Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Needje schreef:Denk juist dat t beter is om ze er in de zomer vanaf te halen. Omdat de hoeven toch iets gaan brokkelen tot de gaatjes van de nagels. In de zomer groeien hoeven veel sneller, dus ben je eerder van het probleem af!
daantjuhhh schreef:volgens mij groeien ze niet sneller hoor.
Ik heb in de zomer (met ijzers) net zo snel de smid nodig als in de winter.
ik denk niet dat het veel uitmaakt wanneer je ze er af haalt.
Alleen als je zomers veel op de weg rijd zou ik ze er nog even onder laten of goed in de berm rijden.
daantjuhhh schreef:ja hahaha..
Ik rij in de zomer veeeel meer buitenritten als in de winter.
Als je veel over harde weg rijd is het verstandig ze er onder te houden.
opala schreef:Dat de hoeven scheuren is niet te voorkomen, dus regelmatig de hoefsmid het laten bekappen. De hoefwand moet zich weer geheel vernieuwen. Voor de rotstraal is het sowieso beter de ijzers eraf te halen, daardoor kan de gehele hoef onbelemmerd alle kanten opbewegen. Een onzichtbaar minimaal verschil maar op den duur zal je de effecten kunnen zien.
Blue_Star schreef:daantjuhhh schreef:ja hahaha..
Ik rij in de zomer veeeel meer buitenritten als in de winter.
Als je veel over harde weg rijd is het verstandig ze er onder te houden.
Ook in de zomer?Dus de hele tijd?
Mmh,misschien is het wel verstandig maar ik hoor vaker dat het dan juist goed is,ivm doorbloedingen,schokdempers,minder uitglijden(doet ie continu),scheuren door lipjes,...
daantjuhhh schreef:Ik snap je niet helemaal.
Ik rij in de zomer ongeveer 1 x in de week a 1x in de 2 weken op buitenrit.
En in de winter 3 x in de hele winter (hoogstens afgelopenjaar 0 x)
ik ga geregelt naar de smid.
Toen ik Olly kreeg moest ze wel op ijzers.
Ze schraapt veel had allemaal scheuren en hele korte hoeven (door het schrapen)
opala schreef:Rotstraal vraagt om een goede doorbloeding. Net als in je eigen lichaam zit de verdediging tegen organismen, die er niet horen, in je eigen afweermechanisme in je bloed. Een optimale doorbloeding krijg je door ijzers af te nemen en je paard het liefst de gehele dag door bewegingsvrijheid te geven.
Daantjuhhh: wanneer ik een paard had die schraapte, zou ik toch eens een ander staladres proberen.
opala schreef:Rotstraal vraagt om een goede doorbloeding. Net als in je eigen lichaam zit de verdediging tegen organismen, die er niet horen, in je eigen afweermechanisme in je bloed. Een optimale doorbloeding krijg je door ijzers af te nemen en je paard het liefst de gehele dag door bewegingsvrijheid te geven.
Daantjuhhh: wanneer ik een paard had die schraapte, zou ik toch eens een ander staladres proberen.
opala schreef:De bacterie/virus of hoe het zich ook uit, schijnt niet tegen zuurstof te kunnen, dus laat maar in contact komen met alles. Buitenlucht, zand, wanneer het maar niet de kans krijgt om in te kapselen en te teren op aangetast weefsel. Ik heb totaal geen ervaring met rotstraal, dus allemaal op theorie gebaseerd. Maar eigenlijk best wel logisch toch.

opala schreef:Met schrapen heb ik ook totaal geen ervaring. En daantjuh, ik wist niet dat je paard thuis stond, dan heb ik bovenstaande uitspraak niet gedaan
Blue_Star schreef:opala schreef:De bacterie/virus of hoe het zich ook uit, schijnt niet tegen zuurstof te kunnen, dus laat maar in contact komen met alles. Buitenlucht, zand, wanneer het maar niet de kans krijgt om in te kapselen en te teren op aangetast weefsel. Ik heb totaal geen ervaring met rotstraal, dus allemaal op theorie gebaseerd. Maar eigenlijk best wel logisch toch.
Ik snap even je reactie niet?