Uitleg gevraagd: Normale buikslag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jossie

Uitleg gevraagd: Normale buikslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 11:02

Hoi allemaal,

Aangezien ik, door alle toestanden met Son vorig jaar, bij iedere buikbeweging van Kate denk dat ook Kate longproblemen heeft, deze vraag...

Bij Son zag je duidelijk het ademen met de buik, het zichtbaar worden van de ribben en moeizame ademhaling. Son was dan ook behoorlijk dampig. Inmiddels is Son overleden en heb ik Kate alweer een tijdje. Ik merk echter dat ik nogal gefocust ben op Kate's ademhaling en continue twijfel... Kate kan niet goed tegen warmte, dan gaat zij panten (hijgen), ze heeft het echter niet benauwd en het belemmert haar niet in het werk.

Soms zie ik haar buik bewegen als ze ademt, dus bij de flank en haar uier, is dit normale ademhalingbeweging? De VA is overigens al meerdere keren bij haar geweest omdat ik steeds lichtelijk in paniek raakte en beide hebben verklaard dat Kate niets mankeert.

Dus mijn vraag:
Wat zie je aan de buik van een paard bij een normale ademhaling?
(Hopelijk kan ik, als ik dat weet, weer onbezorgd naar Kate kijken...)

Ecudes

Re: Uitleg gevraagd: Normale buikslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:11

Volgens mij is het gewoon normaal en ga je je er alleen maar blind op staren.

Ik weet hoe het is, mijn pony heeft een tijdje gehoest en meteen zag ik overal spoken. (Ja, ik zag er dus ook direct een rare ademhaling in). Toch was er niet echt een rare ademhaling.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:23

Als een paard echt gaat "naknijpen" zie je ook heel duidelijk de aftekening van de spieren op zn buik opkomen, omdat ie die dan extra gebruikt om het laatste beetje lucht naar buiten te duwen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:28

Ok mijn merrie begint wat te hijgen als het warm is, of ze hard heeft gewerkt. Ik kan me voorstellen dat je na een dergelijke ervaring er extra scherp op bent, maar als je dat naknijpen niet ziet, is er niets aan de hand.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 12:41

Aha, dit snap ik tenminste!
Het laatste vraagje, waar zitten die spieren dan die je zou gaan zien?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:46

Onder de ribbenkast zie je bij vergevorderde dampigheid een richel/deuk ontstaan.
Ik ben driftig aan het zoeken naar een foto, maar kan niets vinden.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:59

Ik weet niet hoe ik foto's moet plaatsen, maar als je op onze site kijkt bij de opvangpaarden: Indy, daar zie je Greet lopen in het land met Indy. Greet heeft een ernstige vorm van dampigheid. Je kunt duidelijk die groeve waar Cassidy het over heeft zien.
Groeten ,Mieke www.haboshof.nl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:06

Iig de moeite waard om de site te bekijken, en hulde voor jullie werk Haboshof.

Bij deze plaats ik voor het gemak de foto even, als je het niet erg vindt.

Het gaat in dit geval om de Fjord, je ziet duidelijk de richel over de buik lopen.
Die richel ontstaat echter pas als het paard al wat langer dampig is. Maar als de DA erbij is geweest en het paard gezond heeft verklaard geloof ik dat je spoken ziet (niet ongewoon als je er al mee te maken hebt gehad)

Afbeelding

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 13:44

Pffft, dat heeft Kate dus gelukkig niet!
Maar eh, deze ribbel kun je toch bij ieder paard weleens zien, ik bedoel niet continue, maar bij proesten oid?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:20

Je ziet de ribbel ook bij paarden die verzameld lopen, en hun buikspieren aanspannen. Maar bij de echt dampige paarden zie je de richel altijd, en zie je ook duidelijk dat ze hun buikspieren moeten aanspannen om het restje lucht uit hun longen te krijgen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:30

Wat een geweldig illustratieve foto, ik heb niets meer toe te voegen aan de uitleg van Cassidy...

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:42

Dank je wel Cassidy. Nee, natuurlijk heb ik geen bezwaar, ik ben nog niet zo handig met de pc. Mijn man maakt de site en houdt deze ook bij.
Nog even over de merrie op de foto. Greet is 24 jaar en geniet nog zo lang als het kan. Het ander paardje,Indy is bijna 30 en heeft een slecht hart, maar hij gallopeert 'smorgens vrolijk de wei in. Hij ziet er op dit moment veel beter uit. Op de foto was hij er nog maar net.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:57

Verplaatst van VMR naar MD.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 15:15

Lieve allemaal!

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg, foto en dat jullie me het gevoel gaven dat ik geen zeur was (en mijn vraag serieus namen).

Ik heb Kate nu 9 maanden en al 9 maanden lang kijk ik voornamelijk naar haar buik en ademhaling. Ik wil ook graag weer genieten van haar en dat lukte steeds maar niet. Blijkbaar heeft de ziekte en dood van Son een dusdanige impact gehad, dat ik bang ben en blijf voor herhaling. De oorzaak van Son's ziekte is namelijk nooit boven water gekomen...

Iedere keer als ik dan bij warmer weer Kate haar ademhaling zag versnellen, dacht ik weer dat ook zij ziek werd. Vanochtend zag ik haar draven en spande zij die buikspier aan... misschien begrijpen jullie wat er door me heen ging op dat moment...

Dankzij jullie uitleg, de duidelijke foto en vooral het verhaal van Cassidy (over die buikspieren die juist gebruikt worden bij een bepaalde verzameling), snap ik dat ik me geen zorgen hoef te maken. Dit roept mijn omgeving al tijden, maar kon niet uitleggen waarom. Ook de VA, die meerdere keren geweest is, verklaarde Kate keer op keer gezond.

Ook Son had nog niet wat Greet wel zo overduidelijk laat zien, maar met Son was veel meer mis als alleen haar longproblemen...
Dankjewel dus allemaal!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:01

Graag gedaan...

Ter verduidelijking dat de ribbel ook voorkomt bij paarden die de buikspieren aanspannen, hier nog een foto:

Afbeelding

Veel plezier met je paardje, en vooral: geniet ervan!