twenter plast veel en valt af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

twenter plast veel en valt af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 21:53

Ik moet een potje urine van haar op zien te vangen en dat zal nog niet eenvoudig zijn. Mogelijk heeft ze last van haar nieren of zo. In ieder geval is ze aan het vermageren. Ik heb geinformeerd of suikerziekte veel voorkomt bij paarden, maar dat zal het toch niet zijn want dat is zeldzaam. Ze ziet er verder mooi uit: glanzend. Maar ingevallen. Dat kan niet, want ik voer haar echt heel hard. Ze zou eigenlijk dik moeten zijn. Het heeft niet te maken met een groeispurt. Van de winter was ze eerder te dik dan te dun, en ze plast zo ontzettend veel. 's Ochtends is haar stal kletsnat van het plassen. Heeft iemand hier ooit mee te maken gehad?

Supertje

Re: twenter plast veel en valt af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 23:07

Mijn paard heeft 2 zomers terug ook zoiets gehad. Ook extreem veel plassen en heel mager.
Verder zag hij er ook gewoon goed uit, glanzend, ook nog steeds flink aktief, eetlust was goed. Hij stond toen 24/7 in de wei en kreeg op een gegeven moment nog 4 kg per dag bijgevoerd (ter info, ik heb een tinker). Nu is hij sowieso niet snel dik te krijgen, maar dit was echt een flink verschil.
Onder het rijden plaste hij ook veel (in een uur rijden vaak 2x plassen), en zodra hij de wei weer op ging ook direct plassen.
Volgens mijn pensionhouder toen (man zit al zijn hele leven in de paarden en ik geloof hem als hij zegt dat hij weet waar hij over praat) kon het heel goed met zout/mineralengebrek te maken hebben.
Het is op een gegeven moment wel 'vanzelf' over gegaan, hij heeft wat supplementen bijgevoerd gekregen, maar verder niets.

Ik ben wel heel benieuwd wat het is bij jouw twenter, ik houd dit topic in de gaten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 08:02

wat bij jouw merrie het geval kan zijn:

je verteld dat je haar heel hard voert, als een paard veel eiwitten via de voeding binnenkrijgt, moeten de nieren harder werken om dit weer af te voeren, resultaat is meer plassen en vaak ook meer drinken.

denk dus toch dat je eens naar je voeding moet gaan kijken, voer je veel brok?
zo ja vervang een gedeelte dan door een ewitlaag brok en geef veel hooi in plaats van veel brok.

een blaasontsteking herken je aan stinkende, troebele urine, paard heeft dan altijd een veel hogere temperatuur. en oogt ook niet helemaal fit, ze staan ook vaak in plas stand, terwijl er helemaal niks komt, of veel kleine beetjes.

afgelopen winter begon mijn pony(een ruin) ook ineens meer te plassen, urine na laten kijken,maar was helemaal in orde, overigens trok het na een 3 weken spontaan weer weg.
volgens de veearts kon het hormonaal zijn, of teveel eiwit in de voeding.

wat een heel goede tip is om tijdelijk bij te gaan voeren is zeewier, dit bevat veel extra mineralen en vitamines, bij paarden met een slechte conditie werkt dit heel goed, je kunt een pot kopen in de ruitersportzaak.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 11:25

ellepel schreef:
wat bij jouw merrie het geval kan zijn:

je verteld dat je haar heel hard voert, als een paard veel eiwitten via de voeding binnenkrijgt, moeten de nieren harder werken om dit weer af te voeren, resultaat is meer plassen en vaak ook meer drinken.

denk dus toch dat je eens naar je voeding moet gaan kijken, voer je veel brok?
zo ja vervang een gedeelte dan door een ewitlaag brok en geef veel hooi in plaats van veel brok.

Dat heb ik allang gedaan, met al mijn paarden. Ze krijgen allemaal basisbrok en de jonge merrie krijgt samen met mijn 15 jaar oude ruin het meeste: ruim anderhalve kilo per dag. Aangevuld met heel veel ruwvoer (wat eiwitarm is). Dus dit is het absoluut niet.
ellepel schreef:
een blaasontsteking herken je aan stinkende, troebele urine, paard heeft dan altijd een veel hogere temperatuur. en oogt ook niet helemaal fit, ze staan ook vaak in plas stand, terwijl er helemaal niks komt, of veel kleine beetjes.

De plas is heel mooi licht van kleur. Bij een ander merrie van mij was het ooit troebel, net donker bier.
ellepel schreef:
afgelopen winter begon mijn pony(een ruin) ook ineens meer te plassen, urine na laten kijken,maar was helemaal in orde, overigens trok het na een 3 weken spontaan weer weg.

DAT zou kunnen. Ze is anderhalf a 2 weken geleden gespoten met een hormonale injectie tegen het schuren van manen en staart. Dat hielp onmiddellijk, het is ook daarna begonnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 11:44

tadaaaaa!!

nou dan moet dat het wel zijn, mijn ruin ineens zoveel ging plassen, steeds kleine plasjes op stal, heel apart.

maar de veearts zei toen dat het bij hem waarschijnlijk de hormonen waren, t voorjaar kwam eraan.

en sommige ruinen konden dan extreem op merries reageren door vele kleine plasjes te doen om zo hun territorium te markeren, hij kwam zelfs nog met de optie aan dat ik een klophengst zou hebben...bleef heel raar, want ik heb hem al vijf jaar en nog nooit zoiets gedaan...

maar goed... inderdaad dat bij jouw merrie dat dan best het geval kan zijn, even afwachten en in de gaten houden denk ik...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 14:12

Desiree schreef:
ellepel schreef:

DAT zou kunnen. Ze is anderhalf a 2 weken geleden gespoten met een hormonale injectie tegen het schuren van manen en staart. Dat hielp onmiddellijk, het is ook daarna begonnen.

gelukkig is de oorzaak zo goed als zeker gevonden!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 21:41

Zo goed als zeker niet. HEt is te verwachten dat het hier aan ligt. MAar wat is de prognose? Want hoelang duurt dat afvallen nog?