Hoi!
Ik heb wel ervaring, maar dan met een shetlander, is wel even een ander type paardje, maar ik zal toch e.e.a. vertellen.
Toen hij iets ouder dan een jaar was, begon het met af te toe een beetje vreemd uit de stal komen, achter, leek op stijfheid. Na een paar weken stond hij echt op slot, kwam dan zo moeilijk de stal uit, echt zo zielig, het deed hem ook echt pijn. Je zag het goed schieten na een paar meter (na 10 of 15 meter) en dan was er niks meer aan de hand.
Het werd van kwaad tot erger. Eerst geprobeerd met meer bewegen, wandelen en hem langs de fiets laten lopen, maar dat alles hielp niet.
DA adviseerde de peesjes in te knippen, zodat het gewricht wat meer plaats kreeg. Dit heeft hij gedaan, aan 1 beentje zelfs 2 peesjes ingeknipt omdat na 1 knip het euvel niet verdwenen was (kunnen ze tijdens de operatie checken, de knie ging weer op slot, ondanks die 1e knip).
Hij is nu dik 3 jaar en loopt super, nooit meer last gehad. Het is een mooie sterke pony geworden met een prima achterhand. Hij is ondertussen ook beleerd onder de man en ook dit gaat prima. Ik zou het dus lekker laten verhelpen. Wel schijnt het bij shetjes iets eenvoudiger te zijn, omdat die doordat ze klein zijn, toch wel een goede balans houden.
Groetjes
Soma