodig en dat hoeft niet perse stal rust te zijn, een klein weitje voldoet ook, die van mij is een maand geleden geoppereerd aan 'n pees en die heeft de 1e 2 weken ook alleen maar op stal gestaan, nu staat ze op en klein weitje waar ze rustig in blijft, was ze toch vervelend gaan doen, had ze weer de stal op gemoeten, natuurlijk; rust roest, daarom is het wel belangrijk dat je 2x pd een klein stukje wandeld aan de hand, verder is hoefbevangen niet te vergelijken met een peesblessure.
Dit alles op advies van de zeer gewaardeerde kliniek "de Bosdreef" in Moerbeke.

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 11:57

Hoi,
Ik ben het er zeker mee eens dat een paard met een peesblessure rust moet hebben, dat is namelijk de enige manier om de pees rustig te laten herstellen. En inderdaad hoeft het geen volledige boxrust te zijn, hoewel dit wel de eerste weken geadviseerd wordt.
Er is mij ook helemaal duidelijk uitgelegd waarom.
Een pees is opgebouwd uit vezels. Als je je paard in de wei laat herstellen (wat ook mijn eerste ingeving was, omdat ik het ook niet paardvriendelijk vind om m'n paard zo lang op stal te laten), bouwen de vezels kris kras door elkaar weer op. Als je je paard op therapeutische basis laat herstellen, dus boxrust in combinatie met staptherapie op het harde, herstellen de vezels zich op de gewenste manier. Als ze kris kras herstellen, kan het zijn dat het herstel niet goed verloopt en dat je er last van blijft houden (zo is het mij tenminste uitgelegd door de VA, die een Europees diploma heeft en er dus zeker verstand van heeft).
Mijn paard staat achter zelfs op egg bars om een betere drukverdeling in de achtervoeten te bevorderen.
Ik snap je reactie Remmerie, ik prefereer ook een blij paard in de wei, maar een peesblessure is een verhaal apart.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Remmerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:21

Hallo,

dacht dat je paard na een rustperiode niet helemaal hersteld is geweest?
Dan sta je toch misschien eens stil bij de diagnose dat een veearts stelt die wat hogere diploma's heeft?
Het verhaal van mijn -niet vaste- veearts is er ook een van iemand die maandelijks stages doet in het buitenland en veel congressen bijwoont.
Voor mij heeft het niets te maken met alternatieve geneeskunde etc. maar gewoon de keuze maken voor hetgeen best is voor mijn paard!
Ik -samen met vele anderen- ben ervan onvertuigd dat ijzers de oorzaak zijn van veel ellende in de benen v/e paard!

veerspry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:15

Hoi,
Mijn paard heeft op dit moment ook een peesblessure. Een paar weken geleden ontdekten we het. We hebben die weken alleen maar gestapt. Het was gelukkig niet zo erg. Toen liep hij weer helemaal goed. Maar gister begon de ellende weer. Je denkt dat het dan al over is maar dat is dan nog niet zo. Veel sterkte Veer [quote]

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 15:33

Hoi,
Ik snap precies hoe je je voelt. Bij mij is het nu al een half jaar aan de gang en ik dacht ook dat het weer beter ging. Ik weet wel dat het herstel heel lang duurt, maar we waren in ieder geval weer zover dat m'n merrie lekker in de wei kon en ik haar met mate kon rijden. En dan ineens val je weer in een gat.
Heel veel sterkte met je paardje en bedankt voor je reactie..

horserider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:50

dat is het gevaarlijke aan een peesblessure! het paard hoeft er niet eens kreupel aan te zijn! ik heb een paard gehad, al met al ben ik 2 jaar bezig geweest. uiteindelijk is het goed gekomen maar helaas kort daarna brak hij zijn been door een klap van een ander... ik ben er kapot van! juist omdat ik zolang met hem bezig ben geweest, geduld gehad voor zijn revalidatie en dan gebeurd er zo iets! maar goed, ik heb het 1e jaar gestapt aan de hand en toen de drs zei dat het nog niet over was, was de enigste optie om hem op een zo rustig mogelijk weitje te zetten, gewoon dag en nacht buiten. op die manier doet de natuur de rest. ik vond dat een prima idee. mijn paard stond gewoon buiten, voerde hem wat bij en verder hoefde ik niets met hem te doen, ondertussen ben ik voor iemand anders de paarden gaan rijden dus ik zat niet stil. daarnaast had ik (in het 1e jaar) ook tendon repair en rustgevende homeopathische middelen geven omdat ie op stal zo gek was. maar al met al ligt het toch aan de hoeveelheid schade de pees heeft, maar ga in eerste instantie alleen stappen op het harde en laat hem nooit los hoe fris hij ook is! in ieder wens ik je er heel veel succes mee! ik hoop voor je dat het goed komt!

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 22:37

Jeetje wat een ellende zeg!
En wat vreselijk dat het dan op zo'n manier af moet lopen met het paard, echt te erg voor woorden. Alle hoop voor niets.
Ik hoop dat het met die van mij allemaal wel op een normale manier goed gaan komen. Hoelang het duurt, vind ik minder belangrijk. Als het maar weer goed komt met d'r!

Bedankt voor je reactie.