gallen wat kun je er aan doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

gallen wat kun je er aan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 23:02

ik heb ontdekt dat my way wat gallen heeft aan de benen..hij heeft er geen last van ..maar wat kun je er aan doen??gr

Curly85

Re: gallen wat kun je er aan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:32

weinig, Ian heeft zo ook en ik heb wel gemerkt dat ze wat minder zijn geworden door zijn benen na het rijden goed af te spuiten met koud water en te zorgen voor voldoende beweging.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 12:03

ow oke!!ik spoel inderdaad wel altijd af met koud water~!maar hoe komen ze er eingelijk aan?

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:30

Ik geef mijn paard ijslands Zeewier en smeer na het rijden de benen in met Spiroflor van VSM. Naar mijn idee is het de laatste tijd wel wat minder geworden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:32

Gallen komen door te hard werken, zijn eigenlijk vochtophopingen. Als ze er eenmaal zitten kun je er weinig meer aan doen. Bij het beoordelen van gallen kun je dan ook het beste naar het niveau en de leeftijd van het paard kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:35

Even gegoogled:

Gewrichtsgallen:

-Een gal is een onder de huid zichtbare uitpuiling van een gewrichtszak, peesschede of slijmbeurs. De uitpuiling is het gevolg van een overvulling van het gewricht of de peesschede, waaraan een overproduktie van gewrichts- of peesschedevloeistof ten grondslag ligt. Gallen treden in het algemeen op wanneer te hoge eisen aan het paard worden gesteld.

Soms treden ze op bij jonge dieren, die weinig werk hebben gedaan; dan is het een aanwijzing voor minderwaardig beenwerk. Kreupelheid treedt niet op tenzij in geval van ontsteking, deze gal voelt dan meestal warm aan en is vaak pijnlijk bij betasting.

Gewrichtsgallen ontstaan door overvulling van de voorknie, aan de binnen- en buitenkant van de kogel, net voor de buigpezen en zijn meestal rond van vorm. Bij de beoordeling van de gallen moet altijd de leeftijd van het paard en de aard van het werk in aanmerking genomen worden om tot een juiste conclusie te komen over de ernst van de afwijking.

Peesschedegallen:

Deze ontstaan door beschadigingen aan de pezen en we vinden ze vooral boven de kogel aan de achter-, binnen- en buitenkant, en soms onder de kogel in de kootholte. Soms vinden we ze aan de voorkant, de voorkootgal, en dit is een gal van de slijmbeurs, die op de voorvlakte van het kootgewricht onder de strekpees ligt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:57

En waarbij moet je denken wanneer een jong paard gallen heeft boven een aanhechting of gewricht heeft (dus bóven een kogel, op de pees). De gallen zijn niet aangeboren, niet warm, het paard heeft er geen last van en ze zijn niet het resultaat van eerdere beschadigingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 15:36

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:48

Bedankt voor de link

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 23:20

ik zal inderdaad is proberen om met spiroflor in te smeren op de gallen...mischien werkt dat...maar toen ik hem kocht had die een gal volgens mij aan de voorbeen nog niet...kan dat komen,omda tik gereden heb..of is het toeval da tik er nou op let,,,het kan ook zijn dat die een trap gehad heeft van een paard of een daas heef them gestoken..

rafikihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 09:32

Je komt er eigenlijk niet meer van af. Om te voorkomen (niet helemaal gegarandeerd) is tijdens het rijden de benen in te bandageren.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:45

Op welke manier voorkomen bandages gallen?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:16

Mijn paard heeft ook best veel gallen. Ze heeft er geen last van, maar ik probeer het natuurlijk toch zoveel mogelijk te voorkomen. Ik gebruik af en toe een soort klei dat je onder een bandage moet aanbrengen en dan een of twee dagen moet laten zitten. Het heet antiphlogistinr, ofzo :S. Ik doe dat alleen niet te vaak, omdat ze dan weer mok krijgt doordat het onder die bandage vochtig blijft. Verder gebruik ik na het rijden vaak koelgel. Ik heb het idee dat dit wel aardig werkt. De hoefsmit heeft mij ook aangeraden om stevige, ondersteunende beenbescherming te gebruiken bij het rijden.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:52

wat als je paard in korte tijd aan vier benen gallen heeft terwijl ze 24 uur per dag buiten staat waarvan 6 uur weidegang?
zonder dat je er op rijd?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 15:07

Mijn dierenarts vertelde dat de gallen die boven de kogels zitten door verschillende oorzaken kunnen ontstaan, maar niet meer weg gaan.
Het weefsel daar zit normaal strak tegen elkaar aan en als daar door welke oorzaak dan ook ruimte tussen komt zakt daar vocht tussen en die ruimte gaat nooit meer weg. Het vocht wel tijdelijk, door beweging of koeling, maar dat komt weer terug.

Het is verstandig om je paard als deze door bijv. dracht of ziekte dikke benen krijgt tijdelijk in de bandages te zetten (wel 2x per dag verleggen!) omdat je door de bandages de weefsels tegen elkaar aan blijft drukken ontstaan er geen ruimtes tussen. Ook na echt zwaar werk (eventing e.d.) een nacht in de bandages helpt gallen voorkomen!