Wat is dit?? (Met foto!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Climax

Wat is dit?? (Met foto!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 13:56

Hai,

Ik heb een beestje op stal staan, die ik een paar weekjes moet rijden.
Nu wilde ik vanochtend het zadel erop leggen, en zag ik twee bulten precies achter haar voorbenen, eentje links en eentje rechts, beide op dezelfde plek en van dezelfde grootte.
Ze zijn vrij hard en als je eraan zit verkrampt ze helemaal.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het van de singel komt, want ze heeft er op deze singel nooit eerder last van gehad, en ik weet 100% zeker dat er geen viezigheid of iets dergelijks op de singel zat.

Hier 3 foto's:

Afbeelding

Angela

Re: Wat is dit?? (Met foto!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:14

geen idee, maar als ze er zo van verkrampt zou ik de dierenarts bellen

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:40

dit ken ik, heeft een van mijn paarden een paar maanden geleden ook gehad,, de DA zei goed koelen en klei er op, en stal rust,,, dat had ik 2 dagen gedaan maar het ging achteruit,,, de bult werd dikker, harder,en warmer....toen heb ik een goeie trainer gebeld, en hij zei de omgekeerde, veel bewegingen trekzalf er op, dat hielp goed, binnen 4 dagen was het zo goed als over,,,

en ja die zalf er op smeren zal ze niet echt prettig vinden,

St3phani3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:47

heef teen paard van een kennis van me ook ooit gehad.. veel beweging is idd goed, en ook vooral veel afspuiten met koud water! dan is het zo over

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:58

komt waarschijnlijk van een te strak zittende singel... dan knelt t bij t paard erg af en kun je van die verdikkingen krijgen.

verder weet ik nog dat ze ze wel eens "platen"noemen omdat ze die vorm hebben, komt haast alleen maar voor bij dieren die te dik zijn geweest en/of dat nog zijn.

teken van slechte bloedsomloop en dat blijft op de plek vocht hangen..?
precies weet ik t niet

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 15:09

Ze is wel te dik ja.

Te strak zittende singel kan ik me haast niet voorstellen, ik singel ze nooit zo strak an.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 16:54

Heb je met haar gesprongen?
Het lijkt erop dat ze zichzelf aan tikt met de voorbenen.
Het kan ook komen doordat ze vliegen met haar voorbenen wegtrapt.

Afkoelen met water is het beste!
Na een dag of drie zie je dat het minder wordt.

Succes!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:31

hm ik zal ook veel bewegen en misschien met koud water afspoelen? en als het niet over wil gaan zou ik de DA bellen (maar dit zeg ik he:P )

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 17:35

@ wirona , ja ik heb een klein sprongetje met haar gedaan, maar 100% dat ze zich niet geraakt heeft, zo goed springt ze nog niet

Ik denk niet dat het nodig is om de DA er al bij te halen, het lijkt me niet dat het echt ernstig is ofzo.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:48

oke als het niet ernstig is.. maar als hij/zij er last van krijgt moet je (vind ik dan he ) de DA wel even erbij halen
maar als het niet ernstig is... blijf zoeken naar het juiste middeltje!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 18:51

Ze heeft er wel last van, maar ik denk wel dat het zo weer over gaat, paar daagjes maar geen zadel erop, ff longeren en dan kijken of het minder wordt.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 19:03

oke

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:46

Ons paard heeft ook ooit zo iets gehad. Ze was gestoken door een mug en reageerde daar allergisch op. Ik zou er klei opsmeren en als het met een paar dagen niet beter word dan de DA erbij halen.

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 08:59

Bij ons had het paard dat een veulen kreeg het ook. Ze noemde het bij ons opgezet vocht of zoiets gaat naar een tijdje gewoon weg. groetjes

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:42

Mijn vriend zijn paard had dit, omdat de singel te strak zat. Altijd nagespoeld met water en minder strak aanspannen. Nooit meer last van gehad.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 11:44

Aan de ene kant zakt het al af, de andere kant heeft ze nog behoorlijk last van, dus nog maar een paar daagjes geen zadel erop..

airbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 20:15

Mijn paard heeft precies hetzelfde gehad!! op een dag zaten er twee bulten op de singelplaats, precies zoals op jou foto. Ik heb toen de dierenarts gebeld en die had me toen een middeldje gegeven tegen de zwelling. Dat hielp best goed. Ze werden steeds kleiner en als ik erin kneep deed het ook geen pijn meer. (rijden deed ik natuurlijk niet!) Het leek alsof het vocht dikker werd, want als ik er in kneep bleef de huid even zo staan, heel raar. Maar het is helemaal over gegaan...geen idee wat het was.
afwachten maar...

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 22:27

Het is nu al aardig afgenomen.
Morgen denk ik nog ff longeren en daarna het zadel er maar weer op. Mss dat het morgen ook al wel weer kan, maar dat is even afwachten..

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 09:59

Doe er iets van bontje om de singel als dat kan. Misschien komt het juist door je training dat paard meer de buikspieren aan heeft moeten trekken en hierop gevoelig is geworden? Het lijkt erop dat het vocht in zit, is het hard of zacht? Als het zacht is zou ik het gewoon elke keer afspuiten en wat klei of iets van arnica opsmeren, dat zorgt voor betere doorbloeding en ook om zwellingen tegen te gaan. Succes ermee.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 18:55

Mijn paard heeft dit ook eens gehad. Bij hem leek het net of hij 2 "borsten" had hangen. Het is bij hem gekomen doordat ik hem met een springzadel gereden had met een singel met elastiek bij de gespen. Dat doe ik dus nooit meer bij hem! Volgens de dierenarts kan dit komen doordat de drukverdeling van het zadel niet goed was.
Als je er te snel weer wat mee gaat doen (singel erop dan) is het mogelijk dat de bovenste huidlaag los laat omdat er een soort bloeduitstorting tussen de bovenste en meer onderliggende huidlagen zit. Dus beter iets te lang wachten met een singel op je paard te doen, dan iets te snel weer wat gaan doen.

Mijn paard heeft het (gelukkig) nooit meer gehad omdat ik zowel het zadel als de elastische singel niet meer gebruikt heb.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 18:59

Ik rijd dr ook met springzadel en leren singel met elastiek, maar daar heb ik dr al vaker meegereden en het meisje waar ze van is rijdt altijd met dezelfde singel en een veelzijdigheid (richting spring) zadel.

Maar ik ben de tel kwijt op zoveel paarden heeft mijn springzadel al gelegen, en elastische singel gebruik ik al zolang ik me kan herinneren, en ook op dit beestje heb ik in het begin mijn zadel met deze singel al vrij vaak opgehad, lijkt me wel vreemd dat het nu dan daardoor komt

Unartica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 22:01

Ik zou voor de zekerheid zeker nog een paar dagen geen zadel ofzo erop leggen zodat de eventuele kleinigheidjes zoals beurse plekjes of scheurtjes in de huid de tijd hebben om goed te genezen. Succes ermee!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:05

Mijn merrie is ook te dik en heeft dit ook. Eerder waren het gewoon kwabben, zo dik! Geen gezicht. Maar na een periode van meer werk waren ze nagenoeg weg.
Toch, als je het niet vertrouwd en ze geeft aan er last van te hebben even lekker een tijdje rustig aan.
Gelukkig gaat het alweer wat weg!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:41

Mariek87 schreef:
Ik rijd dr ook met springzadel en leren singel met elastiek, maar daar heb ik dr al vaker meegereden en het meisje waar ze van is rijdt altijd met dezelfde singel en een veelzijdigheid (richting spring) zadel.

Maar ik ben de tel kwijt op zoveel paarden heeft mijn springzadel al gelegen, en elastische singel gebruik ik al zolang ik me kan herinneren, en ook op dit beestje heb ik in het begin mijn zadel met deze singel al vrij vaak opgehad, lijkt me wel vreemd dat het nu dan daardoor komt

Ik gaf alleen aan waar het bij mijn paard door gekomen is, en wat de dierenarts daarop zei.
Het kan natuurlijk prima dat het bij dit paard ergens anders door gekomen is, het ziet er alleen exact hetzelfde uit als toen bij mijn paard.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 20:11

Odin schreef:
Mariek87 schreef:

Ik gaf alleen aan waar het bij mijn paard door gekomen is, en wat de dierenarts daarop zei.
Het kan natuurlijk prima dat het bij dit paard ergens anders door gekomen is, het ziet er alleen exact hetzelfde uit als toen bij mijn paard.

Ja snap ik, maar ik dacht even hardop door of het daaraan kon liggen