Ontstoken koker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Ontstoken koker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 10:16

Ik weet dat er hier al veel topics over zijn, maar toch is dit weer net wat anders.

Mijn pony heeft aan en in zijn koker echt hele vieze troep zitten. Geen velletjes maar vloeibaar smeuiig spul (rood en wit). Het zit nu ook al aan zijn benen.
Ik heb het eerst gewoon laten doen, maar toen dat niet hielp heb ik het geprobeerd schoon te maken. Alleen hetnadeel is het gaat er niet af met lauw/warm water en ook niet met babyolie zo vet is het, zeg maar.

er zit ook niet een beetje troep, maar echt helemaal onder vandaar dat het denk ik ook op zijn benen zit.

Zou het ontstoken zijn of toch iets anders?
En hoe kan ik het nou het beste schoonmaken?

ellepel

Re: Ontstoken koker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 11:02

ik zou in dit geval toch een veearts gaan bellen, schoonmaken van de koker moet je altijd met gewoon handwarm water doen, ik gebruik nooit zeep ofzo, als je dat namelijk niet goed wegspoeld,kan het dier daar juist weer problemen van krijgen.

maar dat rode en witte? denk idd dat er misschien een ontsteking zit. en dat kun je toch t beste de veearts vragen,

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:57

is dat rood witte geen pus met bloed?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:03

Ik denk dat jou pony gewoon een heel vieze Harry heeft. Het kan gebeuren dat er zoveel viezigheid in ophoopt dat hij moeite krijgt en schachten en plassen. In engeland noemen ze dat Bean hebben. Het zijn vaak grote zwarte heel vettige klonters. Op de wat meer naar binnen gelegen delen komt rood met witte smurrie voor waarbij het rood meer naar onderen zit ronde de top zeg maar.
Als ik Frits zijn Harry schoon wil maken zorg ik dat ik een dik pak babyoliedoekjes bij de hand heb. Ik ken het moment dat hij gaat schachten en dan grijp ik hem vlug voor hij weer inschacht. Ik doe wel voorzichtig maar het kost inderdaad vaak veel moeite om het er af te krijgen. Zachtjes boenen dus. Misschien moet je nog eens een poging doen om het schoon te maken (zorg dat je met z'n tweeen bent en een van jullie een achterbeen op kan nemen) en kijk dan eens hoe lang het duurt voor er weer zulke smurrie uit loopt. Als dat al heel snel is dan denk ik wel dat er meer aan de hand is en dat je de DA maar eens moet bellen om advies te vragen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 07:07

Allemaal bedankt voor de reacties.

Ik heb eens gekeken in de winkel voor die babydoekjes maar overal zit parfum in dat mag je toch niet op je paard gebruiken?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 07:18

er zijn ook ongeparfumeerde baby doekjes voor de gevoelige huid, is alleen even zoeken...
je kan even aan zijn koker voelen, voelt deze extreem warm dan kan je ervanuit gaan dat er iets mis is... Maar de ene hengst maakt nou eenmaal meer smeer aan dan een ander en vooral wanneer er hengstige merries ergens op ruik afstand staan dan kan het wel eens zijn dat hij extra actief is op dat gebied...
Ik heb een ruin gehad die in zijn "Harry " ( wat een geweldig woord trouwens ) was gestoken en zijn "Harry" hing er dus een dikke week uit omdat hij zo opgezwolen was dat hij m niet meer kon binnenhalen... Maar als bij die van jou alles gewoon werkt dat zou ik niet gelijk uit gaan van een ontsteking. Je kan idd even je DA bellen, maar denk dat hij ook zegt dat je het even schoon moet maken en het even moet aanzien... Er is trouwens in de paardenspeciaal zaken ( zeer moeilijk te vinden ) ook speciaal spul voor reiniging op die plekken...

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:33

is jouw pony toevallig nog niet zo lang geleden gecastreerd?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 15:55

dat is al een jaar geleden gebeurt

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 13:45

Het kan nl zijn dat hij een onsteking heeft van de zaadstrengstomp, dit kan ook na een jaar nog bestaan. Als de smurrie die je ziet op de binnenkant van de benen wit of witgeel van kleur is zou ik eens een dierenarts laten kijken of hij geen ontsteking heeft. Ze hoeven hier overigens niet perse heel ziek van te zijn, maar kunnen dat wel worden..........

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 20:28

op de binnenkant van zijn benen is het bloedrood dus dat kan het dnek ik niet zijn. Met die babydoekjes krijg ik het er ook niet af.
Als ik er nu probeer aan te zitten gaat hij lopen trappen tegen me, wat hij dus voorheen nooit gedaan heeft. *zucht*

iemand verder nog tips?

Basjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:36

haal er een veearts bij hij kan het weg halen

Ingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 21:26

IK ZOU ER INDERDAAD OOK Z.S.M. EEN DIERENARTS NAAR LATEN KOMEN KIJKEN.

MIJN PAARD HAD VORIGE MAAND OOK PLOTSELING EEN ONTSOKEN KOKER EN PLASBUIS.

HIJ MOEST HEEL ERG VAAK PLASSEN, ZIJN STAL WERD STEEDS SNELLER VIES EN IN ZIJN KOKER ZAT ER PLOTSELING HEEL ERG VEEL SMEGMA (DAT VIES STINKENDE, VETTE, ZWARTE SPUL).

IK MAAK NORMAAL GESPROKEN ZIJN KOKER SCHOON MET BABYDOEKJES, MAAR MIJN DIERENARTS RAADT DAT AF.

ZIJ GAF MIJ DE TIP DE KOKER AF EN TOE (NIET TE VAAK DUS!) SCHOON TE MAKEN MET LAUWWARM WATER MET EEN BEETJE BABYSHAMPOO. NIET BOENEN, MAAR GEWOON VOORZICHTIG EEN BEETJE SPOELEN EN HEEL GOED AFSPOELEN DAARNA!!!

DE DIERENARTS HEEFT 2 X DE KOKER GEWASSEN (NIET 2 X OP 1 DAG) MET ONTSMETTEND SPUL EN IK HEB 2 X ZIJN KOKER EN PLASBUIS MOETEN INSPUITEN MET ANTIBIOTICA-CREME.
HIJ WAS ER TOEN BINNEN EEN WEEK VANAF.

SUCCES MET JE PAARD!