griffelbeentje gebroken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

griffelbeentje gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 18:10

Mijn paard loopt onregelmatig rechtsom en loopt kreupel aan haar linker voorbeen.Ze heeft een schieffel aan de binnenkant net onder de voorknie (voor zover ik weet zit daat ook het griffelbeentje).
Ze heeft dit echter al heel lang. Kan een gebroken griffelbeentje na 4 jaar nog worden geopereerd?
Waarschijnlijk ga ik wel foto's laten maken.
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

evita_

Re: griffelbeentje gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:57

Hoi, ik heb waarschijnlijk hetzelfde met mijn paard, maar dan linksachter aan de buitenkant. Kijk eens op www.hoofcare.nl voor meer uitleg en foto's. Mijn paard loopt er niet kreupel door, wel iets onregelmatig maar dat is door rechtrichten overgegaan. Wel apart dat ze al 4 jaar kreupel loopt...nooit iets eerder aan gedaan? Ik denk dat het wel geopereerd kan worden, mits het ook echt het griffelbeen is geweest dat gebroken is geweest. Een schieffel of botwoekering aan de zijkant van het pijpbeen veroorzaakt meestal geen keupelheid.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:23

mijn pony heeft in mei haar griffelbeen aan de binnenkant halverwege gebroken.

er zit een flinke schieffel op.

ik moet nu met rijden goed opletten of ze er niet gevoelig op wordt
dat het niet dik wordt of groter

het griffelbeen loopt vlak langs de pees,en de kans is er dat de pees geirriteerd wordt de schieffel die er langs schuurt.
als dit zo is moet de schieffel en een stuk griffelbeen verwijderdt worden.

het kan bij jouw paard zo zijn dat het weer opnieuw is aangetikt en daardoor gevoelig is geworden,
je kan dit alleen zeker weten door te laten scannen en foto`s te maken.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:44

Op een foto kan snel vastgesteld worden of het idd het probleem is. Als het zo is, kan een operatie uitkomst bieden. Je haalt het probleem dan weg (vaak wordt een pees geirriteerd en lopen ze daarom niet goed).

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 09:57

Heel erg bedankt voor de reacties.

evitatinkle: ze loopt niet kreupel voor het oog. Je kan het niet zien als je er naast staat. (behalve als je het weet) Als je erop zit dan is het heel anders en voeld het kl*te aan. Ze is al behandeld door de ostheopaat maar dat helpt nog niet dus ik denk echt dat het in het been zelf zit.

Weet iemand misschien wat de kosten zijn voor zo'n operatie?