vandaag kliniek, mogelijk Kissing pine

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kingstons

vandaag kliniek, mogelijk Kissing pine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 20:34

Ik weet niet of ik het goed heb geschreven, maar vandaag ben ik met siri naar de kliniek in utrecht geweest.

Ik wilde een second opinion, omdat hij verstijfd, omvalt, en onreg.matig loopt etc. Volgens de da wil hij gewoon niet werken en wil hij er zo onderuit komen.

Bij de kliniek hebben ze hem onderzocht, hij liep met voor niet helemaal zuiver aan de longe, knikte ook steeds met zijn hoofd. Op het harde hetzelfde maar minder. Met rijden liep hij kort en zag je duidelijk een verschil met de longe, liep veel minder goed met voor.

Na de nodige buigproeven, veel meer dan ik gewend ben, omdat het lastig oordelen was en ze alles wilde uitsluiten, weinig tot geen reactie op de buigproeven. Weer rijden, daarna kreeg hij pijnstillers ingespoten en na 20 min. weer rijden. Dit was om te zien of hij beter loopt met pijnstillers, zodat ze wiste of hij aanstelde of pijn heeft.

Hij liep met pijnstiller beter dan zonder, maar het kon ook komen doordat hij al meerdere keren aan longe en onder zadel liep en nu dus opgewarmd was. Dus nu moet ik 2 wkn met pijnstillers rijden en daarna een week zonder om te kijken of er verschil in gedrag en rijden (vooral draf) is.

Hij dacht zelf aan kissing pine (zeg ik het zo goed?) maar vond het vreemd dat dit dan vorig jaar in bgraven niet aan het licht is gekomen bij de rontgen foto's.

Moet over 3 wkn contact met hem opnemen, als er verschil met en zonder pijnstillers is, wil hij verder onderzoeken. Vond rontgen nu niet nodig omdat hij die vorig jaar al in bgraven had gehad en ze niks erop hadden gezien.

Om een lang verhaal kort te maken. Wat houd kissing pine in, en wat kan je er aan doen, of is er niks aan te doen, en wat zijn de symtomen hiervan.

In utrecht zeiden ze dat ze operatief niets aan dat gebied konden doen. (wat dit dan ook inhoud)

Zoekfunctie doet het al een tijdje niet, vandaar een nieuw topic.

Needje

Re: vandaag kliniek, mogelijk Kissing pine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:50

Je bedoeld Kissing Spines. Geloof dat dan wervels tegen elkaar aan liggen. En dat veroorzaakt pijn. Heb er zelf geen ervaring mee.
Maar ik vind t eerlijk gezegd apart dat je als er geen diagnose is gesteld, je moet gaan rijden met pijnstillers. Zo kan ie zichzelf lekker naar de klo ten lopen iig. Zou ik persoonlijk nooit doen. Waarom hebben ze geen foto's gemaakt als ze dachten dat dat t was?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 23:01

als er verder niets ernstig is geconstateerd, vind ik dat je een goed advies hebt gekregen. Als het nu met pijnstillers goed werkt en je kunt ook met het paard doorwerken ( dus zet hem goed en correct aan het werk, niet denken dat het zielig is )kan het maar zo zijn, dat je van de problemen af bent. Is het na 3 weken nog hetzelfde, dan weet je in ieder geval zeker dat je verder moet gaan zoeken en dat het probleem niet trainbaar is. Succes!

tinkerabc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:00

Hé zie ik zowaar een berichtje van je staan. Het is ikke, je ex-bijrijdster, nu met Rebel!

Wat rot nu zeg, van siri, dus eigenlijk is het nog niet helemaal duidelijk wat het nu is.... Blijf je weer aanklooien......

Hoop voor jou en siri dat het met pijnstillers beter gaat. En dat er nu eindelijk een duidelijke diagnose gesteld wordt!

Nou meid, zie je snel weer!
X

cain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:07

hallo allemaal dit is mijn eerste reactie op bokt dus weet niet of ik het goed doe zo niet sorry
maar om terug te komen op het onderwerp kissing spines
bij mijn paard is 4 weken geleden kissing spines geconstateerd in de kiliniek in belgie de kliniek heet de bosdreef ze hebben een botscan gemaakt en daarop kwam te zien dat hij kissing spines heeft precies bij zijn schoft (dus de plekken waar het zadel ligt ) en hij heeft het ook bij zijn lendenen nu heb ik medicijnen gehad maar werken totaal niet mijn paard moet over 2 weken weer terug naar de bosdreef in belgie en zal dan waarschijnlijk afgekeurd worden omdat er bij hem niks meer aan te doen is terwijl het paard pas 5 jaar is bij hem is het een aangeboren afwijking.
bij sommige paarden als het op een goede plek zit kunnen er gewoon mee lopen een paard dat ik ken heeft dat ook en loopt gewoon in het z dus het hoeft geen aflopende zaak te zijn als er geen botscan gedaan is of fotos van zijn rug zijn gemaakt laat dat zeker doen dan weet je precies hoe wat en hoe erg het is heel veel suc6 ermee voor vragen kan je altijd mailen ofzo groetjes joyce

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 15:03

merel heeft ook kissing spine. bij haar waren niet de werfels naar mekaar toe gegroeid maar had ze botwoekeringen, waardoor despieren steeds langs dei scherpe randjes gingen. ze is ingespoten met tildren en loopt nu, bijna een jaar na dato, als een zonnetje. ze had er ook geen last van als ze nageeflijk liep, alleen als ze met haar hoofd in de lucht liep en aangezien ze dat alleen maar deed gingen wij verder denken.

een paard bij mij op stal liep ook bij bodegraven.. die heeft altijd wel wat gehad. op het laatst werd er kissing spine als diagnose gesteld en zou zo erg zijn datie niet meer zou kunnen lopen(niet belastbaar). puntje bij paaltje na een verzekeringsakefietje, is hij een maand in training gegaan bij iemand en nu loopt hij als een trein. wat bleek?? niets aan de hand, maar er was zo mee getrut met pijn dit pijn dat dat hij lui was geworden en hij deed alsof hij iets mankeerde om maar niet te hoeven lopen. dat meisje heeft het nu helemaal gehad met die vent daar en is blij dat ze haar paard niet heeft hoeven laten inslapen

linsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:50

Mijn pony heeft ook een kissing spine tussen de lendenen en het zitvlak maar hij heeft er helemaal geen last van. Ik weet wel dat er andere paarden zijn die er wel last van hebben en ik moet ook in de gaten houden dat mijn pony er geen last van gaat krijgen. Een paard dat niet goed loopt doorrijden met pijnstillers lijkt mij ook niet echt een goed idee. Je weet nooit wat je kapot maakt. Veel succes met je paard iig.

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 21:12

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik wist helemaal niet wat kissing spine inhield. Ik begrijp nu dat het verschillende degradaties heeft en dat er allemaal verschillende soorten van bestaan.

Ik maak me momenteel nog niet echt zorgen, ach ja, ik bedoel, tuurlijk maak ik me wel zorgen. Maar ik wil er nog even niet aan denken. Gewoon verder gaan en genieten en me pas over 3 weken druk maken over de vraag, is het .......

Kreeg vandaag een mailtje van mijn bijrijdster, ze was erg te spreken over hem. Ze schreef letterlijk; als hij zo super is door de pijnstillers, mag hij ze de rest van zijn leven wel blijven slikken. Uiteraard meent ze dit niet. Maar het geeft wel aan, dat hij wel dergelijk ergens last van heeft, want hij loopt al zolang klote en nu na 3 dagen pijnstillers, al veel lekkerder, zelfs in galop, wat tot nu toe altijd veel moeite kost om hem erin te houden, het overspringen en verkeerd aanspringen heeft ie ook al 2 dagen niet gedaan. En hij houd het veel langer vol dan normaal.

Krijg toch de indruk dat hij dus wel degelijk iets mankeerd. Helaas kan ik nog steeds zelf niet rijden, heb nml. een teen gebroken. Maar ga er zaterdag even op, ookal is het alleen maar om het gevoel met hem te hebben.

Vindt het wel lastig zo, hoop dat mijn teen snel over gaat, zodat ik vaker kan rijden en dan zelf het verschil met en zonder pijnstillers kan ervaren om een eerlijk oordeel te vellen.

Als er iemand zich geroepen voelt om iets te vertellen over kissing spine of denkt er iemand aan een andere diagnose, als je zo de verschijnselen van siral bekijkt, ik hoor het graag. Alle tips zijn welkom.

Had maandag ook een a4 meegenomen naar utrecht en dat hebben ze grondig bestudeerd.

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 21:16

Ik deel trouwens de mening van suzan1 wel. Het was nml erg lastig om vast te stellen of siral wel echt iets mankeerde. Het ene momente liep hij wel en het andere moment weer niet zuiver. Uit de (vele) buigproeven kwam ook helemaal niets. En aangezien er een maand of 10 geleden al een rontgen is gemaakt, zou het zinloos zijn om hem helemaal door de molen te halen, en er dan na al die tijd, moeite en geld uit zou komen dat hij niks mankeerd. Dan zou ik me echt rot voelen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 06:00

Als hij nix mankeerd zou je ook niet beter rijden met pijnstillers!
(em ik blijf er bij dat ik t raar vind dat ze je met pijnstillers laten rijden, zonder een diagnose te stellen! Het lijkt zo alsof ie super loopt, maar ergens zit iets niet goed, en zo rij je m onbedoeld en ongemerkt misschien juist meer naar de klo te)

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 07:28

of je maakt nu vastzittende spieren los, waar je anders niet bij kon...
en het probleem kan zijn opgelost als het geen pijnstillers meer krijgt.Daarom is goed loswerken en vakkundig rijden nu heel belangrijk.
Kijk bijvoorbeeld maar eens op de website van Antoine de Bodt.
http://www.hoefkatrol.com/

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 12:37

Hoi Needje,

Denk dat dit een eindeloze discussie wordt, als ik er maar mee kan leven dat hij 2 weken wordt gereden met pijnstillers, dan is het toch goed.

Ik snap wel dat je het raar vindt dat hij met pijnstillers moet rijden, dat zou ik bij een ander paard ook vinden, maar de mijne is nou eenmaal geen doorsnee paard. Mijn eigen da dacht ook dat het hele probleem bij de combi lag. En in utrecht liep hij het ene moment met voor niet zuiver en het andere moment met buigproeven wel zuiver, dus het was ook heel lastig om vast te stellen of er echt iets aan de hand met hem is.

Omdat ik zelf ook mijn twijfels had, vond en vindt ik dit een prima oplossing. En ik ben niet het type wat alles zomaar aanneemt, maar denk dat ze in utrecht niet voor niks dit voorstel hebben gedaan, ze hebben genoeg ervaring neem ik aan.

Met mijn eigen da heb ik een ruim half uur een discussie gevoerd omdat hij niet wilde geloven dat siral iets mankeerde, hij is er nog steeds van overtuigd dat het inconsequente ruiter/paard is. Uiteindelijk heeft hij me toch doorverwezen, voor mijn eigen gemoedsrust denk ik dan.

En het is niet zo dat we nu ineens met pijnstillers veel meer vragen of doen dan anders, we moeten niks van hem vragen en niks veranderen aan hoe we rijden, hij moet zoveel mogelijk op zijn eigen benen lopen.

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 12:42

suzan1 bedankt voor de site, heb net even gekeken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 22:38

was ook niet van plan om er een discussie van te maken. Ik hoop dat t allemaal goed komt.
Waarom laat je Steffi vd Laarse er niet eens een blik op werpen?
Die heeft wel vaker dingen gevonden die andere artsen niet zagen.

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:47

ik heb jou denk gezien in utrecht ik stond met dat paard wat eerst niet de trailer in wilde een bruine overigens niet mijn paard.
maar met kising pines moet je paard veel galoperen omdat het dan zijn rug bol maakt tenminste dat moet een paard bij ons daar is het ook bij geconstateerd nu heeft ze nog pijnstillers en moet over een week terug naar bodegraven.
Hoe gaat het nu met die van jou?

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 21:53

Hoi Rosecroft6. Ik heb je idd gezien in utrecht, wat toevallig zeg. Heb je link bekeken, en weet nu zeker (te zien aan het paard en halster) dat jij het was.

Eigelijk liep siral na 3 dagen al beter dan het afgelopen jaar. Het galopperen kan hij nu wel erg lang volhouden, hij wil linksom nog weleens overspringen, contra etc. Maar rechtsom gaat echt super. Ik ben erg tevreden, hij loopt erg ontspannen en je zit echt heerlijk. In utrecht vroeg een studente zich al af hoe hij zal zitten in galop omdat je hem echt als een bal kon zien stuiteren. Dan kan toch nooit lekker zitten? Nou niet echt nee. Maar nu gelukkig wel weer.

Hij loopt nu weer net als een jaar geleden, wel jammer dat daar pijnstillers voor nodig zijn. Is ook niet meer bijterig, pletten, en trappen bij het zien/opleggen van het zadel.

Heel afentoe wil hij nog wel verstijven, vandaag ook weer, maar dan gaan we een rondje met hem lopen en dan is het weer klaar. Ik wil het eigelijk proberen met de camera op te nemen zodat ze daar kunnen zien wat we bedoelen.

Aan de ene kant ben ik erg blij dat hij zo super los loopt, kan zijn benen weer goed strekken/neerzetten, struikelt nog weleens, maar nu meer achter dan voor, maar niet zo erg meer als voorheen, etc maarhet is nu ook duidelijk (wat voor mij al was) dat hij de boel niet in de maling neemt maar gewoon echt ergens last van heeft. Nu is het afwachten wat ze in utrecht gaan bekijken en ontdekken.

Ik hoop er maar het beste op, vorig jaar kreeg ik vanuit bgraven ook het advies om veel te galopperen, omdat zijn rug dan bol is, weinig draven want dan gebruiken ze hun rug weer anders. Maar hoe lang kan je galopperen op een paard wat er na een rondje uitvalt, overspringt, etc.

Gelukkig gaat dat nu beter en kunnen we een min. of 10 achter elkaar galopperen, echt ongelofelijk, had ik niet durven dromen hoor!
En in utrecht waren ze al blij als de draf zou verbeteren met pijnstillers.

Ben bezorgd/benieuwd wat er uit komt, en of er iets uitkomt, hoop er het beste van natuurlijk.

Hou je op de hoogte, alles goed met dat paardje waar jij mee was/

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:58

Kijk even in mijn profiel!
Nobi heeft ook Kissing Spines, over 5 tot 6 wervels. Dit is een ernstige gradatie en hij heeft het ook nog op een vervelende plek; namelijk direct onder het zadel.
We kunnen hem 'goed' houden met een natuurlijke pijnstiller (zolang we nog geen wedstrijden rijden mag dat) en door hem veel LDR te rijden en te trainen. Bij ons werkte de training van Antoinne de Both juist averrechts en werd het paard alleen maar slechter. Nu lessen we gewoon bij Evert de Jong en Tyrza van Iperen en gaat het super!
Tyrza heeft met haar Tolstoi trouwens Grand Prix gereden en dat terwijl hij toch ook een ernstige vorm van KS heeft.

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:54

beter dat hij wel goed loopt met pijnstiller en ik hoop ook dat hij wel weer zonder pijnstiller kan lopen zou nog fijner zijn.
Dat paard in mijn link das mijn paard en het paard in utrecht is mijn paard niet ze lijken wel een beetje op elkaar maar ik heb dat paard 5 jaar verzorgd apart beestje is het.

En waarvoor wij met haar inutrecht was ze heeft een dubbele kogel dat is een bloeduitstoring met vocht en bloed door elkaar ze wilden het eerst weg halen met een naald erin enzo maar dat durfde ze toch niet omdat er teveel bloed omheen zit.
Nu hebben ze een medicijn meegekregen dat moeten ze erop smeren en moet het met drie weken minder zijn en zo niet dan terug komen en dan gaan ze toch weer verder kijken.
Maar tot op heden is er nog niets verander jammer genoeg dus ik vrees dat ze daar over drie weken weer staan dat is nu nog 1 week als ik het goed heb.
ow ja ze gingen een echo maken en dan moeten ze in zo'n opvoelbox zegmaar maar mevrouw wilde daar niet in en toen stond ze erin en rende toen dwars door dat voorste ding hee waar ze tussen staan dus kapot haha.
Toen maat gewoon zo gedaan en ze bleef keurig staan.

robunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 11:31

mijn verzorgpaard heeft ook kissing spines hier kwamen we ruim een week geleden acchter in een kliniek in utrecht.we hebben oefeningen mee gekregen.we mogen absoluut niet op haar rug zitten een half jaar lang.ze word behand en gekraakt we moeten nu over een maandje terug komen we waren vrijdag langs gegaan en er zat wel degelijk vooruitgang.de eigenaresse heeft dit paard nu 3 jaar en waarschijnlijk heeft ze het paard zo gekocht maar dat weten we allemaal niet zeker het paard is nu 17 jaar maar de arts zag wel dat het paard zodanig te genzen was dat er nog gewoon recreatief op kon worden gereden dit is ook altijd de bedoeling geweest van de eigenaresse. de oefeningen houden in dat ze haar rug bol maakt daar haar hoofd tussen haar benen te steken dt doen we door middel van het een snoepje of een stukje groente tussen haar benen te plaatsen of een spier te raken onder haar buik of over haar achterhand maar dit is alleen aan te raden met toestemming van de arts!ook met het paard dagelijks 45 min. gelongeert worden. dit doen wij nu op pijnstillers maar er werd gezegt dat er gewoon werd gereden met pijnstillers let hiermee op dat het paard door zijn grenzen gaat! het paard doet meer dan dat het eigenlijk kan omdat het de pijn niet voelt maar als je dan strax stopt met de pijnstillers zul je merken dat het paard de pijn direct weer voelt.mijn verzorgpaard loopt nu op pijnstillers aan de longe maar er zit wel verbetering in ze is een stuk voorwaarts(wat ze voorheen absoluut niet was!)het is een behandeling die lang duurt en waar je echt de tijd voor moet nemen maar bij ons is er zeker resultaat te zien!wij laten absoluut niemand op de rug.wij laten het paard vooral in de draf haar gang verruimen en zo brengt ze haar achterhand eronderwat ook belangrijk is.het paard krijgt ook medicijnen en daar blijven we mee doorgaan.er liggen bij mijn verzorgpaard 5 rugwervels (aan de achterkand van waar het zadel hoort te liggen) als dominostenen tegen elkaar aan maar we weten niet of het aangeboren is of wat de andere reden kan zijn.iig hebben de eigenaresse en ik er de tijd voor genomen het paard te willen genezen het paard werkt ook goed mee.wat de arts ook zei over dit paard was dat ze al heel lang pijn had en het paard het allemaal goed had gepikt want een ander paard had alleang iets laten merken door je er al 1000X af te gooien of beginnen te springen als het zadel er maar op moet.
tot zover mijn bericht su6!
groetjes robin