Vraag over koliek.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_melrose

Vraag over koliek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 10:11

Mijn pony heeft in de winter heel veel last van koliek. Ze heeft soms wel eens om de week last van koliek. De veearts zegt dat het niet ernstig is, maar ik zou tog wel graag willen weten wat het is... Als ze eenmaal gemest heeft, is het meteen weer over... Zodra het lente/zomer wordt is het afgelopen, terwijl ze nog wel gwoon op stal staat en niks anders te eten krijgt. Heeft iemand nog tips of weet iemand wat dit is?

kus melrose en mij xxx
Laatst bijgewerkt door Katja op 19-07-05 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets duidelijker gemaakt.

tjeertje

Re: Vraag over koliek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:38

het kan aan de kwaliteit van het voer liggen als ze hooi gevoerd krijgt......door het keolere weer gaan paarden vaak sneller en gulziger eten om zich warm te houden en dat hoeft in het voorjaar nie twant dan doet het weer dit..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:29

allereerst:

wat krijgt ze precies te eten?

wat is haar beweging elke dag?

heeft ze dan ook een deken op?

eerst antwoord en dan weet ik misschien wel wat....

volgens mij is de grootste koliek veroorzaker, teveel eten en te weinig beweging.....

als een paard wel de hele dag raak kan eten maar op zijn stal staat, is er te weinig beweging waardoor dd darmen als het ware stil liggen, daardoor kan( kan, dus het hoeft natuurlijk niet hoor) een paard verhoogde kans krijgen op koliek.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:50

[Ellepel, nog even dit: het hoeft niet persé veel eten te zijn, maar dat er teveel eiwit inzit.](even om misverstanden te voorkomen) Sommige paarden kunnen ook niet tegen kuilgras, het beste is ook de maaltijden in kleine porties over de dag te verdelen. En hooi waar niet zoveel inzit kun je juist wel de hele dag voeren, heb je geen voedingadvies gekregen van de da? Koliek kan ook erger worden en zelfs dodelijk zijn!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:01

ja klopt, heb je helemaal gelijk in....

weet wel dat je je voeding moet aanpassen op het moment dat een dier veel minder beweging krijgt..
vind het wel raar dat die veearts er zo laconiek op reageerd...

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 15:20

Slaolie! Waar ik stage liep hadden ze ook een merrie die heel koliekgevoelig was en die kreeg standaard een scheut slaolie door het voer. Kleinere porties voer verdelen over de dag helpt ook en niet vlak voor of vlak na het rijden voeren. Beweging is goed voor de darmen ook al wandel je alleen maar een uurtje. Groetjes Brennie

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:08

over wat voor soort koliek hebben we het eigenlijk? verstoppings-, gas-, kramp- of zandkoliek?

Bounce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:12

ik denk dat het gas koliek is te lezen aan als ze gemest heeft is het over...

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:11

elke dag een flinke scheut zonnebloem/ of soya olie is heel geschikt voor een paard dat last heeft van koliek. Dat hebben ze mij verteld in de Faculteit in Utrecht.

Je zegt dat ze in de winter vaak last van koliek heeft. Krijgt ze soms dan brok?

Ik heb een merrie op stal die na de brok last had van krampen. Sinds ze musli krijgt, aangevuld met een beetje brok is het over. Ga voor jezelf na, wat ze in de winter anders krijgt.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 16:22

Ik geef altijd wat zemelen elke dag, mijn merrie heeft het ook ongelooflijk snel!

Eerst gaf ik er ook zelfgemaakte lijnzaadolie bij!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 06:49

op zich klinkt het wel logisch vind ik....

in de zomer krijgt ze via het gras meer vocht binnen dus zal alle voeding makkelijker door de darmen gaan..

in de winter geen gras, dus minder vocht.

ik zou ook overstappen op een muesli, of een beetje olie over het voer doen,.olijfolie is trouwens ook heel gezond voor paarden.

misschien de hoeveelheid voer verdelen over wat vaker kleinere porties zodat de darmen niet ineens veel hoeven doen, maar over de hele dag dan wat beter werken.

duintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:23

slaolie is juist gevaarlijk bij koliekgevoelige paarden hoor. Ik zou toch ns een andere da raadplegen, iedere week koliek en dat niet ernstig noemen? Vergeet niet dat koliek heel gevaarlijk is en dat het niet 'zomaar' een kwaaltje is.
Suc6 ermee

Naatje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 06:39

Ik zou nagaan wat je haar anders te eten geeft in de winter in vergelijking met de zomer. En idd misschien een andere DA om advies vragen. Elke week een koliek aanval lijkt mij ook ernstiger dan jou DA aangeeft.
Succes