Op ponykamp met een bijna dampig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annet155

Op ponykamp met een bijna dampig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 11:06

hoi iedereen. ik zit met een probleem. mijn haflinger van 15 is bijna dampig verklaard door de VA. Ik ga over een week op ponykamp en dan neem ik haar mee. ze moet 1 uur in de bak rijden en dan is er natuurlijk veel stof. en 1 uur op buitenrit. per dag dan. denken jullie dat ze dit aankan en weten jullie iets om de dampigheid te verlichten?

groetjes annet

paars

Re: Op ponykamp met een bijna dampig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:50

Goh, wat jammer. Ik zou een dampig paard zeker niet meenemen op ponykamp. Licht werk is goed voor hen, maar niet in het stof. Daar wordt ze alleen maar benauwder van. En een buitenritje is op zich prima, maar op een slechte dag kan een uur gewoon te veel voor haar zijn. Hangt natuurlijk erg van het weer af.

izzadolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:07

Ja onwijs jammer,ik zou maar rustig aan doen met hem en hem niet op ponykamp meenemen. Je kan het doen maar dan met rustge activiteiten. Veel plezier en geluk!
Izzaa

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:18

ja dat is moeilijk... ik zou haar misschien wel meenemen maar dan wel minder met haar doen b.v rijden als de rest al gereden heeft is misschien niet leuk maar persoonlijk vind ik het wel zielig als je haar dat aandoet om mee te doen b.v in de bak met een stoffige bodem... en je weet voorjezelf wel wat ze aankan..... dus je moet zelf beslissen maar wel voor het beste voor je paardje en niet denken aan je zelf

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 16:49

ja. ik heb nu al gezegt dat ik haar mee neem en eigenlijk hoest ze nooit. ze ademt alleen maar zwaar. Ze heeft ook behoorlijk veel conditie. maar als het niet goed gaat kan ik ook alleen de buitenritten op haar doen en in de bak rijden op een manege pony. weten jullie nog een middeltje wat het voor haar makkelijker maakt?ja. ik heb nu al gezegt dat ik haar mee neem en eigenlijk hoest ze nooit. ze ademt alleen maar zwaar. Ze heeft ook behoorlijk veel conditie. maar als het niet goed gaat kan ik ook alleen de buitenritten op haar doen en in de bak rijden op een manege pony. weten jullie nog een middeltje wat het voor haar makkelijker maakt?ja. ik heb nu al gezegt dat ik haar mee neem en eigenlijk hoest ze nooit. ze ademt alleen maar zwaar. Ze heeft ook behoorlijk veel conditie. maar als het niet goed gaat kan ik ook alleen de buitenritten op haar doen en in de bak rijden op een manege pony. weten jullie nog een middeltje wat het voor haar makkelijker maakt?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 17:54

Daar ging iets mis zeker.....je viel in herhaling....
Je kan wel gezegd hebben dat ze meegaat, maar verstandig vind ik het niet. Een dampig paard is een zorgenkindje en daar ga je niet mee op reis. Je weet niet wat voor paarden er nog meer staan en hoe het stalklimaat is enzo. Je stelt haar in mijn ogen puur voor je eigen plezier bloot aan onnodig risico.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 19:59

ik weet wel hoe het stalklimaat daar is. ze komt in een frisse buitenbox te staan op vlas. en ik had al gezegt dat ze niet dampig is maar dat ze er tegen aan zit. dit heb ik niet veroorzaakt maar dit had ze al toen ik haar kocht. ik zal wellicht voorzichig met haar zijn en buitenritten kan ze makkelijk dat doe ik nu ook elke dag. maar als ik haar een week lang stil laat staan heeft ze weer geen conditie..

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 22:52

Ik vind het ook niet verstandig haar mee te nemen. Zwaar ademen is nog erger dan hoesten!

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 08:48

echt waar?? dat wist ik niet! ik denk dan toch dat ik haar thuis laat.. maar dan heeft ze wel helemaal geen conditie meer als ik terug kom.. maar ja

bedankt voor jullie advies!

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:42

in 1 week raakt een paard zijn conditie echt niet kwijt hoor! en na 2 of 3 weken ook niet tenzij hij/zij niet goed in conditie is.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:53

O ja wat naar... maar ik zou haar ook niet meenemen hoor en ik denk dat jij wel weet wat het beste voor je paard is ik hoop dat het snel goed komt met haar/hem

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:58

Het is gevaarlijk voor je paard! Want een paard kan alleen ademen via de neus, niet via de mond.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:04

een paard is dampig of niet, een paard is niet bijna dampig, igv dampigheid paard lekker thuis laten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:47

Als je paard goed op conditie is kun je er gewoon mee rijden. Kost het haar erg veel moeite om mee te kunnen lopen dan gaat het natuurlijk niet. Maar een dampig paard moet je wel op conditie houden anders is het heel moeilijk weer op te bouwen. Bel je dierenars en vraag het aan hem. Hij kan dit het beste inschatten. Mijn paard had dit ook en kon prima meekomen en had en goede conditie, het kost wat meer kracht dan een totaal gezond paard, maar als je nu ook dagelijks rijdt moet het makkelijk kunnen, als je paardje in verder goede conditie is. Het is beter haar mee te nemen, je merkt heus wel als ze moe word en dan doe je rustiger aan, maar thuis haar conditie laten verdwijnen zou ik zeker niet doen, geloof me, ik ben inmiddels een expert op dit gebied.....

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 07:43

ja wat miranda zegt klopt wel.. vind ik

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 08:44

ja bruine zegt dat het niet bijna dampig kan zijn maar dat kan wel! of me dierenarts zou moeten liegen maar dat lijkt me sterk.

wat miranda zegt vind ik kloppen. ik rij nu ook vaak in een groep op buitenrit en dan kan ze makkelijk mee komen. maar als ze een tijdje heeft gegallopeerd dan ademt ze even zwaar en dan ga ik gewoon even stappen en is het zo over. ik ga haar dan toch wel mee nemen en als het niet lukt kan ik altijd nog op een manege paard rijden.

bedankt voor jullie advies en ik ga binnenkort de dierenarts bellen voor meer advies.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 09:50

als je paard kortademmig is dan is hij dus dampig en niet bijna dampig.als jij hoofdpijn hebt heb je toch ook niet bijna hoofdpijn?

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 11:37

snap dat dan ze is nog niet helemaal dampig! maar als ik haar bijna dampigheid zou verwaardlozen zou je echt dampig kunnen worden. Een dierenarts liegt echt niet!

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:10

ja als ik mijn paard verwaarloos word ze ook dampig. jou paard is dus niet dampig als ik het nu goed begrijp, en als ze in goede conditie is kun je er gewoon mee op ponykamp

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 12:17

indd ze is ook nog niet dampig maar ik moet wel extra voorzichtig met haar zijn omdat haar vorige eigenaar haar aan het verwaarlozen was zal maar zeggen.

maar bedankt voor je advies allemaal ik neem haar gewoon mee nu!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:42

Hoi,
Ik wou nog even zeggen dat 'dampig' een ander woord is voor chronische bronchitis. Het betekend eigenlijk dat je paard door het hoesten kortademig is geworden. Als een paard veel hoest gaan de longen in de rek. Op een gegeven moment raakt de rek er dan een beetje uit, net als een oud elastiek. Dat kan zich een beetje herstellen, maar heel vaak blijven ze toch kortademig. Er zijn dus verschillende gradaties in, hangt er vanaf bij hoeveel longblaasjes de rek ruit is. Daarom is het ook goed om je paard op conditie te houden, het is veel zwaarder om een paard met slechte conditie weer goed te krijgen. Je moet alleen een beetje oppassen dat je niet téveel vraagt, dus geen hele lange rengalop, maar mijn paard liep op m2 niveau en kon dit prima aan, ik moest bij hem juist altijd oppassen dat hij zich niet te veel uitsloofde, hij wilde altijd veel moeilijkere oefeningen doen, haha!
Veel plezier op ponykamp!

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 20:17

bedankt voor je informatie! ik denk dat mindy dan heeft dat er een paar longblaasjes de rek uit is en niet erg veel. ik heb bij de DA slijmoplossend middel gekregen en dan ga ik dan maar is proberen

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:10

Hier kan ik maar een ding zeggen en dat is NIET DOEN! het beestje is ziek en heeft recht op herstel. Hoe zou jij het vinden als je met zware griep toch naar school moest en werken etc. Op ponykamp kun je best een paard van de manege aldaar gebruiken hoor.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:29

Herstel is niet altijd je paard stil laten staan hoor!
De meeste paarden die goed op conditie zijn kunnen beter blijven lopen dan stilstaan. Maar ik heb ook gezegd dat ze de da moet bellen om het te vragen en dat gaat ze ook doen!

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 08:28

dan zou ze al 1 half jaar op herstel staan. ik heb als advies van de DA gehad wat mirandafuego zegt. vooral op conditie blijven! ze word nooit meer beter dat weet ik dus rusten heeft geen nut en dat heeft mijn DA ook gezegt.