kreupel aan de equipalazone powder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hillebill

kreupel aan de equipalazone powder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 12:03

Mijn paard is nu 3 weken kreupel, we gaan de 4de week in

Tenminste:
week 1: kreupel, spontaan geworden na de laatste sprong 3 weken geleden.

week 2: naar de kliniek: Peesbandverrekking in haar schouder, 4 weken stappen en aan de ontstekingremmers, equipalazone poeder (2 zakjes per dag, ochtend en avond)

week 3: nog steeds stappen en de antibiotica

week 4: nog steeds stappen en de antibiotica, ze is nu dus dik 2 weken aan de ontstekingremmers en ik heb alleen maar rechte stukken met haar gestapt. Nu heb ik haar ( ze werd ongedurig ) gister in de bak losgegooid. Ze zetten het op een galoperen en hinniken van heb ik jou daar. Echt een overdosis energie!!. Op een gegeven moment toen ze iets uitgeraasd was ging ze draven. Ze liep NIET kreupel of onregelmatig maar juist heel mooi.

Ik moet nog 2 weken haar aan de ontstekingremmers hebben en we mogen eingelijk alleen maar stappen maar ze was gister gewoon niet te hanteren.

Op het moment dat ik haar los liet dacht ik van: dat had ik beter niet moeten doen denk ik.

Zou het schade toegebracht kunnen hebben? Ze liep wel goed hoor maar toch moet ze nog 2 weken stappen en antibiotica.

Hoe zit dat verder met een peesband-VERREKKING in de schouders.

En is het niet veel om je paard 4 dikke weken lang 2x per dag ontstekingremmers te geven? de Equipalazone Powder?

olafj

Re: kreupel aan de equipalazone powder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:29

niet echt slim dat je je paard losgelaten heb!
Zeker met een pees verrekking! Equipalazone is dus ook een pijnbestrijder! dus jouw paard voelde erg weinig van zijn verrekking.

Je kan maar beter het advies van je VA opvolgen.
Die adviezen krijg je niet voor niks en nee het is niet veel (2 x dd equipalazone) maar een onderhouds dosis. Als ie boven je hoofd uitspringt kan je ook bijv met een hengsten halster lopen of gewoon met halster samen met iemand erbij.

Luister nou maar gewoon naar je VA het is wel voor het behoud van je paard

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:13

Je moet echt NOOIT een paard loslaten dat aan de pijnstillers is. Hopelijk is er niets verder beschadigd als je echt problemen hebt met stappen kun je beter je dierenarts vragen om een kalmeringsmiddel.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:46

Jammer dat je je paard losgelaten hebt is idd niet slim geweest. Zou het nu dus in ieder geval voorkomen. Je kan evt beter een kalmeringsmiddel gebruiken. Vraag anders aan de dierenarts of hij een uur op een klein stukje land (bijv. 5 bij 10 m) mag. Als ze dan lekker kunnen grazen, geeft dat in ieder geval rust in het hoofd zeg maar.... Wel erbij blijven om te kijken of ze ook op het kleine stukje niet gek doet.

Kingkong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 22:57

Idd niet slim om je paard los te laten, de ontstekingsremmers zijn tevens pijnstillers, dus het kan kloppen dat ie niet kreupel is.

Stappen met een longeersingeltje en dan bijzetten wil ook goed helpen je paard rustig te houden.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 07:36

Equipalazone (bute) is een verboden middel, maar de beste pijnbestrijder die er is.

Je paard voelt geen pijn meer.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 10:32

a.s. maandag gaan we weer naar de kliniek, dan zijn de 4 weken antibiotoca om. Om half 2 moeten we er zijn.
FF duimen

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:44

Heb je hem wel teruggezet in het voer? Nu hij hele dagen stilstaat en alleen maar mag stappen, moet hij teruggezet worden in het voer. Anders word hij alleen maar energieker.

Zal voor je duimen a.s. maadag!

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 13:08

Ze krijgt slobber en hooi,
brokken niet meer.
( slobber omdat ik daar de poeder doorheen strooi, anders eet de dame het niet )

Ik geef haar verder geen energierijke voeding.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:36

Andrew reageerde ook op die equipalazone door op een gegeven moment erg druk te worden... Hij zat bordevol energie en voelde geen pijn, dus wilde wel lopen...

Gelukkig maakte dat voor hem niet uit, omdat bij spat bewegen goed is, maar jouw paard kan de blessure wel verergeren door zo te vliegen...
En haal je niet antibiotica (tegen bacteriële infectie. vb peneciline bij wondinfevtie of bacteriële longontsteking oid) en ontstekingsremmers (bijv. een corticosteroïde voor huid/luchtwegen, of de equipalazone-gewrichten/kreupelheid) door elkaar?

Sterkte en hopen dat je paard snel hersteld!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:55

terugzetten in voer helpt en verder kan het helpen om een klein stukje wei af te zetten. Zo kunnen ze wat grazen en blijven ze een stuk rustiger. But is inderdaad verboden, maar het wordt bij ons in de buurt ook wel gegeven. Het is in Duitsland nl. wel toegestaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:33

in België ook...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:55

weet iemand waarom dit verboden is?
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 28-07-05 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:03

Deze pijnstiller annex ontstekingsremmer neemt de kwaal niet weg, maar maakt het leven van een artrosepaard een stuk aangenamer en kan verslechtering vertragen. Phenylbutazon mag echter niet meer worden gebruikt, omdat een paard bij de overheid nog steeds als consumptiedier te boek staat.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:30

Nou als ze komen controleren zit er een boete of van paar duizend euro en als je dan ook nog zegt van welke DA je hebt gehad, krijgt die ook een boete van paar duizend euro. Dus let op met wat je opschrijft en zegt met die Equipalazone!!!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:33

Suzan1 schreef:
Equipalazone (bute) is een verboden middel, maar de beste pijnbestrijder die er is.

Je paard voelt geen pijn meer.

Niet verboden maar doping... dat is iets heel anders.

Je MAG NIET rijden of starten met die poeders, maar je MAG WEL je paard die poeders op advies van de DA geven.

En NIET MEER losgooien please!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:37

Nou nee hoor het is wel degelijk verboden in Nederland!!!! Als ze ontdekken dat je het in huis hebt van AID dan heb je probleem ( 3000 euro boete). Ik heb zelf erbij gestaan dat DA dat gezegd heeft in kliniek. En zelfs DA zelf kan er ook nog 3000 euro boete erbij krijgen als je zegt dat je het van hem verkregen heb.

Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:22

Het is zeker weten verboden in Nederland, niet vanwege doping. Als je paard uiteindelijk een keer in de voedselketen terecht komt en er zitten nog resten van equipalazone in je paard dan kan dit (volgens mij) beenmergdepressie geven bij mensen die het vlees eten.
Er zit een behoorlijke boete aanvast, voor zowel de dierenarts als de eigenaar van het paard/stal die het op de plank heeft staan.
Let dus heeeeeeeeeel goed op op wat je hierover zomaar op internet zet!
Succes met je paard verder.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:26

Dit gaat hoogstwaarschijnlijk opgelost worden op het moment dat je kunt laten opnemen in het paspoort of je vindt dat je paard geschikt moet blijven voor consumptie. Als je dat niet wilt, zijn er meer medicijnen beschikbaar die nu niet mogen.

In Duitsland is die regel al overigens.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:30

Anya schreef:
Dit gaat hoogstwaarschijnlijk opgelost worden op het moment dat je kunt laten opnemen in het paspoort of je vindt dat je paard geschikt moet blijven voor consumptie. Als je dat niet wilt, zijn er meer medicijnen beschikbaar die nu niet mogen.

In Duitsland is die regel al overigens.

Precies.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:31

Donna schreef:
Het is zeker weten verboden in Nederland, niet vanwege doping. Als je paard uiteindelijk een keer in de voedselketen terecht komt en er zitten nog resten van equipalazone in je paard dan kan dit (volgens mij) beenmergdepressie geven bij mensen die het vlees eten.
Er zit een behoorlijke boete aanvast, voor zowel de dierenarts als de eigenaar van het paard/stal die het op de plank heeft staan.
Let dus heeeeeeeeeel goed op op wat je hierover zomaar op internet zet!
Succes met je paard verder.

Heb nog steeds begrepen dat dat merk-gebonden was maar dat er best fenylbutazone in mag zitten...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:05

Anya schreef:
Deze pijnstiller annex ontstekingsremmer neemt de kwaal niet weg, maar maakt het leven van een artrosepaard een stuk aangenamer en kan verslechtering vertragen. Phenylbutazon mag echter niet meer worden gebruikt, omdat een paard bij de overheid nog steeds als consumptiedier te boek staat.

Dit is juist. Mijn paard staat al 5 jaar op de Equipalazone ivm spat en artrose (ze is nu 30 jaar oud) , maar in haar paspoort is een aantekening door de va gemaakt dat ze niet voor consumptie is. Als het haar tijd is, dan wordt Carina door de VA ge-euthanaseerd en daarna opgehaald door de Rendac, waarna ze verwerkt (rotwoord) wordt in Bergum.

Maar Equipalazone is wel rotspul, het wordt dan ook niet zo gauw voorgeschreven. Maar idd oppassen met een paard wat deze medicamenten krijgt en dan losgooien. Dat was niet zo slim. Hopenlijk heeft je paard er geen nadelige gevolgen van opgelopen (van het losgooien).

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 08:05

We zijn weer in de kliniek geweest voor controle, gelukkig heeft dat losgooien geen nadelige gevolgen gehad, ik mag weer rustig opbouwen. Ze is weer helemaal goed!

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:08

Super zeg!!!

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 19:25

Equipalazone is min of meer hetzelfde als Fhenylbutazone. Als je ook kijkt op het zakje poeder (ja helaas wordt het hier in Slootdorp en bij DA Heerhugowaard nog steeds voorgeschreven) zie je dat er op equipalazone het bestandsmiddel phenylbutazone is voorgeschreven. Ik heb een heel stuk onder in mijn profiel gezet over deze gevaarlijke "pijnstiller" . Maico een kruising shetXwelsh is door een verkeerde voorgeschreven (over)dosis van dit middel hoogstwaarschijnlijk overleden. Wij wilde zelfs nog sektie laten uitvoeren om het aan te tonen maar dat kon niet meer. Ook een andere pony (shet)op de kliniek die toevallig hetzelfde had (hoefbevangenheid) is 1 dag na Maico overleden. Beide stonden nog maar 5 dagen op dit "medicijn". Vroeger werd Phenylbutazone ook voor mensen gebruikt maar omdat het te erge bijwerkingen had mocht het niet meer (maagbloedingen) maar voor paarden nog steeds. Ik heb hier een heel stuk over mijn profiel staan.