Lidocaïne

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

11568

Lidocaïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 16:25

Ik wil dit gaan smeren om de staart/maneneczeem van mijn pony te verminderen. Geschikt?

1. Wat doet dit middel en waarbij wordt het gebruikt?

Lidocaïne maakt de huid gevoelloos. Het wordt gebruikt bij pijn, branderigheid en jeuk, zoals bij insektenbeten, aambeien en scheurtjes in de anus.

Kiara

Re: Lidocaïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:31

Geen idee...
Ik gebruik het bij mezelf bij muggenbeten.
Maar ik zou NOOIT middelen op mijn paard gebruiken waarvan ik niet zeker weet of het voor dieren geschikt is.
Wat zegt de DA ervan?
Als het echt zou helpen zou het toch al langer bekend moeten zijn als middel tegen eczeem?

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:33

Ik ken het uit het ziekenhuis. Het verdoofd de huid, maar volgens mij alleen korte tijd. Hoe kom je op dit idee.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:35

Lidocaine is een middel om lokaal te verdoven.
Het doet dus niets anders dan de jeuk/pijn wegnemen.
Het geneest verder niet, doordat het in een vette substantie zit verminderd het schilfertjes enzo, dus het zal de jeuk wel verminderen.
Als je Lidocaine op je paard smeert is de concentratie zoiezo veel te weinig, het zal niet werken, de concentratie van Lidocaine in een creme is voor humaan gebruik meestal 3%.
Ik zou gewoon een smeersel gebruiken dat voor vee en paarden bestemd is, en vooral niet zelf gaan uit proberen!

11568

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 19:07

Juco schreef:
Ik ken het uit het ziekenhuis. Het verdoofd de huid, maar volgens mij alleen korte tijd. Hoe kom je op dit idee.

Ik las ergens in een tijdschrift dat het jeukstillend is bij muggenbeten e.d.

Maar goed, wb zomereczeem al een hele hoop maatregelen genomen, tegen oorzaak en gevolg. Nu smeer ik een TUBE [!] bioforce per dag, ook voor mensen bedoeld. Ook een aantal middelen speciaal voor paarden gebruikt........maar goed, dat helpt dus totaal niet. Ik bel wel even naar de dierenarts, het klinkt nl best goed vind ik.

11568

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 19:08

horselover21 schreef:
Het geneest verder niet, doordat het in een vette substantie zit verminderd het schilfertjes enzo, dus het zal de jeuk wel verminderen.
Als je Lidocaine op je paard smeert is de concentratie zoiezo veel te weinig, het zal niet werken, de concentratie van Lidocaine in een creme is voor humaan gebruik meestal 3%.
Ik zou gewoon een smeersel gebruiken dat voor vee en paarden bestemd is, en vooral niet zelf gaan uit proberen!

Ik ken iemand die in de apotheek werkt en die zou een vrij sterke lidocaine-vaseline voor me kunnen maken

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:35

Ben benieuwd. Laat het even weten of het werkt. Vraag me af of het als het wel verdovend werkt maar niets doet tegen de jeuk het paard dan veel harder schuurt en niet stopt omdat het pijn gaat doen. Maar ik weet het eigelijk ook niet en ben dus benieuwd.
Ik denk ook dat de huid van een paard veel dikker is en of het dan wel werkt, maar ook dat weet ik zeker.
Aan de pillendraaiers onder ons, klopt het dat het 2 tot 4 uur werkt?
(bij mensen dan)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:32

Wij gebruiken het inderdaad in het ziekenhuis als verdovend middel.
Maar voor je paard? Misschien helpt het tegen de jeuk ja maar dan wel in een andere concentratie?

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:45

Aan de muggenbeetsmeerders; kopen jullie het bij de drogist of via de huisarts?
(weet niet zeker of het op recept moet of niet...)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 00:29

volgens mij krijg je lido alleen op recept.

rafikihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 09:27

Lido krijg je niet zomaar. Want dit is een verdovend middel, en valt onder een diergeneesmiddelwet.
Waarschijnlijk kun je wel een zalf krijgen, waar een percentage lidocaine inzit.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 10:29

ben je niet pakbaar met lidocaine?

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:23

Alle toepassingen waar lidocaïne in zit zijn alleen op recept te verkrijgen (ook humaan!), en Acilon heeft ook een goede opmerking: het is inderdaad doping.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:46

Jantien schreef:
Alle toepassingen waar lidocaïne in zit zijn alleen op recept te verkrijgen (ook humaan!), en Acilon heeft ook een goede opmerking: het is inderdaad doping.

Daar zat ik nou ook aan te denken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 05:25

lidocaine zit in heel veel zalven tegen aambeien verwerkt....

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 08:47

Tja en zalven tegen aambeien werken niets volgens onze apothekers en daarom hebben wij ze in het ziekenhuis niet meer.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:20

Lidocaïne wordt voor verdoving bij bronchoscopie gebruikt in het ziekenhuis, voor zover ik weet.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:21

horselover21 schreef:

klopt.

Ik heb een opleiding gedaan voor A-verpleegkundige en 5 jaar bij een huisarts gewerkt.
De hoeveel heid voor paard en mens is idd verschillend.
Lidocaine zit in heel veel middelen, zoals zuigtabletten, zalfjes, verdovings vloeistof (samen met adrenaline) en nog veel meer.

Lidocaine verdooft lokaal, maar haalt de oorzaak niet weg.
Ik zou gewoon iets van sweet itch halen, of met azijn dat haalt ook tijdelijk de jeuk weg en is goedkoper ook. Verder als het te erg is, kan je via de VA een zalfje met corticosteroiden krijgen en dan zijn ze er ook vanaf. (is net zo slecht als lidocaine!)

@jantien: alleen trachitol voor je keel is vrij verkrijgbaar en daar zit ook lidocaine in.

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 01:04

@ Mistral: ook Orofar met lidocaïne is vrij te verkrijgen (ook tegen keelpijn) hier in België

@ TS: ik heb geen ervaring met lidocaïnezalf, maar omdat je zegt dat je al zoveel hebt geprobeerd, heb ik misschien nog een tip voor je. Probeer een met babymelk. Gewoon van Zwitsal of van het Kruidvat-merk. Geen olie! Dat was namelijk het enige wat de jeuk bij die van ons enigszins verzachtte. Nu staat hij onder een Boettdeken en is hij er ook vanaf.