Schimmel op je pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ronacino

Schimmel op je pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 18:38

Wie weet er wat tegen schimmel op je pony of wat het ook is het komt elk jaar terug maar eigenlijk kunnen ze schimmel maar 1 keer krijgen. alleen in de zomer krijgt die het en word die kaal het gaat trouwens niet over mijn pony maar de pony die bij ons op stal staat groetjess...

Allejandro

Re: Schimmel op je pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:40

Imaverol. Verkrijgbaar bij de ruiterspeciaalzaak, welkoop ofzo

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 18:47

Ja weten we maar helpt ook niets... wat kan je dan nog meer doen?

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:26

Betadine .. (Ik weet trouwens niet wat imaverol is, misschien wel dezelfde werking?)

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 19:32

OKey weet iemand nog meer iets want dat helpt ook neiet egt maar bedankt of wat kan het anders zijn dan schimmel

Lottjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 08:32

Bij ons op de manege was eerst ook schimmel dat was heel errug ballen want je mog die paarden wel aaien maar als je die geaaid had mog je geen ander paard meer aaien het is dus heel errug besmettelijk!!

rafikihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 09:20

Schimmel kunnen ze vaker krijgen! Houd daar erg veel rekening mee en het is besmettelijk. Het kan eventueel ook schurt zijn. Dan zou ik een haaronderzoek laten verrichten door de dpa. Je trekt een aantal haren uit (bij de erge plekken) en brengt deze in een plastic zakje naar de dpa. Deze onderzoekt het voor je.
Betadine ontsmet; dus doodt geen schimmel. bij schimmel moet je echt imaverol gebruiken; dit is een antiseptisch middel; doodt dus de schimmel. Je moet je paard hiermee helemaal wassen + dekje etc. alles wat in aanraking komt met je paard. Daarnaast is het niet 1 keer wassen; maar echt een kuur van ong. 3 keer wassen om de ong. 3 dagen!
Succes!

rafikihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 09:22

Ik bedoel schurft in plaats van schurt. Of het schiet me te binnen; het kan ook een allergie zijn.
Ik zou gewoon evt. een dierenarts laten inlichten. Je hebt verschillende huidziektes!

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 10:22

Ej jah rafikihorse we hebben dierenarts erbij gehad maar zegt imaverol maar helpt dus helemaal niets alles schoongemaakt ook de stal en dekens maar komt gewoon terug dierenarts wist ooik niet wat het dan was dus schiet niet echt op:( het is niet echt besmettelijk want we hebben een stal van 11 paarden gèèn èèn heeft het verder duss weet ook niet wat het is als het warmer word lijkt wel als die dan meer bulten krijgt heel vaag allemaal

rafikihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:44

Wat raar!!! Dan kan het best zijn dat ze ergens op reageert in de zomer. Bijvoorbeeld insectenbeten? Bijvoorbeeld van horzels... Een soort allergische reactie.
Heb je al wel eens harenonderzoek gedaan, of zit het echt in de huid of op de huid?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:06

ehm is ze niet allergisch voor het voer of zo? tja dit is best moeilijk om erachter te komen... ik zal het nu niet weten als ik er iets over weet zeg ik het wel hou je me op de hoogte wanneer je weet wat het presies is en wat er tegen helpt? (ben nieuwschierig )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 05:23

haal er een goede homeopaat bij en ga dit probleem van binnenuit bestrijden,.

dit dier zijn afweer is duidelijk niet goed, te lange behandeling met imaverol maakt schimmels trouwens soms ook bestend tegen een bepaald middel he?

behandle het paard eens gewoon met dettol,, zorg dat hij ondersteunde voeding krijgt en raadpleeg een hoemopaat, in deze gevallen kunnen die vaak heel veel doen.

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 07:42

Haai dank je wel allemaal.. ik zal het is met de huurder van onze pony over hebben. Hij is trouwens niet allergisch voor het eten want dat krijgt die altijd. Het zijn een soort bulten op de huid het jeukt volgens mij ook heel erg want hij bijt erna. Volgens mij als die buiten in de wei is geweest en de zon schijnt droogt het wat op. echt allemaal heel apart. maar groetjes