paard opeens stokkreupel... hoefzweer hoefbeenfractuur????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyJane

paard opeens stokkreupel... hoefzweer hoefbeenfractuur????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 09:01

Nadat een peesblessure bij mijn paard was geconstateerd (viewtopic.php?f=3&t=439181&hilit=) stond mijn paard du op rust, binnen in de box. daarna moest ik hem controleren, en omdat hij aardig was verbeterd moest ik gaan stappen.

Toen belde na een paar dagen stappen de stalhouder op om te vertellen dat mijn paard op drie benen stond, zo kreupel dat ie was! En dat met het voorbeen waar de peesblessure NIET zit. Zo vanuit het niets, van de ene op de andere dag.
De dierenarts is twee keer op zoek geweest naar een hoefzweer, maar kon niets gevonden krijgen, terwijl die wel op een plek van de hoef duidelijk heel pijnlijk is. Dus doorgestuurd naar de kliniek in moergestel en foto's gemaakt. Ook geen breuk of scheur te zien... Wat nou weer???? Wat kan het dan nog zijn?? Zaterdag hebben we balloukie daar gelaten omdat ze hem daar heel goed in de gaten kunnen houden en omdat ik anders vandaag weer terug moetsmet hem. (dat gaat niet handig, paard op drie benen in de trailer). Nu bellen ze rond de middag wat verder onderzoek uitwijst... ben echt als de dood dat er iets ergs uitkomt! Het is maar te hopen dat er ergens een flinke ontsteking zit...

Letizia

Re: paard opeens stokkreupel... hoefzweer hoefbeenfractuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:45

Sterkte en ik zal duimen voor je vanmiddag, hou ons op de hoogte

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:48

Ik denk zomaar dat er een flinke ontsteking zit, heb het een maand geleden ook gehad, ik schrok mezelf het apezuur.
Als ze een maal de zweer hebben gevonden en er uit hebben kunnen snijden is het opknappend heengaan. Maar als de dat in de kliniek al niet kunnen vinden, dan zit hij wel erg hoog!

Bij hoefzweren laat ik overigens eerst de smid komen, die heeft meer ervaring met het snijden in hoeven dan menig DA.

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 12:30

Ik bel normaal ook de hoefsmid... maar mijn eigen smid heeft een tennisarm, en de smid die bij ons op stal komt kreeg net daarvoor een flinke klap, dus die ligt er ook uit. Vandaar dat we maar meteen de dierenarts hebben gebeld.

Heb tot nu toen nog niets gehoord, maar heb wel zelf even gebeld, omdat ik had begrepen dat zij mij voor de middag zouden bellen. Ik kreeg de assistente aan de telefoon en die kon me alleen vertellen dat hij een pijnstiller heeft gehad en een verband om heeft.
Dus nog even afwachten. Ze zou de dierenarts terug laten bellen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 14:02

Sterkte! Ben benieuwd wat het is. Zet je het nog even in dit topic? Hoop dat het gewoon een verborgen hoefzweer is!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:24

En? Inmiddels al wat gehoord?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 16:00

Nee, ze heeft nog niks gehoord de dierenarts was nu weer weg!
Ze ging misschien even bij hem kijken straks dus dan horen we het zeker wel denk ik!...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 23:01

Bij ons op stal is ook een paard, opeens stokkreupel ik dacht is vast een hoefzweer, maar de da denkt dus een fractuur. In de bit stond er een stukje over, dit paard had nl opeens weer geen last, maar het blijkt dat dit wisselend is. Soms last, soms niet. Dit paard is 2 dus de eigenares wil hem binnenkort laten opereren en dan schijnt het weer helemaal goed te kunnen komen. Succes, ik hoop dat het meevalt! Betershcap!

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 15:21

een factuur is in principe uitgesloten, dus dat zal het niet zijn. De da zei dat de onsteking er waarschijnlijk ook al wel uit is nu, maar omdat de hoef zo diep tot het leven is uitgesneden, komt het nagelbed naar buiten, en dat doet ook heeeeel erg zeer. Daar zal hij dan nu nog zo pijnlijk op zijn. Dus voordat dat nu weer helemaal aangergroeid is, duurt ook weer even... Hopen maar dat er echt geen ontsteking meer inzit nu.

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 15:24

ben er trouwens gisteren geweest en hij had het verder wel naar z'n zin, het hok is groter dan thuis, het hooi is er lekkerder en hij kijkt lekker de hele dag met zijn hoofd naar buiten, lekker de wind in. Nou, voor de sinaasappel hadhij dan nog wel oog, die ging er smakelijk in! Met de kaken is iig niks mis, haha

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:57

Zielig he, als ze zo'n pijn hebben....maar zo te horen zal die wel weer snel de oude zijn! Geef em maar een dikke knuf!

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:03

Ik wil je niet bang maken hoor maar wel vertellen dat het dus ook kan zijn wat mijn paard heeft gehad.
Mijn paard heeft een gebroken hoefbeen gehad. Ze was ineens kreupel, kon niet meer op haar been staan. Bij foto's maken bij de DA kwam er niks uit. Ik ben toen naar Utrecht geweest en daar moest er een buigproef gedaan worden. Wel werd er vertelt dat als er een haarscheur zit in het hoefbeen, dan kan dit niet gezien worden op een foto, maar met de buigproef kan het wel verder breken. En wat bleek er zat dus een haarscheur en uiteindelijk werd er in Utrecht wel op de foto's geconstateerd dat het een gebroken hoefbeen was. Maar het was dus wel terplekke gescheurt. Het is trouwens wel goed gekomen.
sterkte

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:09

Gelukkig dat het met jouw paard nog goed is gekomen.
Ik hoop dat het paard van LadyJane snel weer opknapt. Ook zoiets simpels als een hoefzweer kan er heel dramatisch uitzien (en erg veel pijn doen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 20:27

summer de mijne heeft exact hetzelfde gehad. al was het bij haar nog wel een scheur. met foto's maken schijn je het idd moeilijk te zien. bij die van mij waren er zeker 6 foto's (van hetzelfde been en dezelfde stand) voor nodig om die scheur aan het licht te krijgen.

maar net als cassidy zegt het kan meevallen en een flinke hoefzweer zijn. daar kunnen ze ook giga kreupel op lopen.

@lady jane ik hoop voor je dat het allemaal meevalt en een hoefzweer blijkt.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:44

De mijne heeft dat ook gehad. Uit het niets stokkreupel. Het gekke is dat er nooit iets gevonden is