Diarree bij veulen van 5 weken oud

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkee

Diarree bij veulen van 5 weken oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 19:44

Ik ben vandaag bij een merrieveulen wezen kijken van 5 weken oud.
Bij aankomst vertelde de eigenaar dat het veulen sinds 3 dagen diarree heeft. Volgens haar was ze eerder niet sloom hierdoor, maar vandaag dus wel. Bij elke stap liep er nu ook wat uit

De dierenarts is er gisteren bijgeweest, maar die kon (nog) niet zeggen wat de oorzaak was (het veulen heeft toen wel een injectie gehad - weet alleen niet met wat).
Heeft iemand zoiets meegemaakt? Want ik wil natuurlijk pas beslissen of ik het veulen koop als ze weer helemaal in orde is...

Het veulen is overigens uit voorzorg al 2x ontwormd door de eigenaar.

FlairS

Re: Diarree bij veulen van 5 weken oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:53

Ik heb dat ook wel meegemaakt met veulens die ik gefokt heb.Soms wel tot kapotte billen aan toe.OOk goed ontwormd dus dat was het niet.Misschien gaat het veulen wat meer gewoon voedsel eten en moeten de darmen daar nog wat aan wennen of de melk van de moeder veranderd wat van samenstelling waardoor de darmen van slag zijn.Het kan ook zijn dat het te veel drinkt.Als het voor derest geen zieke indruk maakt of koortsig is zou ik me er niet te veel zorgen om maken.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 20:43

Vraag even na of de merrie hengstig is... Elke hengstigheid tot nu toe levert een paar dagen diarree op bij onze kleintjes, zelfs bij de oudste die nu al 2,5 maand is nog. Met iedere hengstigheid word het wel minder maar het is toch altijd even vervelend...

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:58

ShamalArabs schreef:
Vraag even na of de merrie hengstig is... Elke hengstigheid tot nu toe levert een paar dagen diarree op bij onze kleintjes, zelfs bij de oudste die nu al 2,5 maand is nog. Met iedere hengstigheid word het wel minder maar het is toch altijd even vervelend...

Oh ja die was ik nog even vergeten (10 dagen +3 weken = 31 dagen =bijna 5 weken.Kan dus heel goed de reden zijn......

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:04

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 08:11

Ej..die van ons heeft het ook ook iets kale billen. Maar verder in top staat. Dus denk dat het wel vaker voorkomt en het niet zo heel erg is . maar groetjes

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 10:17

Vaak gaan veulens op die leeftijd ook spelen met het water van moeders, in combinatie met hengstigheid van mamma en wat gras zijn ze al heel snel aan de race, ik zou even afwachten of het over gaat en dan de beslissing nemen, gewoon voor de zekerheid, denk niet dat het iets ernstigs is

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:37

veulens met diarree hebben vocht nodig, anders drogen ze uit.
Als het veulen water wil drinken moet dat gewoon kunnen dus, anders
droogt ie uit en kan de da water via een infuus toedienen! Ik neem aan dat je dan liever wil dat ze zelf drinkt!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:20

Altijd in de gaten blijven houden als veulens diarree hebben. Het kan inderdaad onschuldig zijn als de merrie bijvoorbeeld hengstig is, maar bij mijn buurman is een koliekaanval over het hoofd gezien bij een veulen van een maand oud. Het veulen had de gehele dag dunnen diarree, het was net zo vloeibaar als urine. Daarnaast dronk het veulen vooral water i.p.v. melk, krampte met zijn buik en keek veel om. Hij kreeg destijds eerst een soort pasta tegen de diarree. Toen er geen verbetering optrad, heeft hij 's avonds een spuit gehad. Ik begreep dat het een vorm van antibiotica was, maar weet dat niet zeker. Volgens de dierenarts was een infuus tegen uitdroging nog niet nodig. De volgende ochtend was het veulen wel degelijk uitgedroogd. Het bleek dus om een koliekaanval te gaan, waarbij uiteindelijk de maag is opengebarsten en het veulen ingeslapen moest worden. Koliek wordt bij veulens vaker over het hoofd gezien, omdat het niet in de verwachting ligt.
Aangezien jouw veulen na een aantal dagen diarree nog gewoon rondhuppelt, lijkt het mij dat het door hengstigheid van de merrie komt (bij mij duurde dit ruim een week), maar hou de andere symptomen goed in de gaten (dit veulen had een duidelijk krampende buik en keek steeds om naar zijn buik).

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 07:40

Citaat:
droogt ie uit en kan de da water via een infuus toedienen! Ik neem aan dat je dan liever wil dat ze zelf drinkt!

niet dus. Een veulen van 5 weken hoort bij de moeder te drinken en niet uit de waterbak! Kan veel ellende geven.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:17

Geef hem Diakur. dat is een pasta wat oa de elektrolytenhuishouding regelt. Meestal zijn ze dan na een dag of twee er van af. Aanhoudende diaree kan namelijk schadelijk voor het veulen zijn. Ze drogen uit.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:19

Suzan1 schreef:
Citaat:

niet dus. Een veulen van 5 weken hoort bij de moeder te drinken en niet uit de waterbak! Kan veel ellende geven.

Een jong veulen hoort absoluut niet uit de waterbak te kunnen drinken. Ze moeten alleen melk hebben. Anders kunnen grote problemen zoals diaree ontstaan. In dit is absoluut niet goed bij een veulen

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:01

Bij diarree wil magere yoghurt ook nog wel eens een uitkomst bieden, water drinken is in elk geval geen goed idee. Zoals gezegd een veulen hoort melk te drinken. Ons veulen heeft ook diarree gehad toen ze een dag of 14 oud was. We hebben haar kontje goed schoongehouden en in de vaseline gesmeerd, met een paar dagen was het over. Ze was er overigens ook niet ziek van.
Hou het veulen goed in de gaten, en als je het niet vertrouwd haal er dan de DA bij. Bij diarree kunnen ze heel hard en snel achter uitgaan.
Sterkte ermee

Even een beetje off topic, maar wel leuk om te vertellen
Hengstigheid merrie; ik heb inmiddels al heel wat veulens gefokt en die van mij hebben nooit geen last van de hengstigheid van de merrie. 'k weet niet of het waar is maar..........ik voer vanaf begin september tot eind juli wortels. Ik heb al eens gehoord dat wortels goed zijn tegen mok, diverse allergieën en dus nu ook hengstigheid.
groetjes,
Alani

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 17:57

Iedereen bedankt voor de reacties.
Het veulen staat helaas ver weg in Duitsland, maar er zou vandaag iemand bij de eigenaar langs gaan om te polsen.
Ik hoop dus morgen meer/beter nieuws te hebben...