Knotwilg, wat doet een overdosis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

Knotwilg, wat doet een overdosis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 08:29

Mijn paarden staan in een weiland waarvan de kant van de sloot wordt gevolgd door knotwilgen.

Allemaal vinden ze de bladeren erg lekker en de jongsten eten ook van de schors.

Ik weet dat de boom een pijnstillende werking heeft en dat het de lever en de milt kan zuiveren.

Maar wat zijn de negatieve aspecten, kun je er ook een overdosis van binnen krijgen? En zo ja, wat heeft dat voor effect??

haboshof

Re: Knotwilg, wat doet een overdosis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:33

Voor zover ik weet , zijn wilgen niet schadelijk. Vroeger stonden langs onze wei ook knotwilgen en de paarden snoeiden ze steeds. Er is er nog nooit eentje ziek geworden van het eten daarvan.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 09:10

Onze paarden vinden de wilgen ook heerlijk, en eigenlijk eten ze er best wel veel van, een "overdosis" heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik heb wel eens iemand gesproken waarvan het paard volgens de eigenaresse ontzettend sloom was geworden na het eten van wilgen, maar of dat ook daadwerkelijk daarvan kwam?
Maar nogmaals, in al die jaren dat onze paarden ze eten heb ik nog nooit negatieve gevolgen kunnen ontdekken.

rafikihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 09:24

Wilg is niet schadelijk!! Het werkt trouwens ook goed voor diarree!
Het moet heel smakelijk zijn, enne ze vervelen zich dan ook niet!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:18

toevallig hebben wij ooit gehad op stal, d'r was een merrie al een aantal dagen niet fit, ze was sloom,rusteloos.wilde niet eten, etc......

konden niks vinden, totdat er ineens iemand kwam met dat de houtsnippers voor in de bak waar we reden wel erg veel wilgetakken konden vinden.

diagnose uiteindelijk ook van de slome merrie, was een overdaad aan een bepaalde stof die in je lichaam komt als je dus veel ,teveel wilg eet.
ze mocht niet meer in de bak, paarden aten inderdaad veel hout op.

goed merrie apart gehouden, en inderdaad...na drie dagen was ie er weer helemaal kiplekker bij!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 16:10

In wilgenbast zit salicylzuur, de 'oervorm' van aspirine (dat acetylsalicylzuur is).
Salicylzuur heeft als eigenschap bloedverdunnend te werken. Te veel ervan zou dus, in ieder geval in theorie, tot (inwendige) bloedingen kunnen leiden. Ik zou even een DA consulteren of bekend is dat het bloedverdunnende effect idd optreedt bij paarden, en bij welke hoeveelheid. Blad bevat minimale hoeveelheden bij mijn weten. Bast is de hoofdbron van salicylzuur.

Die paarden die sloom werden van wilgenbast eten zouden dus kleine inwendige bloedingen gehad kunnen hebben, waardoor bloedarmoede opgetreden is, wat sloomheid tot gevolg heeft.

Terence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:08

Ibbel schreef:
In wilgenbast zit salicylzuur, de 'oervorm' van aspirine (dat acetylsalicylzuur is).
Salicylzuur heeft als eigenschap bloedverdunnend te werken. Te veel ervan zou dus, in ieder geval in theorie, tot (inwendige) bloedingen kunnen leiden. Ik zou even een DA consulteren of bekend is dat het bloedverdunnende effect idd optreedt bij paarden, en bij welke hoeveelheid. Blad bevat minimale hoeveelheden bij mijn weten. Bast is de hoofdbron van salicylzuur.

Die paarden die sloom werden van wilgenbast eten zouden dus kleine inwendige bloedingen gehad kunnen hebben, waardoor bloedarmoede opgetreden is, wat sloomheid tot gevolg heeft.

Dit is nog eens nuttige info!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:30

ellepel schreef:
toevallig hebben wij ooit gehad op stal, d'r was een merrie al een aantal dagen niet fit, ze was sloom,rusteloos.wilde niet eten, etc......

konden niks vinden, totdat er ineens iemand kwam met dat de houtsnippers voor in de bak waar we reden wel erg veel wilgetakken konden vinden.

diagnose uiteindelijk ook van de slome merrie, was een overdaad aan een bepaalde stof die in je lichaam komt als je dus veel ,teveel wilg eet.
ze mocht niet meer in de bak, paarden aten inderdaad veel hout op.

goed merrie apart gehouden, en inderdaad...na drie dagen was ie er weer helemaal kiplekker bij!

Was het 100% wilgenhout? Of was het vermengd met andere (minder gezonde) houtsoorten?

@Blossomm:
Meestal weten paarden wel wanneer ze genoeg van iets hebben gehad. Boombast eten is voor jonge paarden (2-4) goed omdat het knagen helpt het melkgebied te verliezen. Als de bast dat ook nog een pijn- en ontstekingsremmende werking heeft, is dat een dubbele functie.

Van een overdosis wilg bij paarden heb ik nog nooit gehoord. Ze moeten dan zo ontzettend veel binnen krijgen, denk ik.