Artrose inspuiten met hyaluronzuur, wie heeft ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jinanda

Artrose inspuiten met hyaluronzuur, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 09:33

Mijn paard heeft Artrose, in een been zelfs fase 4. Ondanks dat loopt ze met de nodige ondersteuning nog redelijk, al gaat het soms met te veel belasting mis. Daarom heb ik mijn paard in laten spuiten met hyaluronzuur. Mijn vraag is nu wie heeft dit ook gedaan en heeft hier ervaring mee? En heeft het bij jou dan goed ( of niet ) geholpen?

Kyona

Re: Artrose inspuiten met hyaluronzuur, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:39

Mijn paard had ook ernstige artrose en HKO. Het inspuiten met hyaluronzuur heeft goed geholpen ter ondersteuning. Wel was het zo dat ik hem er cortaflex bij gaf. Dat was het enige wat bij hem goed hielp om hem zuiver te laten lopen. Mocht je hier meer info. over willen hebben: stuur dan even een pb met je emailadres dan kan ik je eea mailen.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:44

Mijn paard is hier ook mee behandeld. Ze heeft een hele lichte vorm van artrose in haar rechterachterbeen. Na deze behandeling heb ik een week alleen met haar gestapt. Ze liep al wat beter, maar nog niet om over naar huis te schrijven. Na 2 weken heb ik haar kniebanden laten behandelen om zo van de "stijvigheid" af te komen, ook hier was ik nog niet echt over te spreken. Afgelopen vrijdag heb ik haar door een magnetiseur laten behandelen... ze loopt in stap 100% goed, in draf en galop 95%.
Voor deze behandeling scheelde haar drafpas zo'n 10 tot 15 cm met haar andere been en als het nu nog 5 cm is is het veel.

kortom, over de Hyaluronzuur-behandeling ben ik matig te spreken. Het zorgt wel voor het stabiliseren van de artrose en ter ondersteuning!

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:48

Interessante verhalen m.b.t. dat hyaluronzuur! Is dat inspuiten niet slecht voor het omliggend weefsel: spieren, huid, vet, bot? Kun je het op een rontgenfoto eigenlijk zien als een paard is ingespoten voor iets?

Buff: vertel eens over die magnetiseur: hoe gaat dat in z'n werk!!!

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:55

Magnetiseren is eigenlijk niets anders dan energie overbrengen door middel van handoplegging. Ik vind het moeilijk om uit te leggen wat er precies gedaan wordt.
Hij legt zeg maar zijn hand om de te behandelen plaats en "strijkt" daar als het ware over heen, op deze manier brengt hij energie over naar het paard. Mijn paard reageerd hier duidelijk heel goed op. Ze was voordat deze man kwam, nogal onrustig (door vliegen enz.) Toen hij haar aan het behandelen was werd ze slaperig en begon te geeuwen. Ze was totaal ontspannen. Na de behandeling heb ik haar in de stapmolen gezet. Ze liep door haar hele lijf super ontspannen met correcte ruime passen.

Zoiets moet je meemaken, het is heel moeilijk om het precies uit te leggen!

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:14

Klinkt erg goed moet ik zeggen! Wow, heel boeiend!

Kun je me helpen met mijn vragen: Is dat inspuiten niet slecht voor het omliggend weefsel: spieren, huid, vet, bot? Kun je het op een rontgenfoto eigenlijk zien als een paard is ingespoten voor iets?

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:10

Volgens mij is het niet slecht voor het omringende weefsel, want het is een soort van gelei achtig middel dat ingespoten wordt om zo het kraakbeen te versoepelen. Het moet natuurlijk wel op de juiste plaats ingespoten worden, maar daar van uitgaande denk ik niet dat het slecht is voor de omliggende weefsels.
Heb jij ook een paard met artrose?

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:35

Nee, dat niet. Ik studeer fysiotherapie en was benieuwd naar dit soort dingen. Bij mensen doen ze het niet echt, maar hebben het laatste deel van artrose afgerond voor de vakantie. vandaar dat het topic mij aansprak! De ziekte artrose interesseerd me veel, ook omdat het eigenlijk een degenerative joint disease is (een ziekte die het gewricht zodanig aantast dat de kwaliteit erg afneemt). Evt. dingen die gedaan kunnen worden, zoals inspuiten van een gewricht bij een paard, daar was ik best benieuwd naar! Maar ik vroeg me af of je ook kon zien, als je een paard gaat kopen en laat keuren o.i.d., dat hij is ingespoten? En of er dingen waren zoals inspuiten die bij mensen gedaan worden... Zelf nog niks over gehoord eig.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 13:03

Ik weet dat eigenlijk ook niet. Ik zal dat eens navragen aan de DA. Maar misschien weet iemand anders hier op Bokt dat wel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:32

Paradiso schreef:
Nee, dat niet. Ik studeer fysiotherapie en was benieuwd naar dit soort dingen. Bij mensen doen ze het niet echt, maar hebben het laatste deel van artrose afgerond voor de vakantie. vandaar dat het topic mij aansprak! De ziekte artrose interesseerd me veel, ook omdat het eigenlijk een degenerative joint disease is (een ziekte die het gewricht zodanig aantast dat de kwaliteit erg afneemt). Evt. dingen die gedaan kunnen worden, zoals inspuiten van een gewricht bij een paard, daar was ik best benieuwd naar! Maar ik vroeg me af of je ook kon zien, als je een paard gaat kopen en laat keuren o.i.d., dat hij is ingespoten? En of er dingen waren zoals inspuiten die bij mensen gedaan worden... Zelf nog niks over gehoord eig.

Ook bij mensen wordt wel met hyaluronzuur ingespoten. Het is echter een zeer dure behandeling, en wordt vaak niet (volledig) vergoed. Je hebt 3 injecties nodig per gewricht met 1 maand tussenpoos. Hyaluronzuur is in feite kunstmatige gewrichtsvloeistof. Het is een (belangrijke) component van de natuurlijke gewrichtsvloeistof. Bij mensen wordt een wisselend succes gerapporteerd.
In het UMC Utrecht wordt momenteel onderzoek hiermee gedaan. De theorie is dat het inspuiten van extra gewrichtvloeistof de voedingstoestand van het kraakbeen verbeterd, waardoor regeneratie kan plaatsvinden.
Men heeft lang gedacht dat kraakbeen helemaal niet kan regenereren, de laatste jaren is men middels onderzoek erachter gekomen dat dat wel degelijk mogelijk is, mits de omstandigheden juist zijn. Het vergroten van de afstand tussen het kraakbeen, met behoud van de wisselende vloeistofdruk in de gewrichtsvloeistof veroorzaakt door belasten (lopen), is één van die omstandigheden die nodig is voor goede regeneratie.
Extra gewrichtsvloeistof toevoegen vergroot die afstand tussen het kraakbeen. Externe gewrichtsdistractie doet dat ook. Ook dat wordt in het UMC Utrecht onderzocht.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:18

Ibbel: dankje!!! Heel duidelijk en interessant

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 17:29

Paradiso schreef:
Ibbel: dankje!!! Heel duidelijk en interessant

Zeker interresant en uiterst leerzaam. Zoveel verschil zal er wel niet zijn tussen de werking van mens en dier neem ik aan.

Maar zijn er ook mensen die ervaring hebben met paarden

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:33

Ik help mijn paard door de onderhoudsdosering van nutri sciense te geven. Het heet Arthri aid en werkt zelfs bij paarden met hoefkatrol fase 4! Kijk maar eens op www.nutri-science.nl
Mijn paard heeft er super veel baat bij!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:09

Mijn paard is laat ook ingespoten, niet voor Artrose maar na een peesoperatie, toen ik vroeg waar het voor was zei de DA dat het een gewrichtsvloeistof was maar die ook voorkomt in pezen en zo het genezen moet bevorderen, vreemd genoeg vond ik dat mijn paard hierdoor juist wat stijfer leek

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 07:46

Letizia schreef:
Mijn paard is laat ook ingespoten, niet voor Artrose maar na een peesoperatie, toen ik vroeg waar het voor was zei de DA dat het een gewrichtsvloeistof was maar die ook voorkomt in pezen en zo het genezen moet bevorderen, vreemd genoeg vond ik dat mijn paard hierdoor juist wat stijfer leek

Letizia: dit gevoel had ik dus ook bij mijn paard. Ze leek stijver en was chaggerijnig omdat ze niet echt lekker kon lopen. De moed zakte mij dan ook een beetje in de schoenen en ben ik overgegaan op het inspuiten van de knieband en later de magnetiseur. Alles bij elkaar blijkt nu een goed uit te pakken.

Ibbel: Wat een duidelijke uitleg, bedankt!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:31

Onze merrie heeft geen artrose maar een ontsteking van het slijmbeurs van het hoefgewricht. Zij is hiervoor sinds maart al 3 keer ingespoten met hyaluronzuur (2x in combinatie met corticosteroïden en pijnstillers). Over twee weken moeten we terug voor controle, de afgelopen controles liep ze erg wisselvallig, de ene keer was ze bijna helemaal rad de keer daarop liep ze nog net niet op 3 benen . Paard van een vriendin van me is er ook mee ingespoten, zelfde probleem, maar die liep na 1 injectie weer helemaal goed en is goed gebleven.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:40

Wat mij dus opvalt is dat er erg veel verschillende ervaringen zijn.
De een is na één keer inspuiten volledig goed, de ander wordt juist "stijver".... vreemd

Jinanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 09:43

Nou, wisselende resultaten dus. Spannend hoor, ik weet bij mijn paard n.l. nog niet of het wel of niet aanslaat. Gezien het schema dat we hebben meegekregen wat betreft beweging kom ik daar pas over zo`n 4 weken achter.
Wel jammer dat er niet meer mensen zijn op Bokt die hier ervaring mee hebben...Ik hoor natuurlijk het liefste dat het heel goed heeft aangeslaan.
Mijn paard heeft dus zware Artrose en op de een of andere manier zie ik dit als laatste kans zeg maar

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:00

Tickels: dat arthri aid, hoeveel ben je daar ongeveer voor kwijt per maand? En ik lees onderhoudsdosering, dat betekent dat je eerder andere doseringen hebt gegeven?
Ik kijk ook even op die site hoor.. maar ik vroeg me dat even af.
Mijn paardje heeft (hoogstwaarschijnlijk) ook artrose in het rechterachterbeen..