Again, Chriss onder de bulten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chrystal-gek

Again, Chriss onder de bulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 20:46

En jahoor, Chriss zat gister voor de 3e keer in korte tijd weer van top tot teen onder de bulten .
Allemaal kleine bultjes, op haar hoofd, hals, buik, rug, kont, benen, overal waar je maar keek bulten.
Ze leek er geen last van te hebben, voelde niet warm aan, geen jeuk, geen pijn, kon er gewoon aankomen.
Ze was er zelf ook niet anders onder.
Maar dat er iets niet klopte, dat kon je zo zien .
De bulten zijn vandaag weer zo goed als allemaal weer weggetrokken.

Dierenarts gebeld, en in overleg besloten dat als de bulten vandaag nog niet weggetrokken waren, ik weer zou bellen en haar dan zou laten spuiten.
Hij dacht aan een allergische reactie.
Dat is dus gelukkig niet meer aan de orde.
De bulten zijn nu weg, maar voor hoelang?
Waar en wanneer krijgt ze weer zo'n reactie?

Ze is erg gevoelig voor eiwitten, bij teveel inname van eiwitten krijgt ze dan ook eiwitbulten, maar dat zijn andere bulten dan die ze gister had (en de 2 andere keren).
Dat zijn dan van die plakkaten, dit waren allemaal kleine bultjes.

Eiwitten sluit ik dan ook uit, reactie op wasmiddel waar het dekje mee is gewassen oid ook (want dan zou het toch alleen daar waar het in aanraking met de huid is gekomen zijn en niet over haar hele lichaam?).
Alle 3 de keren waren na het rijden, niet op het moment zelf, maar na een tijdje toen ze weer terug op stal of in de wei stond.
Daarom denk ik dat het iets met het rijden te maken heeft, en dan specifieker, met het zweten.
Maar waarom zou een paard zo´n reactie geven als het gezweet heeft? En de ene keer wel en de andere keer niet? Heeft het misschien iets te maken dat door het zweten afvalstoffen loskomen die op de een of andere manier een uitweg moeten vinden?
Of moet ik toch een andere richting opdenken?

Help o help

ellepel

Re: Again, Chriss onder de bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:00

kijk even op deze pagina, staat veel uitleg.

http://www.homeo-natura.nl/allergie%20paard.htm

als een paard ineens zo ontzettend veel bultjes krijgt noem je dat urticaria of ook wel netelroos.
dit is een allergische reactie op iets.

het kan van alles zijn, ander voer, planten in de weide, reactie op vliegen,dazen etc...

zo'n reactie treed altijd op vlak nadat het dier ermee in aanraking is gekomen..
denk dus inderdaad dat het bij jouw paard in verband staat met het zweten, gebruik je een spray tegen vliegen? samen met zweet kan dit een allergische reactie geven...

kijk na of je het dier ergens mee insmeerd, of misschien toch een ander wasmiddel of een andere vet voor je zadel ofzo gebruikt.....

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:47

Bij mij op stal staat ook een paard wat ineens helemaal onder de bulten zat..en dit kwam omdat hij gestoken was door de dazen en hier dus niet tegen kan mischien heeft jou paardje dit ook wel probeer hem eens naar buiten te doen met een vliegen deken op en kijk dan of hij nog helemaal onder de bulten zit..

succes ermee.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 14:09

Bedankt voor de reacties.

Ellepel, de link heb ik gezien en gelezen, een allergische reactie klinkt mij dan ook logisch in de oren (urticaria of ook wel netelroos genoemd dus).
Ik hoef alleen geen middel om het gevolg te onderdrukken (ook niet omdat zij van het gevolg weinig last heeft), maar wil iets voor de oorzaak.
Maarja, wat is de precieze oorzaak?
Blijkbaar triggert er iets met het rijden anex zweten, maar wat?
Ik gebruik idd een vliegenspray, maar die heeft ze zovaak opgespoten gekregen zonder zo'n reactie, daarbij spuit ik het bijv niet op haar hoofd, terwijl ze daar ook die bulten krijgt.
Hetzelfde met het dekje, het is niet alleen op de plaats van het dekje, maar over haar hele lichaam.

BiancUgo, ik denk niet dat dit bij Chriss het geval is.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:30

willem had ook nooit last van vliegenbulten en noem maar op, maar vorig jaar ineens zat hij helemaal onder. ze gingen pas weg toen de dierenarts een spuit gaf, maar 3 dagen later zaten ze er weer. hij kreeg van de 1 op de andere dag gewoon een allergische reactie op een insect. nu uit voorzorg heb ik hem een boett deken om gedaan en de rest op stal heeft last van bulten en willie is bult vrij
maar goed. een allergische reactie kan dus zo ineens komen.

willem heeft ook wel eens bulten van teveel eiwit gehad, 2 keer dikke bulten op zijn hals, maar hij heeft eigenlijk standaard wat dikkere benen en kleine bultjes onder zijn buik