Heeft mijn merrietje een navelbreuk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelybento

Heeft mijn merrietje een navelbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 14:54

Hallo,
Heeft er iemand wat meer info over een navelbreuk?
Ik heb een entermerrie met een zachte verdikking (langwerpig) onder haar buik net voor haar tepels. Ze heeft er geen last van en vind het niet erg als ik er aan kom.
Soms is deze bult wel dikker, als ze gelopen heeft in de wei (maar dit kan ook door het eten van het gras zijn). Daar ben ik nog niet helemaal achter.
Weet iemand wat dit is en wat de gevolgen van een navelbreuk zouden kunnen zijn.
Moet dit dan altijd geopereerd worden? Ik heb haar nog maar vanaf maart en merkte dit pas op nadat ze haar winterhaar verloren had.
Ik kan op het inernet weinig info vinden over dit onderwerp.

Allegra

Re: Heeft mijn merrietje een navelbreuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:50

Een navelbreuk is een zacht stukje of een gaatje in het buikvlies waar de darmen zegmaar een beetje doorheen zakken.
Een grote navelbreuk kan gevaarlijk zijn als de darmen er te ver doorzakken of als ze klem komen te zitten. Een kleine navelbreuk word meestal niks aan gedaan.
Wat je beschrijft zou een navelbreuk kunnen zijn. Ik zou even de dierenarts er naar laten kijken (zou handig zijn als ze gelijk geent moest worden ofzo ).

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 19:07

De navel zit niet vlak voor de tepels maar wat meer naar het midden van de buik.
Ik denk dat je paard daar gewoon wat overtollig vet heeft wat kan ontstaan als een paard een rijke voedingstoestand heeft.

Bij honden en katten zie je het ook wel.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:08

ow daar heb ik overheen gelezen ja.
Dat heeft mijn merrie ook, een verdikking net voor de uier

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:18

die van mijn heeft ook een builtje onder de buik vlak bij de uier de dierenarts zei dat het een navelbreuk was toen zei die dat als hij koliek heeft minder overlevings kans heeft. zelf laat ik hem daar een keer aan opereren het doet een paard geen pijn zei mij da

groetjes