Rotstraal betert niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Rotstraal betert niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 18:24

Mijn vzpaard heeft al een paar weken rotstraal
Eerst hebben we een product op zijn rotstraal gesmeerd dat ons aangeboden werd door de ruitersportzaakeigenaar,hij vond het ook niet nodig dat er een DA en/of smid erbij komt,geldklopperij is het

Verleden week is om een andere reden de DA erbij geweest,en heeft hij even de rotstraal bekeken,hij heeft een poeder voorgeschreven
Eerst moeten we in de scheur gaan,uitkuisen,poeder erop en watje erin zodat het er niet uit komt + egyptische zalf van op de straal,er waren behoorlijk losse stukken van de straal...

Nu merk ik nog steeds geen verbetering,de watjes houden amper(max 1 en hij heeft aan 3hoeven rotstraal),en de egyptische zalf mag je er volgens de uitleg maar 4-5dagen opdoen,nog steeds is er geen smid bijgeweest

Ik vraag me af,is dit normaal?ok,ik begrijp dat het een hele tijd kan duren maar toch,geen verbetering van de straal en de scheur is even breed en diep
Zal ik de egyptische zalf er toch nog op blijven smeren??
Is het nodig dat hier een smid bijkomt om de losse delen van de straal te bewerken?

Linda88

Re: Rotstraal betert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 21:54

mijn pony heeft ook heel erg last van rotstraal.. tegen mij zeiden ze dat ik hem in de soda moest zeteen goed schoon maken en dan blauw spray erin spuiten maar ik heb ook de smid gevraagt hij had ook een spray die helpte trouns wel beter..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:13

Mijn hoefsmid die aangesloten is bij dierenkliniek visdonck, vind dat je er zo weinig mogelijk aan moet doen. Eerst moet je hoefsmid het zo schoon-kaal mogelijk proberen te snijden, en dan moet je het geloof ik elke dag met betadine schoonhouden, en voor de rest er niks aan doen.. Het precieze weet ik er niet meer van, maar de kunst is om er zo weinig mogelijk aan te doen. Geen vetten of wat dan ook opsmeren.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 22:16

Tulandro schreef:
Mijn hoefsmid die aangesloten is bij dierenkliniek visdonck, vind dat je er zo weinig mogelijk aan moet doen. Eerst moet je hoefsmid het zo schoon-kaal mogelijk proberen te snijden, en dan moet je het geloof ik elke dag met betadine schoonhouden, en voor de rest er niks aan doen.. Het precieze weet ik er niet meer van, maar de kunst is om er zo weinig mogelijk aan te doen. Geen vetten of wat dan ook opsmeren.

Maar volgens jou moet er dus wel een smid erbij komen?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:21

Ja, ik heb even het boek van mijn hoefsmid er bij gepakt. De hoefsmid moet eerst de straal eruit snijden totdat hij bij het gezonde gedeelte is, en het ontstoken gedeelte geheel weg is. De stal moet schoon zijn, en er mag niet met een scherp voorwerp in de hoef gekrabd worden. De straal moet elke keer met water uitgespoten worden, zodat ook op de diepere plaatsen zuurstof komt. Na deze handelingen kan als de hoef droog is, de straal bewerkt worden met Egyptische Zalf. Maar een dun laagje. Je kan ook ipv daarvan betadine spuiten.
Dit staat allemaal in het boek `hoefproblemen`

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 22:24

Tulandro schreef:
Ja, ik heb even het boek van mijn hoefsmid er bij gepakt. De hoefsmid moet eerst de straal eruit snijden totdat hij bij het gezonde gedeelte is, en het ontstoken gedeelte geheel weg is. De stal moet schoon zijn, en er mag niet met een scherp voorwerp in de hoef gekrabd worden. De straal moet elke keer met water uitgespoten worden, zodat ook op de diepere plaatsen zuurstof komt. Na deze handelingen kan als de hoef droog is, de straal bewerkt worden met Egyptische Zalf. Maar een dun laagje. Je kan ook ipv daarvan betadine spuiten.

Denk dat ik ook maar het boek koop
Supertips!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:28

Blue_Star schreef:
Tulandro schreef:

Denk dat ik ook maar het boek koop
Supertips!

Ja, het is echt een heel fijn boek, het is eigenlijk niet van mij, maar van een vriend.. Heb het al een tijdje te leen. Het is van de gebroeders Van Nassau en hun site is www.hoofcare.nl ... Daar kan je ook het boek bestellen. Alles over de hoeven staat erin!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:45

Het ene paard lijkt gevoeliger te zijn voor rotstraal dan het andere. Paarden die het hebben (gehad) krijgen het vaak weer terug. Heeft ook te maken met de hoefvorm: paarden met smalle hoeven met diepe straalgroeven hebben er sneller last van. Goed stalonderhoud (schoon strooisel) en goed hoefonderhoud (regelmatig uitkrabben, straal netjes houden (hoefsmid), zo nodig behandelen met opdrogende middelen) zijn de beste remedie.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 09:46

Wiepie schreef:
Het ene paard lijkt gevoeliger te zijn voor rotstraal dan het andere. Paarden die het hebben (gehad) krijgen het vaak weer terug. Heeft ook te maken met de hoefvorm: paarden met smalle hoeven met diepe straalgroeven hebben er sneller last van. Goed stalonderhoud (schoon strooisel) en goed hoefonderhoud (regelmatig uitkrabben, straal netjes houden (hoefsmid), zo nodig behandelen met opdrogende middelen) zijn de beste remedie.

Hij heeft het doordat hij tot januari steeds in vochtige stallen heeft gestaan
Nu komt het waarschijnlijk allemaal op

Allemaal goed en wel,opdrogende middelen enz
Maar hoe kan ik het het beste nu behandelen?
Smid is volgens mij nodig,maar volgens de eigenaar niet
Verder doen met hoe we nu bezig zijn?
En ook de Egyptische Zalf er weer opdoen of niet?

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:56

Als de stralen mooi glad zijn hoef je er geen smid bij te halen. Maar als hij flinke rotstraal heeft zullen de stralen wel flink 'gerafeld' zijn: dan zijn ze niet mooi glad maar donker, met allerlei losse lapjes er aan, zacht en ze kunnen wat stinken. Dan is het beter als de hoefsmid de stralen eerst zo goed mogelijk glad snijdt. Dan kunnen er ook minder makkelijk bacterieen en rommel tussen de rafels in de straal gaan zitten. De opdrogende middelen hebben dan ook beter effect.
Egyptische zalf is goed, minder goed (naar mijn mening) is teer, omdat teer de boel weer afsluit. Zelf gebruikte ik ook wel eens gewoon violetspray na het uitkrabben van de hoeven: dit heeft ook een opdrogend en bacteriedodend effect.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:45

Probeer ook de weerstand van je paard te verhogen door bijv. een totaalsupplement te geven of vitaminenkuurtje.

Celvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:15

Onze kleine Celvin heeft hier helaas ook last van, onze hoefsmid snijdt inderdaad elke keer alle ontstoken straal weg.

De laatste keer heeftie ons een fles gegeven met een beetje een muf goedje erin !
We moesten dan tussen de hoefballen die fles erin duwen ( voorzichtig natuurlijk ).
Reden hiervoor was zo legde hij dat uit :
Rotstraal ontstaat van binnenuit de straal en daar kapselt dus elke keer de nieuwe straal weer omheen.
Hij zei dat het geen zin heeft om allerlei spul op de straal te smeren want dat dringt niet door.

Ik moet zeggen dat spulletje helpt bij Celvin wel goed, denk nie dat het in een keer helemaal weg gaat.. maarjah er zit verbetering in !

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:20

1 van mijn paarden heeft ook rotstraal gehad van de smid moest ik er gaasjes met betadine-oplossing indoen tot het minder werd. zodra de gaasjes er niet meer inpasten moest ik 1 x in de week een spray gebruiken: hipposol, daardoor is het over gegaan..werkt echt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:27

Het allerbelangrijkst is dat je smid gauw komt en de zieke delen wegsnijdt anders wordt het echt niet beter. Ik heb ook zelf geklooid en het knapte pas op toen de smid geweest was!

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:01

hipposol ken ik ook...het spul werkt idd erg goed

maar weet je wel heel zeker dat het rotstraal is, het kan ook straalkanker zijn (klinkt verschrikkelijk maar valt meestal reuze mee hoor!) Een paard dat ik ken had ook rotstraal die maar niet over ging, later bleek het straalkanker te zijn. Hij kreeg dan een ander "goedje" dat beter hielp. helemaal is het niet overgegaan dacht ik (weet ik niet zeker) maar last hadie er niet meer van

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 13:49

idd weg laten snijden door de smid, daarna egytische zalf erin spuiten met watjes....mijn smid geeft aan dit elke dag te doen. dan wel eerst helemaal schoonspuiten voordat je het de volgende dag weer doet.

airbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 20:07

rotstraal is een teken dat de hoeven in zeer slechte conditie zijn en niet meer bestand tegen de bacterien. (heeft weinig te maken met schone stal....de bacterien zitten er zowiezo wel) Het ene paard heeft eerder last van slechte hoeven dan andere en daarom is het ene paard wel gevoelig voor rotstraal en de andere minder.
De conditie van de hoeven moeten dus verbetert worden, betere doorbloeding is het belangrijkste. Ik weet niet of het paarde op ijzers staat, maar die belemmeren de doorbloeding erg. Dus als ze op ijzers staat zou ik die eraf halen en flink over de harde weg gaan stappen. Dan neemt de doorbloeding goed toe en als je alleen stapt slijten de hoeven ook niet te erg.

Succes ermee!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 21:00

airbag schreef:
rotstraal is een teken dat de hoeven in zeer slechte conditie zijn en niet meer bestand tegen de bacterien. (heeft weinig te maken met schone stal....de bacterien zitten er zowiezo wel) Het ene paard heeft eerder last van slechte hoeven dan andere en daarom is het ene paard wel gevoelig voor rotstraal en de andere minder.
De conditie van de hoeven moeten dus verbetert worden, betere doorbloeding is het belangrijkste. Ik weet niet of het paarde op ijzers staat, maar die belemmeren de doorbloeding erg. Dus als ze op ijzers staat zou ik die eraf halen en flink over de harde weg gaan stappen. Dan neemt de doorbloeding goed toe en als je alleen stapt slijten de hoeven ook niet te erg.

Succes ermee!

Heej,
het paard staat op ijzers ja,ik zou ze ook het liefst eraf willen halen
Maar de eigenaar wilt het niet,hij heeft zich laten wijsmaken door een smid dat het beter is het na de zomer te doen aangezien ze dan minder brokkelen en scheuren,maar er zijn al scheuren door de lipjes

Ik probeer de eigenaar te overtuigen maar het lukt echt niet
En de vakantie komt eraan,dan is hij weg en ik ook en gaat een vriendin hem verzorgen...En daarvoor wil ik het graag doen omdat hij dan een week rust heeft

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 21:01

Die vakantie begint trouwens zaterdag

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 21:03

naomi_s schreef:
idd weg laten snijden door de smid, daarna egytische zalf erin spuiten met watjes....mijn smid geeft aan dit elke dag te doen. dan wel eerst helemaal schoonspuiten voordat je het de volgende dag weer doet.

Kan je Egyptische Zalf spuiten?Ik heb het enkel vast
Ik moet het op de straal doen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 21:04

powiepower schreef:
hipposol ken ik ook...het spul werkt idd erg goed

maar weet je wel heel zeker dat het rotstraal is, het kan ook straalkanker zijn (klinkt verschrikkelijk maar valt meestal reuze mee hoor!) Een paard dat ik ken had ook rotstraal die maar niet over ging, later bleek het straalkanker te zijn. Hij kreeg dan een ander "goedje" dat beter hielp. helemaal is het niet overgegaan dacht ik (weet ik niet zeker) maar last hadie er niet meer van

Wat is het verschil tussen rotstraal en straalkanker?Want ben er nog steeds niet uit

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 21:06

Wiepie schreef:
Als de stralen mooi glad zijn hoef je er geen smid bij te halen. Maar als hij flinke rotstraal heeft zullen de stralen wel flink 'gerafeld' zijn: dan zijn ze niet mooi glad maar donker, met allerlei losse lapjes er aan, zacht en ze kunnen wat stinken. Dan is het beter als de hoefsmid de stralen eerst zo goed mogelijk glad snijdt. Dan kunnen er ook minder makkelijk bacterieen en rommel tussen de rafels in de straal gaan zitten. De opdrogende middelen hebben dan ook beter effect.
Egyptische zalf is goed, minder goed (naar mijn mening) is teer, omdat teer de boel weer afsluit. Zelf gebruikte ik ook wel eens gewoon violetspray na het uitkrabben van de hoeven: dit heeft ook een opdrogend en bacteriedodend effect.

De straal is idd erg gerafeld,ook de hoefballen van sommige hoeven
Morgen ga ik weer naar het paard en ga ik foto's maken
Het is niet alleen gerafeld:
(moeilijk uit te leggen)
De straal is in twee stukken
Dus in het midden van de straal heb je dan een deel dat je eraf kan halen
(is het duidelijk?)

De straalf zelf is erg zacht,ik kan het zo wegschrapen(wat ik natuurlijk niet doe)

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 22:11

Blue_star zei:

Wat is het verschil tussen rotstraal en straalkanker?Want ben er nog steeds niet uit

ik heb het even opgezocht in een boek: hoeven&hoefbeslag

daar stond in:
rotstraal is een vervalproces *dus door ammoniak,vuiligheid,mest ed gaat de hoef "vervallen", rotten eigenlijk*
hoefkanker is een woekeringsproces, " er word door de opperhuid een overmaat een zacht en kazig hoorn geproduceert. Hierin kunnen bacterien zich makkelijk vermeerderen en ontstekingsprocessen veroorzaken, die een typische geur verspreiden. Hoefkanker komt meestal voor in de straal maar kan zich ook uitbreiden naar de rest van de hoef."

rechtstreeks overgenomen uit dat boek

Remmerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:35

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:27

hey, ik heb verder geen antwoorden gelezen, maar mijn paard had het op de vorige stal (vieze stal, mocht zelf niet mesten) toen haalde mijn hoefsmid altijd zoveel mogelijk weg, en moest ik de rest goed schoon houden...... zodat er veel zuurstof bij kon..... volgens mij helpt biotex ook wel..... iniedergeval.... heb er afgelopen winter geen last van gehad (geld ook voor de mok)..... ze heeft veel op het weiland gestaan en elke dag een schone box en heeft het afgelopen winter dus niet gekregen... de twee winters daar voor wel....... ik zou er zeker een hoefsmid bij laten halen...... dan kan hij zoveel mogelijk losse stukken etc. weg halen.... succes