ik heb zelf nog nooit ervaring gehad met een paardje die luchtzuigt maar ik ben gisteren naar een paardje gaan kijken om te kopen, heel mooie trouwens. En die mevrouw vertelde me eerlijk dat ze wel in lichte mate een luchtzuiger is maar verder er geen last van heeft. Het is een merrie en ze is 5 jaar. (niet dat dat erg van belang is maar goed) Nu vroeg ik me af, kan dit effect hebben op haar prestatie's? Kan ze hierdoor sneller koliek krijgen? En heeft het koliek zelf krijgen hoe dan ook te maken met het luchtzuigen? En wat ook vaak verteld word is dat het luchtzuigen erger wordt met de leeftijd is dit waar?
Nu het probleem dat ik een beetje begon te twijfelen was, omdat ik daar gistren op stal rondliep om ze dus uit te testen enzo. Ze had dus gistren koliek, en wij hadden dus helemaal niks gemerkt ze deed helemaal niet ongewoon ofzo enkel een beetje lui onder het zadel zei de eigenaresse die haar normaal rijdt. Nu kroop ik erop, en wou ze al wat moeilijker doen om te gaan draven enzo, en wou ze steeds gaan liggen, ik dacht ja zo'n hitte ze zal haar willen rollen voor de dazen ofzo, niks was minder waar... Ze had dus daadwerkelijk wel koliek, we hebben dan de veearts gebeld ben dan nog even gebleven om te kijken wat hij allemaal te vertellen had ivm haar toestand enzo. De DA heeft haar dan een spuitje Buscopan (pijnstiller) gegeven en toen wou ze al niet meer gaan liggen. Hij heeft dan ook een inwendig onderzoek gedaan en zei dat de maag helemaal propvol zat en dat de dikke darmen ook helemaal opgezwollen stonden en dat alles vast zat. Nu zei hij, kijk of het over gaat en over een uurtje kom in terug. Een uurtje later dan kwam hij terug en ze was nog steeds niet beter enkel slechter. Dus hij stelde voor haar onder observatie te stellen in de veeartsenijschool. Waar ze nu dus ook staat. Ik heb alsook zonet contact gehad met de eigenaresse en ze zei dat ze nog voor de zekerheid 3 dagen onder observatie moet blijven en dat ze daarna wel terug naar huis mag, maar dat alles zeker goed komt.
Wat is jullie mening van een paard kopen die lucht zuigt? (De dierenarts heeft me wel ook gezegd dat ze nog NOOIT eerder koliek heeft gehad dit was de eerste keer, en heel waarschijnlijk door vers kort stro dat ze die ochtend in de stallen had gedaan nadat ze de stallen had uitgemest)
Kijk even met de zoekfunctie. Hier zijn al veel topics over! En tja hou in je achterhoofd dat zo'n paard bijna niets waard is en ook door prestaties niet in waarde stijgt. Veel mensen willen nou eenmaal geen luchtzuiger. Soms is er een verband met koliek maar meestal niet. Maar als een paard koliek heeft gehad (ernstig) dan is er wel kans dat het eerder terugkomt. Als ik jou was zou ik verder kijken.
Dat ze bijna niks waard zijn zou je voor lief kunnen nemen. Maar als je nu al aan het dokteren bent is het gewoon niet verstandig om zo een paard aan te schaffen. Je bent straks een vermogen aan dierenarst kosten kwijt. En plezier zul je er niet aan beleven.
Vooral de combinatie van deze twee kwalen zijn gevaarlijk.
En van luchtzuigen alleen kan ook veel narigheid komen, dit hoeft niet, maar de kans is wel groter.
Echt, ik zou het niet doen als ik jou was. Wij hebben voor de sport en de handel al heel wat paarden gehad en spreek dus uit ervaring.
Er is naar mijn mening wel degelijk een link te leggen tussen koliek en luchtzuigen. Mijn pony deed het ook en had regelmatig koliek omdat hij weer vol met lucht zat. Inderdaad naarmate hij ouder werd , werd het luchtzuigen erger, het is een soort verslaving en ze worden er als het ware high van. Door dat lekkere gevoel gaan ze dit steed vaker doen en moet je proberen de visieuze circel te doorbreken.
Zelf zou ik geen luchtzuiger kopen, maar ken mensen die dit wel gedaan hebben en weinig tot geen problemen ermee hebben gehad. Denk er goed overna.
viewtopic.php?t=222659 In dit topic is heel veel informatie te vinden, w.o. ook de link naar het centrale topic. Daar zijn veel eigenaren van luchtzuigers te vinden die je vanalles uit eigen ervaring kunnen uitleggen.