paard kopen OCD

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hippotha

paard kopen OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 21:47

Hoi hoi,

Zouden jullie een sportpaard kopen met OCD.
Wat zijn precies de gevolgen?

Desiree

Re: paard kopen OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 21:54

Hangt af van de prognose van de dierenarts;
- hoe groot is de kans dat het paard hier last van krijgt;
- hoe groot is de kans van slagen bij operatie.
- aangezien zo'n operatie prijzig is; wil de verkoper die operatie betalen of doet hij zoveel minderen in aankoop, zoja, dan flink omlaag met de prijs.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 22:00

Desiree schreef:
Hangt af van de prognose van de dierenarts;
- hoe groot is de kans dat het paard hier last van krijgt;
- hoe groot is de kans van slagen bij operatie.
- aangezien zo'n operatie prijzig is; wil de verkoper die operatie betalen of doet hij zoveel minderen in aankoop, zoja, dan flink omlaag met de prijs.

Dit weet ik allemaal niet. Het enige dat ik weet is dat hij rontgenlogisch niet door de keuring heen kwam. Hoe het precies zit is niet vastgelegd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:02

DAn moet je contact opnemen met de betreffende dierenarts. Die kan je dat vertellen. Is de vraagprijs al gezakt?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 22:47

Desiree schreef:
DAn moet je contact opnemen met de betreffende dierenarts. Die kan je dat vertellen. Is de vraagprijs al gezakt?

Ik zal eens navraag bij de DA doen.
Vraagprijs is aardig hoog , maar niet heel veel voor zo'n mooi paard met goede gangen en afstammeling.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:55

Ik zou er wel altijd voor kiezen om de ocd te laten verwijderen. Is het niet weg te halen dan zou ik hem er altijd mee laten staan. Anders kun je nog wel eens mazzel hebben.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:26

Een DA kan beoordelen in hoeverre de OCD operabel is. Na de operatie kunnen paarden gewoon weer aan het werk.( na natuurlijk een revalidatie periode).
Maar als het paard nu al niet door de keuring komt , eventueel eigenaar voor de kosten op laten draaien? Daarna zou het paard toch wel goedgekeurd moeten worden? Maar worden die benen dan wel meeverzekerd?
Dat zijn toch wel vragen die ik zal hebben. Enne zakken met die prijs!
Ocd kan op latere leeftijd eventueel wel voor problemen zorgen doordat botstukjes tegen elkaar gaan wrijven, hierdoor kan een paard kreupel gaan lopen of onregelmatig.
Bij ons op stal is een paard eraan geopereerd. 2 benen en 5 kleine stukjes ocd zijn er verwijderd. 6 Weken revalidatie. Rust en stappen, daarna mochten ze weer opbouwen. Paardje doet al jaren weer van alles. Springen, dressuren, buiten rijden, strandritjes.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:35

Inderdaad altijd even advies vragen aan het liefste je eigen dierenarts.

Ik heb destijds wel een paard gekocht met ocd. Na overleg met 2 dierenartsen die mij verzekerden dan de kans nihil was dat ze er last van zou krijgen en als ze er last van zou krijgen dat het makkelijk verwijderbaar zou zijn.
Ik heb haar toen heel goedkoop kunnen kopen omdat ze het ocd nu eenmaal heeft, maar ze heeft nooit een dag kreupel gestaan.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:12

Ligt eraan waar het OCD zit, opereren is niet altijd noodzakelijk. De DA zal kunnen zien of de plek een probleem kan opleveren.

Als opereren niet noodzakelijk is, zou ik ook niet laten opereren.

Uiteraard zal de vraagprijs naar beneden moeten.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:21

Morris schreef:
Ligt eraan waar het OCD zit, opereren is niet altijd noodzakelijk. De DA zal kunnen zien of de plek een probleem kan opleveren.

Als opereren niet noodzakelijk is, zou ik ook niet laten opereren.

Uiteraard zal de vraagprijs naar beneden moeten.

mee eens! opereren hoeft niet altijd. Als het paard er geen last van heeft is het niet nodig.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:31

Bij mijn paard zat het aan de buitenkant, geen reden om te opereren. Hij is gewoon goedgekeurd toendertijd.

Maar als het paard nu niet door de rontgenologisch keuring komt, zou ik heel goed nadenken hoor. Er zijn genoeg helemaal gezonde paarden te koop.

Hou oud is het paard?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 08:14

Morris schreef:
Bij mijn paard zat het aan de buitenkant, geen reden om te opereren. Hij is gewoon goedgekeurd toendertijd.

Maar als het paard nu niet door de rontgenologisch keuring komt, zou ik heel goed nadenken hoor. Er zijn genoeg helemaal gezonde paarden te koop.

Hou oud is het paard?

Paard is 5 jaar.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:33

Als het echt een goed sportpaard is, zou ik alle mogelijkheden nagaan.
Laat je goed adviseren door de DA, eventueel nog een second opinion bij een andere DA (kan nooit kwaad).

Veel succes!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:38

Idd is afhankelijk van de plek waar het zit. Laat foto's maken en laat 2 verschillende DA's de boel bekijken.

Helaas heb ik wat slechte ervaringen met opereren aan OCD ken 2 paarden waarbij het gedaan is en het is niet echt soepel verlopen vooral het herstel proces ging echt mis.

Asl hij al niet door de keuring komt zou ik hem zeker laten staan er staan meer als genoeg paarden in nederland (lees teveel).

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:23

Wat wil je met hem doen, hem weer uitbrengen in de sport? Dan zou ik hem echt niet kopen. Gebreken komen vanzelf die moet je niet kopen. Wil je de recreatie in dan kun je het overwegen want dan zal de belasting toch heel anders zijn. Maar de enige die je echt kan adviseren is de DA.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 22:48

mrie schreef:
Wat wil je met hem doen, hem weer uitbrengen in de sport? Dan zou ik hem echt niet kopen. Gebreken komen vanzelf die moet je niet kopen. Wil je de recreatie in dan kun je het overwegen want dan zal de belasting toch heel anders zijn. Maar de enige die je echt kan adviseren is de DA.

Was echt bedoeld voor hogere dressuur (voor mijn vriend).
We hebben door jullie goede adviezen besloten om hem niet te kopen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:36

Ik rij nu M2 met mijn paard wat ook nog OCD heeft hij is er wel een keer aan geopereerd toen die 2 was.
Nu is hij 10 en heeft nog nooit ergens last van gehad.

Tjha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:42

volgens mij weet ik over welk paard jij het hebt ( kwam die van marktplaats ? kheb miss wat meer info )