keuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bamburi

keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 21:27

(sorry als hier al meerdere topics over zijn, ik heb gezocht maar zie een beetje door de bomen het bos niet meer )

Maar mijn vraag:
Ik heb een paardje op het oog die ik wil kopen. Natuurlijk wil ik hem ook laten keuren maar wat doen jullie/raden jullie mij aan:
Alleen klinische keuring?
Of ook nog rontgenologisch laten keuren?

Voorderest heeft hij netjes alle papieren (tsja dat heeft er natuurlijk ook nooit alles mee te maken). Ik ken hem ook al een poosje en heb nog geen gekke dingen met hem meegemaakt (medisch gezien).

Ben benieuwd naar jullie reacties.

groetjes

daantjuhhh

Re: keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:30

ligt een beetje aan de prijsklasse.
Ik doe zoiezo ongeacht de prijsklasse altijd een klinische keuring.

Bamburi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 21:48

Het is niet zo'n hoge prijsklasse hoor
Geen sportpaard maar gewoon een jong recreatie paardje...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:53

tja wat is niet hoog.
Voor mij is 2500 niet hoog en recreatief, maar misschien is dat bij een ander wel 1500 of 5000 ???

Ik zou vanaf 2000 a 2500 rontgenlogisch keuren maar dan bij een jong paard.
Als het een ouder paard van 12+ ofzo is nite omdat dat vaak niet meer waard word, maar een paard van 4 wat 2500 kost en onbeleerd is wel veel meer waard kan worden.

Bamburi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 22:02

Ja de prijsklasse ligt rond de 2500 euro... bedankt voor je informatie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:28

en toch moet je niet naar iemand zijn mening hierin vragen.
Want geld en geld waarde is per persoon verschillend.
Misschien vind de een 2500 wel heel veel en hoog genoeg om rontgen te doen en de ander doet het pas bij 5000!!

Dat moet je toch zelf bepalen. al is vind ik het wel goed om rontgen te doen!
Als je er heel lang van wilt genieten en absoluut zeker wilt zijn dat hij/zij niks heeft moet je rontgen doen.
Weetje ik vind dit z'n moeilijk onderwerp want dit is zo persoonlijk.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:33

Als je het prettiger vindt moet je het natuurlijk doen, maar kijk uit! Ik was een paar jaar geleden op zoek naar een pony. Er stond een heel leuk beestje te koop, maar helaas was ik te laat. De mensen die hem kochten lieten hem uitgebreid rontgenologisch keuren. Hij werd goedgekeurd. Ik vond ondertussen een ander paardje en liet hem alleen door de veearts keuren. Na een paar maanden kreeg dat andere paard opeens last van zn benen en een paar maanden later moest ie ingeslapen worden, een aangeboren gebrek dat opeens tot uiting kwam. Dat hadden ze niet gezien op de fotoos. Heel erg zielig voor paard en baasje. Dit zegt natuurlijk niets over wat jij moet doen met jouw aanstaande paard en ik zeg ook niet dat keuren onzin is ofzo. Alleen denken veel mensen dat ze 100 procent veilig zijn na een keuring en dat hoeft dus niet altijd...